Стендап і бізнес — у чому зв’язок?

9 грудня 2020, 18:30

Поспілкуйтеся з людьми з бізнесу, які досягли успіхів, і ви переконаєтеся — в кожному з них є ця аристотелівська здатність жартувати над собою і над ситуацією.

Матеріал підготовлено у співавторстві з Наталією Дмитренко, засновницею Business Stand Up Agency.

Здатність помічати комічні сторони навколишнього світу, виявляти протиріччя і подавати їх з гумором вважалася показником розвиненого інтелекту, високо цінувалася і навіть була виведена в окремий жанр мистецтва ще в Стародавній Греції. «Наслідування найгірших людей, але не у всій їхній порочності, а в іронічному вигляді», так комедію описав Аристотель. Ораторське мистецтво з вкрапленнями комедії греки використовували для того, щоб розповідати про реальність без цензури.

Відео дня

Жанр видозмінювався й еволюціонував під дією часу, дедалі глибше проникаючи в театральне, а пізніше й кіномистецтво. З’являлися нові формати, суміжні жанри, талановиті автори та сценаристи. На тлі всього цього комедійного різноманіття і конкуренції, що зростала, коміки змушені були розширювати репертуар, знаходячи нові способи спілкування з аудиторією, включаючи у виступ імпровізацію та долучаючи глядачів до сценічного дійства. Саме в таких експериментах з жанром і виникло явище, до використання якого вдаються зараз і політики, і менеджери, і студенти — stand up.

Стендап як самостійна форма розмовного жанру виник у британських мюзик-холах наприкінці XVIII — початку XIX століть. Виступи коміків піддавалися попередній цензурі 70-х років ХХ століття. У післявоєнний період, коли мюзик-холи занепали на тлі розвитку телебачення і радіо, новим місцем для комедії стали клуби для робітників, де крім комедії виступали співаки та інші артисти. Найпопулярніші коміки з клубів незабаром вийшли на ТБ з вар'єте-шоу, які знімали в самих клубах.

Стендап як нова форма потрапив у США в XIX ст. разом з кочівниками водевілю і цирковими виставами. Одним із засновників форми вважають відомого письменника Марка Твена, який виступав зі своїми комедійними монологами і фейлетонами перед публікою.

Біля витоків американського стендапа були такі коміки, як Ленні Брюс, Річард Прайор, Джордж Карлін, Вуді Аллен. Будучи класиками жанру, вони зазнали чимало труднощів, пов’язаних з правом виступати з певним матеріалом. А американські вісімдесяті стали десятиліттям першого «буму» стендап-комедії. З’явилися перші національні супер-зірки, що вийшли зі стендапа: наприклад, Едді Мерфі. Стендап-комедія була всюди: на кожному каналі було своє стендап-шоу, з’являлися нові комедійні клуби і в стендап приходила величезна кількість нових коміків.

Тож не дивно, що жанр стендапа став згодом трансконтинентальним явищем, трансформується в безліч різних форматів у кожній країні залежно від її культурних, історичних та інших особливостей. В Україні стендап — вже давно тренд. І надто цікаво те, як вільно цей жанр переходить з професійної сцени в повсякденне життя, у бізнес-середовище. А бізнесменів без гумору взагалі складно собі уявити. Успішних бізнесменів. Та й ця фраза майже кожного українського директора «пожартував мені ще тут» означає не що інше, як інтуїтивну готовність жартувати і чути жарти у відповідь.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Поспілкуйтеся з людьми з бізнесу, які досягли визначних успіхів, і ви переконаєтеся — в кожному з них є ця аристотелівська здатність жартувати над собою і над ситуацією, а в складних ситуаціях вони можуть змінити перебіг подій і перетворити її на ситуативний стендап, долучивши до нього й інших присутніх. Чи можна цьому навчитися? Безумовно. Чи дають такі здібності та навички переваги при веденні справ? Спробуйте, і переконаєтеся самі.

Показати ще новини
Радіо НВ
X