Як знизити надмірну залежність бізнесу від власника. Перевірені рішення

16 липня 2019, 17:40

Про ризики, з якими стикається бізнес, що замикається на одній людині

Український бізнес має недовгу, але цікаву історію. І хоча промисловий кістяк нашої економіки був сформований задовго до здобуття незалежності, проте підходи і принципи управління, які застосовуються зараз, вимальовувалися протягом останніх 27 років. Багато великих бізнес-структур об'єднує спільна риса: всі вони будувалися навколо однієї людини, яка на етапі становлення виступала ідейним натхненником і лідером, а зараз виконує роль головного стратега, що визначає курс і приймає всі життєво важливі рішення. І вони ж відповідають за розвиток своїх дітищ.

Відео дня

З одного боку, все вірно, і у кожного корабля повинен бути свій капітан, який визначає курс і веде судно потрібним фарватером. Але в той же час сильна залежність від лідера робить компанію більш вразливою. Адже практично всі процеси замикаються на одній людині, і її вимушена відсутність порушує налагоджений ланцюжок рішень. Крім того, з часом батьки-засновники мають звичай поступово відходити від справ, і виникає неминуче питання, як зберегти і примножити те, що вже побудовано. Неефективна заміна першої особи зведе нанівець всі багаторічні зусилля великої команди.

Що слід враховувати українським бізнесменам, які сьогодні замикають на собі всі процеси? Насамперед, необхідно впровадити систему корпоративного управління. Процес прийняття рішень повинен бути швидким, прозорим і ефективним.

Удосконалення корпоративного управління

Як цього досягти? Всі функції необхідно чітко розмежувати в документах — Кодексі корпоративного управління, Статуті компанії, положеннях, щоб уникнути будь-яких суперечностей і дублювання в повноваженнях. Крім цього, важливо дотримати баланс в управлінських структурах. Наприклад, якщо в наглядовій раді п’ять осіб, то, як мінімум, три з них повинні бути незалежними. І тільки так, в процесі складних переговорів і дискусій, приймаються зважені, стратегічно важливі для компанії, рішення. Відсутність першочергового права голосу у одного керівника значно знижує ризики вибору неправильного курсу, одноосібно продиктованого «згори». А, значить, підвищує шанси бізнесу на виживання і подальший розвиток.

Особливу увагу також слід приділити критеріям вибору незалежних директорів. Ні сам кандидат, ні його рідні та близькі не повинні бути пов’язані будь-якими зобов’язаннями або особистими відносинами з акціонерами компанії. В іншому випадку такі директори не стануть брати участь у виробленні стратегічних рішень, а будуть просто диктувати волю власника.

Тут також є дуже важливий момент: завдання незалежних директорів — відстежувати тенденції на ринку і допомагати компанії адаптуватися до змін, які в нашу цифрову епоху відбуваються настільки стрімко, що той, хто не зреагує оперативно, ризикує відстати назавжди; а іноді і захищати компанію від власника. Це особливо актуально в тих випадках, коли топ-менеджмент вміє оцінювати перспективи і прораховувати кроки наперед, але акціонер при цьому може бути занадто консервативним, стримувати інновації і втрачати безцінний час.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Чи варто говорити про ефективну систему мотивації і контролю. Завдання управлінської команди — підтримувати прозорий і конструктивний діалог з командою. А рішення у стратегічно важливих питаннях повинні прийматися за погодженням з представниками трудового колективу. До внутрішнього контролю також слід підійти з усією відповідальністю. У великих компаніях вже давно працюють департаменти з управління ризиками, комплаєнсу і протидії корупції.

Досвід минулого

Історія знає як вдалі, так і невдалі приклади бізнесів, які були побудовані навколо однієї особистості. До перших можна віднести одного із старожилів нафтового ринку — компанію Royal Dutch Shell. До слова, називатися вона так стала лише в 1907 році. А свою історію веде від 1890 року, коли потік нафти і гасу з багатих бакинських родовищ вимагав нових ринків збуту. Сім'я Ротшильдів, яка освоювала надра Каспію, з кожним днем відчувала зростання конкурентного тиску з боку імперії Standard Oil Джона Рокфеллера, що розросталася. Для вирішення цієї проблеми Ротшильди уклали договір з сином торговця мушлями Маркусом Семюелем (звідси назва — Shell (англ. — «мушля»)). Для доставки товару необхідний був короткий морський шлях з Батумського порту в Азію. І в 1892 році Семюель за підтримки Ротшильдів домагається неможливого — дозволу на прохід танкерів з гасом через Суецький канал. До цього моменту проведення суден з нафтою перебувало під забороною, яка негласно, але дуже активно лобіювалася структурами Рокфеллера.

