Підприємцями народжуються чи стають? Чого не вистачає українській освіті

19 січня 2021, 13:00

Чотири конкретні кроки, які допоможуть ввести в Україні підприємницьку освіту, що знайде застосування на практиці в бізнесі.

Бути підприємцем — це брати на себе відповідальність, багато навчатися, приймати рішення та розуміти, що для успіху потрібно багато працювати. Це парадигма мислення «є проблема, і я розберуся, як її вирішити» замість «у цій проблемі винні сусіди/влада/весь світ, і нічого не поробиш». Як прищепити підприємницький світогляд з дитинства?

Відео дня

Що таке підприємництво

Підприємництво — це коли ти використовуєш можливості та ідеї та перетворюєш їх на користь для інших. Створена користь може бути фінансовою, культурною або соціальною. Створити власний бізнес, заснувати благодійний фонд, проявляти ініціативу на роботі та оптимізувати процеси — все це підприємництво.

Навіщо навчати підприємництва з дитинства

Організація з економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) рекомендує просувати підприємницьке суспільство та культуру, особливо через освіту та навчання.

Чому?

Це розвиває дітей. Школярі, яких навчали підприємництва, більш ініціативні, частіше самі засновують позакласні активності та ставлять собі більш амбіційні цілі. Ті, кого навчали про підприємництво через практику, навіть охочіше ходили до школи (дослідження Данської фундації підприємництва).

Інше дослідження, від Європейської Комісії, виділило чотири ключові напрями, яким сприяє підприємницька освіта: вища ймовірність отримати роботу та розпочати власний бізнес, особисте зростання і подальше навчання.

Це розвиває громади та держави. ОЕСР у нотатках з конференції 2004 року зазначало, що підприємництво допомагає створити більше робочих місць, стимулює продуктивність і конкуренцію, наближає суспільство до досягнення своїх цілей. У Норвегії, наприклад, почало з’являтися більше підприємств у сільських місцевостях, а це сприяло економічному розвитку цих регіонів (дослідження Ради Європи).

Можливо, вирішити проблему глобального потепління та створити інклюзивне суспільство допоможе нам саме підприємництво. Підприємці створюють робочі місця для себе та інших, пропонують нові ідеї для вирішення старих проблем, і стимулюють конкурентів створювати якісні продукти. Від підприємницької освіти виграє держава та суспільство. Тому країни виділяють ресурси на її розвиток.

Як навчають підприємництва у світі

У Сполучених Штатах щороку проводиться захід the Lemonade Day. Суть програми у тому, що в один день підлітки у містах США починають продавати на вулицях лимонад. Але перед днем продажів вони проходять 14-крокову програму, де складають бізнес-план, ставлять ціль, визначають витрати і ризики.

Trish Badger
Фото: Trish Badger

Сама організація the Lemonade day зазначає свою візію так:

Кожна дитина в Америці знайомиться з підприємництвом через реальний досвід із заснування власного бізнесу — стенду з лимонадом. Керуючи стендом, вони [діти] отримують навички бізнесу та життя, які потрібні, щоб поставити ціль, скласти план та досягти своїх мрій.

Програма гнучка: її впроваджують на рівні шкіл, гуртків або як захід на рівні міста (особливо, якщо воно невелике). До навчання та заходу залучають бізнес, окремих підприємців та вчителів з високим рівнем фінансової грамотності.

Батьки дітей, які брали участь у Lemonade day, зазначають, що їхні діти навчилися краще ставити фінансові цілі, співвідносити математику з реальним світом, комунікувати та вирішувати проблеми (опитування).

До того ж у Штатах розробляють і впроваджують стандарти підприємницької освіти у формальній шкільній освіті.

У Європі реалізуються інші програми. Одна з них — Youth Start Program. На сайті програми розміщено понад 40 англомовних розробок — підприємницьких викликів-челенджів, для дітей віком 7−19 років.

Виклики в Youth Start Program діляться на три типи: 1) ті, що закладають базову підприємницьку освіту (позначені жовтим); 2) ті, що виховують підприємницьку культуру (рожеві); 3) ті, що виховують активну громадянську позицію через підприємництво (зелені).

