План В або План виходу із карантину

20 травня 2020, 16:20

Як це не парадоксально, але вижити бізнесу після карантину буде складніше, ніж витримати сам локдаун. Що робити?

Бізнес може функціонувати за затвердженою стратегією і мати в запасі План Б на період кризи чи появи лебедів різного ступеня чорності. Однак наступає момент, коли компанії потрібно реалізовувати виповзання, вихід чи вибігання прожогом із кризи. Назвемо це План В. І якщо ви досі не чули про такий — саме час почати його розробляти.

Відео дня

Навіщо бізнесу пост-карантинний план?

Втілювати План В можна вже зараз, допоки карантин повністю не знятий, точка апогею пандемії не промальовується на жодних графіках, а вся ваша організація бореться за виживання по Плану Б, розробленому наспіх.

Тема пост-коронавірусного світу малюється експертами в різних тонах: від прогнозів, що нас чекає новий світ, де все буде іншим — міста, бізнес чи реклама, і аж до зітхань, що люди завжди залишаються тими ж самими, і ніщо їх не змінить.

З якого боку правда чи, можливо, вона посередині, вирішувати кожному окремо, але правильний План В для бізнесу повинен опиратись як на константи людської поведінки, так і бути гнучким і адаптовуватись під швидкість і напрямок змін.

Прогноз щодо українського ринку реклами — мінус 30% при сценарії виходу з карантину в другій половині року

Ймовірно, багатьом бізнесам зараз не до глобальних оцінок ситуації, їм би ніч простояти та день протриматись, але — як не парадоксально — вижити в пост-карантинну епоху може бути набагато складніше, ніж пережити карантин. Хоча би тому, що триватиме ця епоха довше, а кількість невідомих у рівнянні стратегії тільки збільшиться.

Саме тому План В — стратегія виходу із карантину — набуває принципового значення.

І ми вже бачимо, як передові компанії починають його втілювати.

План В світових гігантів

По-перше, очевидно, що споживачі проведуть переоцінку ставлення до брендів. Збільшиться запит на соціальну корпоративну відповідальність. Бізнеси, які підтримували суспільство, клієнтів в скрутний час, будуть сприйматись як герої, а тим, хто просто відсиджувався, більше не повірять у щирість заяв про клієнтоорієнтованість.

Минулі тижні надали нам багато прикладів відповідальної роботи компаній:

• CEO Apple Тім Кук написав у Twitter, що Apple передає кошти на мільйони масок для медиків у США та Європі

• Телекомунікаційні компанії Verizon, AT&T, Comcast, Charter, AlticeUSA and T-Mobile підписали зобов’язання «Keep Americans Connected», згідно з яким вони продовжуватимуть надавати послуги клієнтам, котрі не можуть сплатити рахунки через спалах COVID-19

• H&M анонсували виготовлення засобів індивідуального захисту — масок, рукавиць, фартухів — для шпиталів та медпрацівників

• Uber забезпечує безкоштовними обідами медробітників та працівників служб швидкого реагування

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

• Мережі Sweetgreen, доставляє безкоштовну їжу до шпиталів у містах, де розташовані заклади компанії, а Pret A Manger продає медичним працівникам їжу у двічі дешевше.

Звичайно, не всі компанії мають настільки багатий ресурс для благодійності, але під час карантину справа не у масштабі, а в адресності.

Бізнес, незалежно від своїх масштабів, може зробити кілька простих кроків, щоб стати більш соціально відповідальним.

Як запустити свій план В?

1. Думайте тактично, дійте локально

Підтримайте громаду біля вашого офісу, підприємства, штаб-квартири.

2. Подякуйте персонально кожному вашому клієнту

Зателефонуйте, напишіть неформального листа, запишіть персональне звернення від топ-менеджерів до кожного важливого замовника.

3. Допоможіть клієнтам ваших клієнтів

Це як соціальна відповідальність в квадраті. Допомагаючи малому бізнесу зберегти їхні компанії, ви зберігаєте і свою.

4. Підтримайте сім'ї ваших клієнтів, постачальників

Всі вони несуть відповідальність за інших. Якщо ви будете їх союзником у підтримці сім'ї, вони цього не забудуть і віддячать лояльністю.

5. Придумайте із ключовими співробітниками соціальний проект

Кожен хоче почуватись добрим, а під час карантину значна частина працівників має більше вільного часу чи енергію, яку немає куди каналізувати. Організуйте їх для справ, які допоможуть вразливим групам, локальним спільнотам — тим, хто потребує допомоги.

6. Просто розважайте людей

Для більшості карантин звузив коло доступних розваг, обрізав комунікацію. Тож розповідайте їм історії, залучайте офісні таланти — споживачі оцінять ваші зусилля. Наприклад, компанія Levi’s запустила щоденні живі концерти у Instagram о 5:01 вечора (данина поваги серії 501 фірмових синіх джинсів) від відомих музикантів.

