Як українському підприємцю підкорити арабський ринок?

2 червня 2021, 15:30

Компаніям, які виготовляють продукцію для експорту на арабські ринки, треба забезпечити державну підтримку, зокрема й фінансову — якщо подібне доступно їхнім основним тамтешнім конкурентам.

Україні важливо розвивати свої експортні ринки. З огляду на те, що ми виробляємо значні обсяги олії та зерна, та тому, що близько 45% нашого експорту — то аграрна продукція, для нас є перспективним регіон Перської затоки. Адже щоб налагодити агровиробництво — як рослинництво, так і тваринництво, тамтешнім країнам бракує не лише родючих земель, а й прісної води.

Відео дня

Великі аграрні компанії — лідери у виробництві яєць і курятини — з цим завданням справляються. Однак міжнародна співпраця набуває масштабів і стійкості лиш тоді, коли у неї залучений малий і середній бізнес.

Що потрібно для реалізації цих завдань?

Передусім — слід розібратися і зрозуміти культурні традиції регіону, який нас цікавить. Далі — вивчити його виробничий потенціал, та визначити, які тамтешні товари мають перспективу для реалізації на українському ринку — товарний потік, що йтиме у обох напрямках, дасть змогу оптимізувати логістику й затрати на транспортування. Наступним кроком має бути ретельне вивчення внутрішнього ринку країн Перської затоки — йдеться не лише про визначення товарів, які охоче купує місцевий споживач, а й про дослідження механізмів їхньої реалізації на тамтешньому ринку.

У цьому ключі хочу наголосити кілька важливих моментів, на які я звернув увагу завдяки відвіданню ОАЕ та спілкуванню з тамтешнім естеблішментом.

Відправна точка — Дубай

Для плідних контактів з підприємництвом Арабського світу нашим компаніям слід обрати правильну відправну точку. Найкраще, якщо це будуть ОАЕ, зокрема — емірат Дубай. Вибір країни є очевидним: економіка ОАЕ є найбагатшою та найліпше розвиненою у Перській затоці, а її суспільний устрій, навіть попри те, що ґрунтований на шаріаті — світським і транспарентним. Країну, завдяки її відкритості та наявності доброго транспортного сполучення (потужні повітряні та морські порти), цілком справедливо називають воротами до регіону Перської затоки. І справді, ОАЕ активно обслуговує торгівлю між Східним і Західним світами: понад три чверті імпортованих туди товарів реекспортуються далі.

Важливим є і членство ОАЕ в Раді співробітництва арабських держав Перської затоки (англ. Gulf Cooperation Council — GCC), до якої також належать Саудівська Аравія, Бахрейн, Катар, Кувейт та Оман. Ці країни не лише узгоджують свої внутрішні економічні рішення, а й дотримуються спільної політики на міжнародній арені.

Що ж до Дубаю, то з-поміж семи незалежних країн — еміратів, які обʼєднані в федерцію — ОАЕ, у ньому найліпше розвинена не лише туристична, а й фінансова, торгова і логістична інфраструктури та діє найбільше вільних економічних зон. Останнє важливо, бо дозволяє без сплати мита базувати складські потужності, необхідні для подальшого поширення експортованих товарів регіоном.

Отже, місце обрано. Наступне — вивчення традицій регіону. Без особистої присутності цього не зробити, тому слід запланувати візит та подбати про його наповнення діловими зустрічами. Для цього не завадить звернутися за порадою до Консульства України в Дубаї. Чудовою можливістю познайомитися з регіоном є участь у міжнародних виставках, які там відбуваються. Найближча подія такого типу — Всесвітня виставка Expo 2020 Dubai, терміни якої через пандемію коронавірусу перенесли на період 1 жовтня 2021 — 31 березня 2022 року. Про масштабність Expo 2020 (право на її проведення ОАЕ мусили вибороти) свідчить хоч би й те, що свого часу до проведення цієї виставки у Парижі було побудовано Ефейлеву вежу. Організацією участі українських підприємств у цій виставці займається Державне підприємство "Експо-2020", з ним теж варто сконтактувати. Із закликом узяти участь у Expo 2020 до українських підприємств зверталося й Мінекономрозвитку. Очевидно, що необхідну інформацію можна отримати і в Офісі з просування експорту України — він реалізує кілька національних освітніх програм для українських експортерів, участь у яких є безкоштовною.