Досьогодні Royal Dutch Shell залишається вагомим гравцем на нафтовому ринку планети завдяки своїй здатності змінювати систему управління

Відтоді компанія пережила безліч подій, серед яких — кризи 1900-х з перенасиченням ринку гасом, об'єднання з голландською Royal Dutch, епоху правління голови Royal Dutch Генрі Детердінга, роботу під керівництвом комітету без яскраво вираженого лідера, світові війни, об'єднання материнських структур. Досьогодн Royal Dutch Shell залишається вагомим гравцем на нафтовому ринку планети завдяки своїй здатності змінювати систему управління.

А ось доля їх основного конкурента — Standard Oil — виявилася менш завидною. Імперія Рокфеллера будувалася навколо однієї фігури, і, хоча батько-засновник вирішив відійти від справ у 1897 році, принципи управління зберігалися. Антимонопольні розгляди довели величезну неповоротку машину до розпаду, і сьогодні ми бачимо лише деякі її осколки, які працюють під брендами ExxonMobil і Chevron.

Роль місії і цінностей компанії

Однак вибудувати правильну вертикаль управління недостатньо для того, щоб існувати і бути успішними на ринку більше 100 років. У кожної успішної компанії є свої місія і цінності. Саме навколо них будуються стратегія і тактика. З особистих спостережень — багато компаній припускаються грубої помилки, ототожнюючи стратегію, місію і цінності. У чому ж різниця?

Стратегії можуть і повинні змінюватися з плином часу, оскільки світ навколо перетворюється настільки стрімко, що навіть незначне відставання від глобальних тенденцій може надовго помістити компанію в список аутсайдерів. І управлінська команда повинна безперервно працювати над умінням йти в ногу з часом, виробляючи гнучкість і новаторське мислення.

Але динамічні стратегії і тактики завжди мають під собою базу. І тут ми говоримо, перш за все, про місію, яка за своєю суттю є відповіддю на питання: для чого існує ця компанія. Найчастіше цей посил формує засновник бізнесу ще на етапі планування. Він визначає, яку важливу функцію виконуватиме його дітище в суспільстві. Наприклад, місія Facebook — надати людям можливість будувати співтовариство і досягти більшої єдності в світі. І для її виконання команда Марка Цукерберга розробляє і удосконалює засоби електронної комунікації.

Інший цифровий гігант — Google — формулює свою місію так: зорганізувати інформацію і зробити її повсюдно доступною і корисною. Двигун технічного прогресу Tesla впевнений, що працює для того, щоб стимулювати перехід світу до стійкої енергетики. А виробник меблів Ikea говорить, що покликаний покращувати повсякденне життя для багатьох людей.

Потім формуються цінності організації. Стратегічною помилкою ряду топ-менеджерів є спроба створити цінності «з повітря» або насадити абсолютно чужі їхній компанії постулати (наприклад, запозичивши їх у світових успішних корпорацій). Але цінності слід не вигадувати, не переймати, а визначати. У будь-якій структурі вже є система цінностей, що негласно склалася, які потрібно витягти на поверхню і будувати навколо них свою подальшу діяльність.

Як це зробити? Одним з найдієвіших способів є опитування співробітників. Можна і потрібно поцікавитися їхньою думкою за такими пунктами:

Які цінності організації є фундаментальними?

Якщо співробітник прокинеться вранці з достатньою кількістю грошей, щоб піти з компанії, чи буде він дотримуватися цих цінностей?

Чи потрібно компанії дотримуватися цих цінностей, навіть якщо на певному етапі вони стануть її конкурентною вадою?

Якщо співробітник вирішить заснувати нову організацію, чи буде він будувати її навколо цих цінностей незалежно від роду її діяльності?

Питання можуть варіюватися, але кінцева мета такого кроку — визначення ключових цінностей, на які компанія буде спиратися при виконанні своєї місії. Іншими словами, місія відповідає на запитання, що робить організація, а цінності — як вона це робить. Згодом управлінська команда, незалежно від її складу, буде спиратися на ці принципи під час прийняття стратегічно важливих рішень. Наприклад, один з постулатів Google звучить так: «Не будьте злом». Це означає, що можна заробити гроші, не завдаючи шкоди. І якщо проект управлінського рішення суперечить цій цінності, він не може бути прийнятий компанією.

Описаний вище підхід дозволив брендам Ford, Toyota, Honda, Royal Dutch Shell, а також PwC дожити до наших днів і досягти успіху. Місія Royal Dutch Shell — безпечно продавати і поширювати енергію і продукти нафтохімії, пропонуючи інноваційні послуги з доданою вартістю. Цінності Shell гранично прості: чесність, порядність, повага до людей. І застосовуються вони абсолютно до всіх аспектів діяльності компанії, будь то господарська діяльність, благодійність або захист довкілля. Подібних принципів дотримуються і в PwC, чия місія звучить як «побудова довіри в суспільстві та вирішення важливих проблем».

Засновникам відносно молодого українського бізнесу слід серйозно задуматися не тільки про спадкоємність і побудову ефективної структури управління, а й про формування правильної місії і цінностей, які будуть об'єднувати людей протягом багатьох десятиліть.

Спеціально для НВ Бізнес

Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Показати ще новини
Радіо NV
X