Як венчурні інвестори приймають рішення

21 серпня 2019, 08:30

Непросто зробити вибір, коли цифри говорять діяти, а інтуїція підказує взяти паузу. Разом з українськими венчурними інвесторами розбираємося, чи перемагає data-аналітика

І в повсякденному житті, і в бізнесі люди приймають рішення, грунтуючись на доводах розуму та інтуїції. Деякі довіряють тільки передчуттю; інші використовують аналіз і логічне мислення. Але кількість і якість інформації в бізнесі зростає, і для аналізу даних потрібні все більш складні алгоритми.

Відео дня

Венчурні фонди зосереджені на інвестуванні в швидкозростаючі галузі - дивіденди в разі успіху можуть бути колосальними. Але на ринках, що зароджуються, важко відрізнити потенційних переможців від переможених — фінансові показники і темпи зростання стартапів на цьому етапі схожі.

Завдання венчурного капіталіста — знайти стартапи, які будуть розвивати перспективну технологію. У разі успіху компанію можна вивести на IPO або продати великій корпорації.

НВ Бізнес запитав у венчурних інвесторів, які інструменти аналізу вони використовують, коли вирішують, куди вкласти гроші.

«І» замість «АБО»

У венчурному фонді 645 Ventures використовують математичні моделі для прийняття інвестиційних рішень. Його кофаундери вважають, що можуть знаходити стартапи на дуже ранніх стадіях росту по всьому світу завдяки інструментам, що автоматизують роботу інвестиційних аналітиків.

Фонд використовує аналіз даних і спеціальний софт на всіх етапах укладення угоди — від пошуку стартапа й оцінки раунду до продажу компанії

Фонд використовує аналіз даних і спеціальний софт на всіх етапах укладення угоди — від пошуку стартапа й оцінки раунду до продажу компанії. За словами засновників, такий підхід допоміг їм оцифрувати «колективну пам’ять» організації, автоматизувати багато завдань і отримати доступ до більшої кількості потенційних угод.

За даними Axios, Google Ventures багато років використовує алгоритм, який допомагає приймати рішення про угоди.

Співробітники передають всю інформацію алгоритму, який орієнтується у всіх видах ринкових ситуацій. Він аналізує дані та сигналізує про рішення: «зелений» — вперед, «червоний» — зупиняй роботу, «жовтий» — дій з обережністю. Спочатку алгоритм допомагав перевіряти пропозиції, що надходять, але потім замінив інвестиційний комітет.

Дійсно, деякі впевнені, — достатньо застосувати надійну математичну модель до набору даних, щоб спрогнозувати кращу відповідь. Але самі по собі формули і цифри не дають поштовх для просування бізнесу.

«Інтуїція доповнює ретельний аналіз і допомагає виділити як індустрію, так і певну компанію в ній. Так, на ринку доставки ми вибрали Glovo, грунтуючись на аналітичних даних і розумінні, що сервіс буде користуватися попитом в Україні. Кількість замовлень через Glovo в світі збільшилося в 5 разів з моменту інвестиції.

Ще один приклад — єдиноріг Deliveroo, якого ми виділили на ринку food delivery. Зараз сервіс зростає - у травні він оголосив про залучення $575 млн в раунді, який очолив Amazon. Є інформація про те, що компанія Безоса планує вкласти в Deliveroo ще $545 млн«, — вважає Роман Іванюк, керуючий партнер венчурного фонду GR Capital.

Співзасновник Intel Ендрю Гроув був упевнений, що аналіз та інтуїція не працюють незалежно. «Одне тільки відчуття, яке не спирається на аналіз як на перевірку розсудливості, ймовірно, буде поверхневим і помилковим. Але й аналіз, що не відповідає на питання, які пробудила інтуїція, безплідний», — говорив він.

Гроув вважав, що кращих результатів можна досягти, коли інтуїція й аналіз працюють спільно, підживлюючи та підсилюючи один одного. Такий симбіоз виявляється вирішальним фактором для бізнесу і для VC з ряду причин:

1. Інтуїція направляє аналітику. Найчастіше чисельні методи застосовують для перевірки виниклих гіпотез.

2. Іноді, навпаки, аналіз дає поживу для інтуїції. Методи моделювання здатні виявити зв’язок у даних, які не були б очевидні на малому масштабі. Раціональні методи — запропонувати шляхи, які спочатку здавалися нелогічними. Аналіз інформації врівноважує інтуїцію, допомагаючи уникнути проблем.

Розум і почуття при виборі стартапів

Венчурні капіталісти використовують як аналітичний, так і інтуїтивний підходи при оцінці засновників стартапів. Інвестори пишаються здатністю виносити інтуїтивні судження про фаундерів, і часто приходять до рішення швидше, ніж потрібно, щоб дочитати цю статтю. Завдяки досвіду вони розуміють, чи правильно підприємець реагує на питання і який зворотний зв’язок дає.

Важливі критерії - пристрасть команди до справи та вміння боротися з труднощами, реальна потреба ринку в продукті й унікальність технології або бізнес-моделі. Так вважає Ольга Афанасьєва, виконавчий директор Української асоціації венчурного і приватного капіталу (UVCA). Інвестори раціонально оцінюють роздуми фаундера про ринок і фінансові прогнози, враховуючи бізнес-можливості проекту, а не тільки особисті якості стартапера.

Засновник повинен показати, що приймає виважені рішення, спираючись на дані. При цьому фондам важливо розуміти, як інтуїція та логіка допомагають підприємцю будувати бізнес.

Ольга Афанасьєва говорить про симбіоз раціо й емоцій так: «Інтуїція — щось більш комплексне, ніж просто емоція. У книзі „Думай повільно, вирішуй швидко“ Даніель Канеман пише, що мозок підсвідомо оцінює фактори, які визначають відповідь. Свідомість ще не сформулювала остаточний висновок, але в підсвідомості вже є думка щодо питання. Так народжується інтуїтивний сумнів або впевненість у компанії, стартапі або людях».

Крім того, інвестори дуже часто знаходяться в двох станах тривожності, які назвали FOMO (Fear of missing out) і FOLD (Fear of losing dollar). Перштй стан викликаний страхом втратити перспективну компанію, другий — небажанням втратити гроші. Той, хто вміє балансувати, використовуючи інтуїцію і розрахунок, позбавляється від нераціональної тривожності і робить вигідні угоди.

Якщо фонд поєднує математичні моделі й інтуїцію аналітиків і партнерів, він знімає вершки з ринку. Тому кожен інвестор і команда виробляють свій стиль прийняття рішень.

Михайло Рябоконь, виконавчий директор Noosphere Ventures, впевнений: ««Чуйка» — це головний критерій вибору. У більшості випадків інвестор бачить набагато ширше, ніж той, хто презентує проект. Важливим фактором виступає зарядженість команди на досягнення результату. Щоб відчути це, потрібна інтуїція.

Інтуїція — це аналіз даних або знань, які є передумовами в прийнятті рішень. І, звичайно, чуття розвивається: чим більшою кількістю даних оперувати, тим точніше згодом аналіз і правильніше висновки. Читати, дивитися, спілкуватися — ось основні напрямки прокачування цього скіла«.

Математика і наукові методи допомагають протистояти сумнівам, й іноді це призводить до того, що дані спростовують інтуїцію. В інших випадках інтуїтивні відчуття, засновані на глибокому досвіді, можуть знайти недоліки в ідеальній математичній моделі. Використання двох способів підвищує шанси на успіх.

Автор: Марія Сорокіна спеціально для НВ Бізнес


Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X