Помилка ціною в 600 тисяч євро. Як отримати досвід відкриття хостелу в Європі, дорого

14 липня 2019, 12:00

Ринок ЄС дуже привабливий. Але експортувати туди і відкрити компанію в ЄС — це дві величезні різниці

Робота над помилками. Бізнес — регулярна колонка, підготовлена спільно зі шведським проектом DYB [Develop Your Business]

Передісторія

На поточний момент ми вже відкрили три об'єкти в Європі — у Варшаві, Братиславі та Празі, а також на стадії проекту — хостел в Будапешті. Але вся історія починалася в Києві в 2011 році. Тоді ми з партнером Євгеном Лавренюком відкрили наш перший хостел в квартирі 150 кв м, Інвестувавши туди близько $20 тис. За 9 місяців він окупився. Це був пілотний проект, незабаром після якого ми взялися за масштабну ідею. І в квітні 2012 року відкрили перший великий хостел в Києві на Андріївському узвозі. Це вже окремі будівлі, на 106 ліжко-місць. Ми все вивчали на ходу і постійно виникали додаткові витрати. Планували інвестувати близько $300 тис., а в цілому у нас вийшло майже $500 тис.

Відео дня

Успіх

Попри все проект вийшов і швидко став найкращим в Україні. Через два роки, в 2014 році, хостел на Андріївському увійшов в десятку найкращих у світі за версією найбільшого міжнародного ресурсу hostelworld.com. Це аналог Booking.com, але тільки для хостелів. Ми стали номер 8 у світі в категорії «великі хостели». Це стало доленосною подією для нас. А чи не час робити той же продукт за межами України? Наші гості сьогодні живуть в Києві, завтра — у Варшаві, післязавтра — у Стамбулі.

Рішення прийнято

Вибрали Східну Європу. Це регіон, що зростає з точки зору туризму. При цьому ринок там розвинений слабо, бар'єр для входу нижче. У Західній Європі мережі абсолютно іншого масштабу і конкурувати з ними було б складно. У той же час пройшли навчання на шведській програмі в DYB, що значно додало нам впевненості.

Варшава

У нашому списку були столиці країн Балтики. Варшаву ми не розглядали серйозно. Але вирішили з'їздити подивитися, і вона нас приємно здивувала: чисто, сучасно, хороша інфраструктура. Вийшло знайти цікаву будівлю з вигідною локацією раніше інших міст. Домовилися про гарну орендну ставку і вирішили, що ми все знаємо і можемо відкривати.

Помилка в розрахунках

Ми розуміли, що масштаб хостела у Варшаві буде точно не менше, ніж в Києві, і нам потрібно, як мінімум, півмільйона доларів. Я добре пам’ятаю як ми рахували: «Скільки потрібно на це грошей? У нас в Києві 800 кв м. У Варшаві плюс-мінус такий же масштаб і формат. Накинемо на непередбачені витрати. Приблизно це виллється в 600 тис євро. Ок. Поїхали!»

І тут почалася низка пригод. Спочатку метраж обраної будівлі виявився більше очікуваного. Не 800 кв м, а 1 200. А коли почали займатися ремонтом, виявилося, що є цілий набір пунктів, які нам, звичайно, відомі, але в Україні такими речами багато відверто нехтують. А саме — високі вимоги пожежної безпеки, системи вентиляції із забезпечення повітрообміну.

«Культурні відмінності»

В Україні більшою мірою все залежить від нашої совісті і відповідальності, ніж від вимоги служб. Логіка проста — що б ми не зробили, воно не буде відповідати вимогам на 100% і недоліки знайдуться. Контролери переслідують зовсім не ту мету, що в Європі. У Варшаві така зневага вилилася б в серйозні додаткові витрати.

Ми проходили процедуру введення в експлуатацію. А фінальні перевірки готелів і хостелів дуже суворі й складні. У хостелі щільність людей на квадратний метр ще вища, ніж в готелі, а це високий рівень ризику і жоден місцевий чиновник не візьме на себе відповідальність, не будучи аьсолютно впевнений, що на об'єкті все в порядку. Наприклад, пожежну перевірку після закінчення ремонту ми проходили три рази.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Інвестиції в невидиме

У підсумку, в Польщі вийшов такий парадокс — велика частина інвестицій була вкладена в те, чого гість не бачить. Коли ми зрозуміли, що дуже не поміщаємося в озвучений бюджет, стали економити на видимих елементах — декорі, меблях.

У підсумку, замість озвучених 600 тис. євро ми інвестували в хостел у Варшаві трохи більше, ніж 1 млн 200 тис. євро. Це змусило задуматися і переглянути всі наші майбутні проекти. Але в той момент у нас вівся паралельно ремонт у Братиславі. І там ми вже не могли змінити ситуацію. Як наслідок, інвестиції в Братиславі теж перевищили плановані майже в два рази.

Висновок

Ми стали більше часу витрачати на попередній аналіз. Тепер розбираємося з допомогою місцевих архітекторів і консультантів на самому початку шляху.

Не можу сказати, що ми вивели універсальну формулу — як порахувати скільки інвестувати. Але дещо вийшло.

По-перше ми вивели алгоритм аналізу і оцінки потенційного проекту так, щоб нічого не упустити.

По-друге, усвідомили як бути міжнародною компанією, як важливо враховувати особливості місцевого ринку і регіону.

По-третє, завдяки високому рівню вимог у Європі ми (частково вимушено), але все ж підняли свою планку стандартів в Dream Hostel. І це стало однією з наших конкурентних переваг.

Коментар експерта

Керуючий партнер шведського проекту DYB [Develop Your Business], системний дослідник бізнесу і конкуренції Ігор Гут (Фото: DYB)
Керуючий партнер шведського проекту DYB [Develop Your Business], системний дослідник бізнесу і конкуренції Ігор Гут / Фото: DYB

Ринок ЄС дуже привабливий для наших компаній. Але експортувати туди і відкрити компанію в ЄС — це дві величезні різниці. В іншому випадку ви зіткнетеся з тим, що називається compliance cost. Це та частина ВВП країни, яка йде на регулювання, забезпечення високих стандартів.

Каха Бедукідзе оцінював їх приблизно в 10 тис. євро на людину. У США вони становлять 7 тис доларів на людину (за розрахунками Small Business Administration). Для розуміння масштабу — це більше, ніж рівень ВВП в Україні.

Відповідно, відкриваючи магазин або хостел в ЄС, ви повинні бути готові до абсолютно інших інвестицій. Крім того, варто уважно ознайомитися і з трудовим законодавством. Там теж багато сюрпризів. В результаті багато компаній вибудовують бізнес-модель так, щоб почати роботу в ЄС через партнера, дистриб’ютора і пізніше вийти на ринок самостійно. Але чого не можна відняти у цього досвіду — так це безцінної навчальної складової. Всі, хто вижили, стають на порядок ефективнішими і відповідальнішими у прийнятті рішень.

Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Показати ще новини
Радіо NV
X