Багатьом бізнесам зараз не до глобальних оцінок ситуації, їм би ніч простояти та день протриматись, але — як не парадоксально — вижити в пост-карантинну епоху може бути набагато складніше, ніж пережити карантин

Що зробити для своєї компанії?

Крім зовнішнього, комунікаційного шару, у Плану В є і внутрішня робота, яка повинна бути проведена.

Поспілкуйтесь з HR-спеціалістами стосовно ситуації на ринку. Дізнайтесь про тих, кого звільнили ваші конкуренти. Слідкуйте за переміщенням ключових працівників — навіть якщо для вашої компанії зараз не на часі нові вакансії — пост-кризова ситуація дуже динамічна, через місяць-другий та чи в 2021 році у вас може з’явитися нагальна потреба у якісному персоналі.

Досвідчені та талановиті спеціалісти із діджиталізації, онлайн-сервісів будуть в дефіциті. Шукайте їх вже зараз, букайте їх майбутній час, створюйте робочі групи. Які би товари чи послуги ви не продавали, роль онлайн каналів збуту тільки виросте після карантину.

Дотримуйтесь фінансового самурайства — щодня знайте свій статус по оборотних коштах і не робіть імпульсних затрат тільки-но карантин завершиться. Завжди є спокуса відсвяткувати повернення в норму, але повірте: ніхто не знає, чи це дійсно період нормальності, чи тимчасовий перепочинок перед повторною хвилею.

Розробіть план реінтеграції команди. Поки був карантин, сила соціальних зв’язків, командного духу в колективі послабшала, рівень стресостійкості понизився, багато навичок стали пасивними. Це схоже на повернення школярів чи студентів після довгих літніх канікул. Тут може допомогти все що завгодно — від спільних походів в боулінг чи святкувань до тренінгів чи коуч-сесії.

Придивіться до постачальників. Ви можете переглянути умови із існуючими — вашим сильним аргументом буде те, що ви зберігали лояльність до них під час цих важких місяців. Або проскануйте весь ринок і знайдіть нових — адже під час карантину багато бізнесів запровадили вигідні умови, і продовжать їх і надалі.

Не повертайте в офлайн те, що прижилось в онлайні. Можливо, не всі співробітники повинні приїздити щодня в офіс і їх можна залишити працювати дистанційно? Можливо, замість деяких понеділкових «летючок» проводити онлайн-зустрічі? Ймовірно, вам потрібен буде спеціаліст по «одомашенню» — менеджер, департамент чи зовнішній підрядник, який буде займатись співробітниками, які працюють вдома. Починаючи від підтримки IT, виїздів додому до співробітників, організації побуту, харчування до розробки довгострокої стратегії «одомашення процесів». А для початку, просійте через сито всі регулярні процедури та складові бізнес процесів — чи можна їх перевести в онлайн?

Створіть набір «зроби сам». Частина ваших споживачів сидячи вдома навчилась вирішувати питання самостійно і отримувати від цього кайф. І навіть після карантину ці люди хочуть мати таку можливість. Запропонуйте їм набір «запчастин», які вони можуть зібрати самі. Салон краси може продавати все, що потрібно для фарбування волосся вдома, а ресторан — набори продуктів для страв.

Ну, і нарешті, будь-яка пост-турбулентність — це ще й період «мемуарів», рефлексій, оцінок. Всім будуть потрібні відповіді, і саме в посткарантинну епоху люди особливо готові їх слухати. Можливо, настав час розпочати власний бізнес-влог про галузь, в якій ви спеціалізуєтесь? Щиро розповідайте, які труднощі ви долали, як ваш бізнес страждав, а тепер відновлюється, які задачі тепер ви вирішуєте і чого вас навчила криза.

Адже кожен план виходу із кризи починається із розмови про кризу, і про те що буде після неї. Почніть створювати власний План В.

І деякі прогнози по комунікаційній cфері

Рекламні затрати зменшаться у всьому світі, і глибина падіння буде карколомною всюди. Facebook та Google вже прогнозують падіння від рекламних доходів на рівні $44 млдр через короновірус. Це близько 18−19% від 2019 року.

Прогноз щодо українського ринку реклами — мінус 30% при сценарії виходу з карантину в другій половині року. Така глибина падіння співрозмірна із кризою 2008−2009 років, але цього разу падіння рекламних затрат буде більш неоднорідним в різних каналах комунікації.

З одного боку, під час карантину українці почали проводити більше часу в інтернеті та переглядаючи ТВ. Прогнозовано спад буде меншим в цифрових каналах комунікації - месенджери, блоги, соцмережі. З іншого боку, реклама в транспорті, зовнішні носії, преса, спонсорство, події, презентації - ці та інші канали сильно втратять і можуть скоротитись в рази.

Рекламній галузі теж потрібен свій План В. Тому ми в Tabasco вже почали його втілювати. Наша ініціатива #TabascoWorkForGood направлена на підтримку малого і середнього бізнесу, який потребує нові підходи, та креативників, котрі втратили роботу під час кризи.

Показати ще новини
Радіо НВ
X