Інструкція з виживання для бізнесу в Україні

7 квітня 2020, 17:00

П’ять головних кроків. Стратегія, що пережила вже не одну кризу

Згідно з онлайн-опитуванням, проведеним «Економічною правдою» та «Центром прикладних досліджень» протягом 20−25 березня, 35% підприємств Києва готуються припинити роботу, а 40% найманих працівників ризикують лишитися без роботи.

Відео дня

Це наслідки тільки подієвої кризи, пов’язаної з введенням карантину у зв’язку із пандемією коронавірусу. Які будуть наслідки для українських підприємців світової циклічної економічної кризи можна тільки прогнозувати.

На жаль, уряд України, на відміну від інших країн, ввів тільки жорсткі міри щодо недопущення занесення і поширення випадків COVID-19 для населення, та зовсім не подумав про економічні заходи щодо підтримки бізнесу, такі як полегшення податкового навантаження, фінансова допомога малим та середнім підприємствам, безвідсоткові кредити та ін.

Тому бізнес на сьогодні має сам думати про те, як пережити карантин, зберегти бізнес та команду, яку так важко було сформувати ще місяць тому під час кризи талантів. Чи як взагалі вижити підприємству в економічну кризу, що насувається? Це головні питання, які задає собі кожен підприємець сьогодні.

Так, питання складні і треба шукати відповіді. В короткостроковій перспективі, під час різкого падіння продажів та ринків збуту, єдина тактика виживання — це оптимізація касової дисципліни та скорочення витрат. Як би жорстоко це не звучало, але виживуть тільки ті бізнеси, які мали запас фінансової стійкості. Або вчасно оптимізували грошові потоки та оборотні активи, або мають «подушку безпеки» на фінансування поточних операційних потреб бізнесу. Це перший та найскладніший тест на підприємництво, бо платоспроможність та ліквідність — це основні показники стійкого, та як показує ситуація, автоматично успішного бізнесу.

А що далі? А що до довгострокових перспектив та стратегічного планування в бізнесі?

А далі не має бути допущена типова помилка українських підприємців, які планують бізнес виходячи з класичної ресурсної стратегії: складати бізнес план виходячи з наявних фінансових та трудових ресурсів та прогнозу доходів. Навпроти, кожен власник чи менеджер має стратегічно переглянути і визначити: яка діяльність в майбутньому буде генерувати постійні доходи та прибуток і які ресурси сьогодні я маю задіяти, щоб отримати той прибуток завтра?

Відповідно виникає наступний перелік логічних питань та відповідний алгоритм дій, який і є бізнес стратегією, що забезпечить очікуваний результат:

1. Який продукт буде потрібний ринку в довгостроковій перспективі з урахуванням нових реалій та попиту після кризи? Допоможе знайти відповідь аналіз макро-середовища, так званий PESTEL аналіз глобальних трендів (політичних, економічних, соціальних, технологічних, екологічних та нормативно-правові). Звісно треба постійно досліджувати конкурентне середовище та вимогливо аналізувати сильні та слабкі сторони свого бізнесу, можливості та загрози (SWOT аналіз) з урахуванням ситуації, що динамічно змінюється.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

2. Відповідно під новий продукт чи для адаптації існуючого продукту під новий попит та має бути розроблений новий маркетинговий план та стратегія— рішення щодо 4Р, 4С чи 7Р; стратегій щодо сегментації ринку, цільової аудиторії, диференціації, позиціонування, оптимізації клієнтських рішень, ланцюгів створення цінності, просування продукту з урахуванням діджиталізації та нової бізнес моделі в цілому.

«Змінюйся або помри» — говорить основний лозунг маркетингу. І це на сьогодні жорстока, але прописна істина. Адаптуватися, змінюватися, мислити критично, не стандартно та креативно, виходячи з потреб майбутнього споживача — це на сьогодні синоніми слова «вижити». В умовах жорсткої конкурентної боротьби за споживача маркетинг стане більш агресивнішим та збільшиться роль performance-маркетингу, тобто інтернет- маркетингу, мета якого — це досягнення в максимально короткі строки конкретних бізнес результатів (KPI), що вимірюються фінансово.

3. Яка команда зможе реалізувати зміни? Які функції, бізнес процеси, професійні та особистісні навички, рівень енергії та вкладу в результат-тобто які працівники зможуть провести бізнес через зміни та турбулентність? Нові підходи до організаційної структури, організації роботи команд в умовах віддаленої роботи під час та після карантину, підвищення мотивації, залученості та роботи на результат- це вимагає високого рівня бізнес культури, цінностей та лідерства власників та менеджменту та сильної HR-функції в компанії, яка буде реалізовувати HR-стратегії.

Як би жорстоко це не звучало, але виживуть тільки ті бізнеси, які мали запас фінансової стійкості

4. Відповідно під змінені напрямки діяльності мають бути адаптовані та оптимізовані бізнес-процеси всіх функцій — адміністративної, маркетингової, фінансової та виробничої. Це і контроль якості, і високий рівень клієнтського сервісу, і адаптований ланцюг постачання, і внутрішня продуктивність та ефективність роботи, швидкість реагування та адаптивність до змін, системність та рівень автоматизації, інноваційні та високотехнологічні рішення — від багатьох складових залежить успішність реалізації бізнес стратегії та досягнення результату. Особливу роль варто приділити в період змін та трансформацій performance менеджменту та системі постановки цілей (MBO-management by Objectives) — управлінню результативністю роботи на основі KPIs, адже ми можемо управляти лише тим, що ми можемо виміряти та контролювати.

І останнє та не найменше за значущістю — для імплементації бізнес-плану має бути задіяна найсильніша фінансова команда, бо постійний фінансовий аналіз та контроль, прогнозування та управління прибутковістю бізнесу, зміна бізнес-планів та постійний перерахунок бюджетів, управління оборотним капіталом та ризиками (фінансовими, податковими, операційними та інвестиційними), ефективне ведення управлінського обліку необхідні задля вчасного прийняття правильних рішень власників та менеджменту.

Так, складно, але життєво необхідно для бізнесу. Бо це не тільки підхід західної бізнес освіти, це практичний досвід підприємництва та найкращих світових бізнес практик у галузі стратегічного планування.

Звісно, ми всі зараз подумаємо, що легко говорити про методологію на фоні жорстоких реалій українського середовища: відсутності будь-якої підтримки підприємництва державою та гарантій нормативно-правового регулювання для бізнесу, різкого падіння споживання та купівельної спроможності населення на більшість товарів та послуг, жорсткої конкуренції, економічної та політичної кризи держави загалом. Та рано чи пізно ситуація стабілізується та ринки збуту відновляться-і виживе той бізнес, що планував стратегічно та вмів ризикувати, мав високий рівень бізнес культури та підприємницької ментальності, керувався тими бізнес підходами та акумульованим досвідом, що вже пережили не одну кризу і допомогли досягти бажаного результату та поставлений цілей.

Показати ще новини
Радіо NV
X