Вчитель обирає виклик, наприклад, День відкритих дверей (Open Door Challenge), та отримує відео, інструкції, робочі аркуші, щоб організувати роботу учнів над справжнім заходом у школі. Учні вчаться розробляти ідею заходу, планувати та рекламувати його, проводити власне захід і підбивати підсумки.

І це — лише один із доступних на сайті викликів. Матеріали детально прописані для вчителів та учнів. Їх зручно інтегрувати в різні предмети у школі або у позакласні активності.

Дослідження Youth Start Program 2020 року показало, що програма сприяла розвитку підприємницької компетенції у дітей. А самі діти стали більш впевненими у своїх навичках: вмінні спланувати фінанси, розподілити ресурси, справлятися із невизначеністю та інших.

Ще одна організація — JA Europe — також впроваджує програми з підприємництва у формальну та неформальну освіту. Одна з програм організації — the Company Programme для молоді віком 15−18 років.

The Company Programme складається з п’яти етапів: 1) згенерувати бізнес-ідею, 2) організувати роботу: назвати компанію, обміркувати бренд, визначити ролі та види робіт, 3) сформувати капітал стартапу та фіналізувати бізнес-план, вийти на міжнародний ринок, 4) діяти: просуватися із продажами та виробництвом, 5) змагатися із компаніями з інших шкіл та закритися наприкінці програми.

Впродовж року школярі на власному досвіді дізнаються, що таке дослідити ринок, підняти перший капітал, працювати в команді та розробити власний продукт. Випускники програми 1994−1996 років на 20% рідше залишаються без роботи, а 44% випускників працюють на керівних позиціях (дослідження Європейської Комісії).

Організація JA активно залучає у свої програми представників бізнесу. Успішні підприємці проводять лекції для молоді та стають менторами у навчальних програмах. Вони безпосередньо діляться своїм досвідом із молоддю та допомагають дітям реалізовувати власний потенціал, а у перспективі — отримають більш лояльних та ініціативних співробітників.

Виникає ще одна функція підприємницької освіти — побудувати містки між бізнесом і молоддю. В підприємницькій освіті в ЄС зокрема активно беруть участь держави та бізнес-сектор: фінансують її та долучаються до освітніх програм (дослідження Європейської Комісії).

А що в Україні?

Нова українська школа також зазначає підприємливість та ініціативність серед ключових компетенцій, яких має навчати школа. У школах є предмет фінансова грамотність та вибірковий предмет економіка. Можна інтегрувати частини підприємницької компетенції в інші предмети — побудувати змістові лінії через географію, математику тощо.

Також щороку проводиться тиждень фінансової грамотності, є кілька бізнес-шкіл для дітей (MBA Kids, StartNow).

Але цього недостатньо. Рівень фінансової грамотності в Україні залишається найнижчим у молоді віком 18−24 роки. Для створення бізнесу бракує базових знань із планування, пошуку ідей, роботи в команді та ще безлічі інших.

Українській освіті з підприємництва потрібен систематичний підхід. Ми пропонуємо взяти міжнародний досвід та адаптувати його до українських реалій.

Як систематично впровадити підприємницьку освіту

З 2006 року дослідницький центр при Європейській Комісії аналізує та реалізує кейси підприємницької освіти. На їх основі розроблено стандарт підприємницьких компетенцій — EntreComp (український переклад).

Що вміє підприємець за EntreComp? Всі підприємницькі компетенції поділені на три зони: ідеї та можливості (синій колір на схемі), ресурси (помаранчеві), трансформація в дії (зелені). Кожна зона включає у себе конкретні компетенції.

Наприклад, у зоні ідей і можливостей є компетенція 1.1. Виявлення можливостей — людина розуміє власні потреби та потреби суспільства, вміє шукати відповідні можливості та створювати їх.

Наприклад, Rozetka розпізнала та використала можливості інтернету в Україні для того, щоб зробити шопінг зручнішим і простішим. Так виник онлайн-магазин, який сьогодні відвідують понад 2 млн користувачів на день (статистика із сайту Rozetka).