Особливості функціонування ринків

Бізнес в Арабському світі будується на особистих контактах. Однак слід брати до уваги, що напряму торгувати на тамтешніх ринках іноземним компаніям не вийде. Це стосується і реалізації товарів уроздріб, і оптової тогівлі. Щоб її здійснити, слід знайти відповідну місцеву компанію-агента, що спеціалізується на реалізації потрібної експортеру групи товарів. Обирати таких партнерів слід дуже ретельно, адже успіх залежатиме від їх фаховості. У разі, якщо під час вибору партнера допущено помилку, й він працює неефективно, це доведеться доводити в судовому порядку. Попри відсутність корупції, суди в країні трактують закони переважно на користь місцевих контрагентів.

Характерною рисою усіх арабських ринків є й те, що співробітництву передують тривалі перемовини. Щоб укласти угоду про поставку товару, особливо якщо йдеться про продукти харчування, український експортер повинен отримати низку сертифікатів, передусім у себе на батьківщині.

Перспективні для експорту товари

Вартість українського аграрного експорту у 2020 році сягнула $22,2 млрд. З них до ОАЕ, які, як вже зазначалося, реекспортують понад 75% поставлених на їх територію товарів, української агропродукції продали на $232,74 млн. Сумарно до ОАЕ Україна 2020 року продала товарів на $497,77 млн, імпортувавши звідти на $57,5 млн. Попри те, що пандемія послабила товаропотік з України до ОАЕ (2019 року він сягав $600 млн), обсяги українських поставок сільгосппродукції до країни щороку стабільно зростають. Найбільшу частку у них 2020 року мали жири та олія — $80 млн, мʼясопродуктам належало $54 млн, а молоку і яйцям — $33,7 млн.

Товари, вироблені в ОАЕ

Промисловість у країні, як зрештою й інші галузі, застосовує у виробництві найновіші досягнення технологій. Тому окрім нафтопродуктів, вартими уваги імпортерів є виготовлений у країні алюмінієвий профільний прокат та мідний кабель, корисно буде поміркувати й про постачання будівельної кераміки. Особливо вартим уваги є співробітництво з ОАЕ в галузі інновацій, адже за даними рейтингу Globaімпорт l Innovation Index — 2020, країна є однією з найбільш інноваційних у регіоні Північної Африки та Західної Азії (третя після Ізраїлю та Кіпру), а у світі їй за цим показником належить 34 місце (Україна — 45-та).

Що заважає експорту до ОАЕ

Якщо із промоцією українських товарів та консультативною підтримкою компаній, які експортують до ОАЕ, усе гаразд — і наш дипломатичний корпус, і відповідні офіси у Мінекономрозвитку зробили для цього все належне, то самим підприємством, щоби успішно експортувати, не завадять державні дотації. Адже попри своєрідність правил, які діють на арабському ринку, він усе одно є вільним, як і західні ринки. А це означає, що за покупця там треба конкурувати належною якістю і доступною ціною товарів. Однак фахівці аграрного ринку зазначають, що це не завжди вдається. І питання — не в якості товарів, а в їхній ціні та собівартості.

Найкраще це можна пояснити на прикладі молока: фермери в ЄС, що спеціалізуються на молочарстві, отримують державні дотації. Українські молочарі цього не мають, відповідно їм значно складніше запропонувати на експортних ринках привабливу для покупців ціну. Переконаний, що Офіс з просування експорту цю ситуацію знає, й справа лише за лобіюванням в українському парламенті відповідних законопроєктів, що поліпшать конкурентні умови для українських експортерів, зокрема й тих, що постачають агропродукцію до ОАЕ та інших країн Арабського світу.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X