Український бізнес за кордоном. П’ять юридичних порад

29 червня 2021, 16:30

Як під час масштабування дотримуватися всіх нюансів домашнього та іноземного законодавства?

Опитування консалтингової групи One Philosophy проілюструвало цікаву тенденцію: 2020 року, попри пандемію, українські підприємці зуміли розвивати й масштабувати власний бізнес. 71% опитаних випустили на ринок новий продукт чи послугу. А третина — планують вихід на новий чи глобальний ринок.

Відео дня

Валютні операції: як вигідніше проводити платежі?

Коли ви продаватимете чи купуватимете щось з-за кордону, вам платитимуть в євро, доларах, можливо єнах чи юанях. Найперше варто запам’ятати: якщо валюта заходить на рахунок, за українським законодавством потрібно обміняти її на гривні, якщо ви будете проводити розрахунки в Україні. Або залишити її на рахунку, наприклад, для розрахунку за зовнішньоекономічними контрактами (більше операцій зазначено в п. 109 Положення № 5). Правда, нескінченні курсові різниці можуть суттєво скорочувати прибутки. Та є кілька способів уникнути цього:

  • Залишити цю валюту, наприклад, для витрат на відрядження під авансові звіти. Але в сучасних пандемічних умовах — це не дуже актуальний варіант.
  • Придбати товари чи послуги у валюті. Однак можуть виникнути складнощі через фінансовий моніторинг. Крім того, під час надсилання грошей за кордон потрібно пам’ятати і про нюанс оподаткування ПДВ окремих видів товару чи послуг.
  • Відкрити банківський рахунок за кордоном. Найзручніший спосіб для переказів із та за кордон. Але в нього є свої особливості, про які я розповім далі.

Документообіг: паперовий чи цифровий?

Українське законодавство гарантує використання двох варіантів підписів: паперового та цифрового. Та попри цю гарантію використання цифрових підписів у співпраці із закордонними компаніями на практиці є майже неможливим. Якщо йдеться про співпрацю із ЄС, то наші системи цифрових підписів несумісні: європейські підписи не визнаються в Україні, а українські — у ЄС.

Теоретично, ви можете ризикнути й захищати легітимність підписів партнерів у суді, але це дорого. Тому для українських підприємців, які хочуть співпрацювати із європейськими партнерами, є два дієвих виходи:

  • вести документацію в паперовому форматі або
  • відкривати бізнес у ЄС та користуватися цифровим підписом за європейськими правилами. Наприклад, такі можливості пропонує естонська e-Residency. Окрім того, що документи можна підписувати визнаним цифровим підписом, естонська ID має найвищий рівень захисту eIDAS.

Що стосується інвойсу, то він може бути електронним, бо в Україні діє Закон України від 03.11.2016 1724-VIII, котрий регламентує видання рахунку в такому вигляді. Та він актуальний переважно для невеликих IT-компаній та фрілансерів. Адже якщо йдеться про оформлення великих грошових переказів, податкова всеодно вимагає паперові копії.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Відкрити бізнес за кордоном чи співпрацювати з закордонними клієнтами з України?

Один зі шляхів спрощення вимог щодо несумісності податкових, законодавчих та інших систем — це відкриття бізнесу в тій юрисдикції, де відбувається ваша співпраця із клієнтами, партнерами, проходять закупівлі тощо. Тоді ви один раз адаптовуєтеся до фінансових та податкових умов. Зокрема, якщо рухаєтесь у ЄС, то бізнес можна відкрити в будь-якій країні. А деякі з європейських країн мають спеціальні програми.

Наприклад, в Естонії зареєструвати компанію можна за 20 хвилин. Дехто навіть того ж дня отримує підтвердження її офіційної реєстрації. Від самого початку послуга повністю цифрова, що дозволяє уникнути паперових договорів та звітів. Крім Естонії такі послуги з е-резидентства надає ще низка країн світу, але вони вже не є 100% електронні.

Наступний крок після вибору країни — дослідження оподаткування. А саме, які податки сплачуватиме ваш бізнес: податок на прибуток, ПДВ, соціальні та податки на зарплату, податок на дивіденди.

Щодо бухгалтерських процесів, то кожна країна має свої нюанси. У Польщі, наприклад, дозволені польсько-англомовні рахунки-інвойси, в Естонії вони можуть бути лише англійською. Однак, спершу вам слід визначитись, чи наймаєте ви бухгалтера в штат у новій юрисдикції, чи компанію на аутсорс. Також треба знати, яких саме документів вимагають податкові органи й банки конкретної країни, у який спосіб виставляється інвойс, чи потрібні якісь додаткові акти тощо.

