Як змінюються підходи до бізнесу
Весь світ переживає зміни. Відповідей на питання, як пристосовуватися до нової реальності, немає в жодного керівника. Підходи до бізнесу будуть змінюватися.
Щороку один із найбільших світових ритейлерів — компанія IKEA — проводить форум One Home, One Planet. Він присвячений актуальним питанням: від проблем навколишнього середовища до нових викликів для бізнесу через пандемію COVID-19. У цьому році за два дні форуму в ньому взяли участь близько 300 експертів. НВ Бізнес публікує виступ Халли Томасдоттір, кандидатки в президенти Ісландії й генеральної директорки B Team — компанії, у якій світові лідери бізнесу та громадянського суспільства працюють разом, щоб використовувати бізнес для створення сприятливих можливостей.
Ми переживаємо період змін. Змінюються не тільки підходи до організації роботи, а й інші складові бізнесу — культура компаній, їх філософія. У кінцевому рідсумку зміни зачіпають чинну економічну систему. Вона вже давно повинна була змінитися. Вести бізнес так, як усі звикли, так, як його вели останні 50 років, — неможливо. Це призвело до непоправних наслідків: планета горить, льодовики тануть, а океан заповнений пластиком.
Ми зіткнулися з необхідністю перебудувати всю економічну систему. Зміни зачеплять не тільки наші економіки, які вже обмежені карантином, а й освітні, політичні системи. І найголовніше — потрібно оперативно адаптувати економічну систему до актуальних реалій.
Нинішня система була створена близько 50 років тому на основі теорії американського економіста Мілтона Фрідмана. Він говорив, що єдина мета бізнесу — служити інтересам акціонерів. Зараз прийшов час нової теорії. Необхідно перезапустити економіку таким чином, щоб вона служила всім. Це вимагає тісної співпраці між приватними бізнесами, державними компаніями й громадянським суспільством.
Наведу приклад дванадцятирічної давнини. Тоді в Ісландії стався фінансовий крах, який обрушив банківську систему й суттєво послабив наш суспільний договір. У результаті, ми зібрали громадян, представників уряду та провідних експертів, щоб обговорити майбутнє бачення й цінності нашої країни. Це заклало важливу основу для прогресу, досягнутого Ісландією з того часу.
Що робити бізнесу зараз? Я б виділила три головні аспекти.
Перший — розробити довгострокову стратегію втілення цінностей у життя. Ми віримо, що наступні покоління заслуговують на краще життя.
По-друге, необхідно переглянути визначення успіху в бізнесі. На рівні країни успіх вимірюється зростанням ВВП й надходженням коштів в економіку, а на рівні компанії — її доходом і зростанням. Однак, варто враховувати й те, який уплив компанія чинить на людей, навколишнє середовище та й планету в цілому.
По-третє, нам потрібно розібратися, яка основна мета будь-якого бізнесу. Адже вона вже не обмежується забезпеченням певних економічних показників, а включає в себе і ступінь впливу на навколишнє й соціальне середовище. Про це потрібно думати вже сьогодні, щоб створити краще майбутнє. Самотужки окремо взятій компанії змінити ситуацію не під силу — це повинно стати спільною метою бізнесу в усьому світі.

Люди, уряди й планета залежать одні від одних. Багато організацій не знають, яку стратегію обрати в сьогоднішньому, стрімко мінливому світі. Лідери багатьох компаній думають, що вони знають відповіді на ці непрості питання. Насправді це не так. Це завдання, яке можна вирішити лише спільними зусиллями.