Далі — визначаємось з організаційно-правовою формою компанії. Вона залежить від розміру бізнесу. Проте найчастіше підприємці обирають ТОВ. У такому разі власник несе відповідальність лише в рамках статутного капіталу. Для венчурних інвестицій — це може бути і формат акціонерного товариства.

Про що особливо потрібно пам’ятати, коли компанія виходить на закордонні ринки, то це про інтелектуальну власність. Вона також має бути захищена. Якщо ви виводите на ринок унікальний продукт чи сервіс, краще отримати на нього патент або зареєструвати ТМ. При цьому слід не забувати: пройти реєстрацію ТМ потрібно в кожній країні, з якою ви збираєтеся працювати. Для країн ЄС простіше: там достатньо однієї реєстрації - вона діятиме в усіх державах-учасницях. Але це довга процедура, що триває в Європі щонайменше рік. Тому про цей аспект слід подбати завчасно.

Банк чи платіжна система: що зручніше?

Вибір між рахунком в іноземному банку чи акаунтом у міжнародній платіжній системі — це наступний крок. Платіжні системи стають дедалі популярними, зростаючи в геометричній прогресії. Там легше зареєструватися, вони часто пропонують більш вигідні умови по комісіях. Водночас на відміну від банків, вони не дають жодних гарантій щодо зберігання ваших коштів.

У відповідь на попит на більш відкриті системи, аніж банки, та ширший функціонал у Європі й США великою популярністю користуються необанки. Це — системи, що працюють винятково онлайн та дозволяють і відкрити рахунок, і на вигідних умовах розпоряджатись коштами.

Банківський рахунок: як відкрити успішно?

Якщо платіжна система чи необанк не підходять для розрахунків, тоді лишається варіант із банківським рахунком. Тут потрібно бути готовим надати безліч документів та пройти перевірку служб безпеки різних рівнів. Цю процедуру називають KYC — know your client. Банки перевіряють не лише компанію, але й засновників — аж до дипломів, відгуків клієнтів, мотивації у створенні бізнесу та дрібних правопорушень.

Інколи працівники служби безпеки ще й додатково шукають інформацію про клієнтів в інтернеті. Якщо нагуглять щось негативне — відмовляють у встановленні ділових стосунків. Для більшості підприємців це означає лише те, що їхня репутація в інтернеті може бути ключовою для рішення іноземного банку.

Світові тенденції, банківські вимоги, українські сьогоднішні реалії ведуть до того, що бізнес, який хоче вийти за кордон, мусить володіти там реальними активами. Тому важливою, майже необхідною сьогодні є наявність офісу та співробітників у країні, де ви відкриваєте банківський рахунок. Схема з компанією, що має закордонну реєстрацію, але не має офісу та працівників більше не працює.

Як бізнес за кордоном регулюється українським законодавством?

Якщо зараз ви думаєте про масштабування бізнесу на міжнародні ринки, то буде корисно дізнатися, що з 2022 року змінюються правила гри з українського боку. Згідно з одним з нових законів (466-IX), податкові резиденти України (люди, що проживають в Україні більше ніж 183 дні, мають тут житло, бізнес, сім'ю та компанію за кордоном) мають обов’язково звітувати про закордонне підприємство, подаючи додаткову декларацію. А компанії із прибутком понад 2 млн євро мусять ще сплачувати додатковий податок в Україні.

Першим звітним роком буде 2022. До 1 травня 2023 року всі підприємці, що мають бізнес за кордоном, мають подати декларацію разом із перекладеним українською та завіреним нотаріально фінансовим звітом за 2022 рік. Складнощів виникнути не має, але бути готовим до цього варто.

Криза може бути напрочуд вдалим періодом для виводу нових продуктів чи послуг на нові ринки. Історії Burger King, CNN, Airbnb чи General Motors, що почались саме в скрутні часи в історії США, підтверджують цю тезу. Та для успішного входу в нові умови потрібно ретельно підготуватися. Завдяки цифровізації сьогодні алгоритм необхідних дій скорочується й спрощується. Перший крок — ретельне дослідження законодавчої, фінансової та податкової систем у новій країні. Другий — створення, нехай і мінімального, але реального підприємства — із працівниками та офісом. А далі - успіх, вірусний контент і вихід на ІРО.

Показати ще новини
Радіо НВ
X