EntreComp виділяє декілька рівнів для кожної навички: від повної залежності від інших (початковий рівень) до експерта-драйвера інновацій (найвищий рівень).

EntreComp вказує, чого потрібно навчити, і як це можна зробити, але без деталей. Деталі залежать від того, хто, де і як впроваджує стандарт. Рамка EntreComp — це загальний орієнтир. Бери та адаптуй.

План змін

Дослідження та впровадження нових компетенцій вимагає ресурсів: підготувати вчителів, розробити відповідні шкільні програми, навчальні матеріали, залучити бізнес-сектор. Ми це розуміємо. І на основі досліджень та EntreComp пропонуємо покроковий підхід. Наш MVP включає чотири ключові кроки.

1. Стартувати з онлайн-курсу для старшої школи

Методично, теорія ґрунтуватиметься на стандарті EntreComp, але ми її адаптуємо під потреби старшокласників. Ми зосередимося на тих навичках і рівнях, які найбільш актуальні для школярів 10−11-х класів. Наприклад, навчимо оцінювати рентабельність ідеї та розраховувати власний бюджет, але менше уваги приділимо звітності в системі подвійного запису бухгалтерії.

Мотиваційно, ми залучимо до створення курсу тих, хто знається у бізнесі на практиці. Ми розуміємо, що школярам не цікава суха теорія, тим більше на відео, коли у сусідній вкладці можна відкрити Ютуб з динамічним і розважальним контентом.

Данське дослідження підприємницької освіти показало, що рольові моделі — реальні підприємці — в онлайн-курсі надихали школярів та позитивно вплинули на ставлення до підприємництва. Ми скористаємося цим досвідом, і запросимо експертів з українського бізнесу. Наприклад, головний маркетолог Київстару розповість про маркетинг: теорія, практика на власному досвіді та кейси з українських реалій.

Технічно, перевага онлайн-формату в тому, що доступ матимуть всі, хто має доступ до інтернету. Досвід і поради успішних представників бізнесу дізнаються школярі у великих містах та невеликих селах — скрізь.

2. Перейти до практики: конкурс проєктів та інвестиційний фонд.

Наша візія після завершення онлайн-курсу — провести всеукраїнський захід, де старшокласники застосують на практиці те, що вивчили онлайн, а український бізнес налагодить зв’язок із молодшим поколінням.

Підхід — проєктна робота, школярі розроблять та запітчать свої стартапи. Під час заходу вони безпосередньо спілкуватимуться з підприємцями — для менторства та натхнення. А найкращий проєкт отримає фінансування з інвестиційного фонду для старшокласників, який ми хочемо заснувати у партнерстві з українським бізнес-сектором.

Так школярі не просто засвоять теорію з підприємництва, а ще й застосують її на практиці — у власних проєктах.

3. Підготувати вчителів викладати підприємництво у школі — розробити рекомендації для вчителів.

Такий проєкт уже існує у світі — портал The Entrpreneurial School, який надає вчителям: 1) рекомендації з викладання підприємництва; 2) рекомендації з наскрізних ліній (викладання підприємництва через інші предмети); 3) новини та оновлення міжнародних досліджень і рекомендацій; 4) чеклісти та оцінювання для власної роботи та роботи школи.

Наш план — створити методичні рекомендації для вчителів про те, як викладати підприємництво через інші предмети у школі. Наприклад, на уроках з англійської в 10-му класі — практикувати бізнес-лексику, а на уроках з інформатики в 11-му класі — аналізувати та презентувати дані, як справжні бізнес-аналітики.

4. Розробити онлайн-курси для середньої та молодшої школи.

Переваги підприємницької освіти проявляються змалку. За дослідженням Європейської Комісії, вміння краще вирішувати проблеми, мислити гнучко та співпрацювати з іншими проявлялися і в учнів молодших і середніх класів, коли вони проходили програми з підприємництва. Тож, онлайн-курс для старшокласників — це лише початок. У довгостроковій перспективі ми хочемо створити матеріали для всіх класів.

Не варто чекати, що підприємницьке мислення прийде само собою — на першій роботі, третьому курсі університету, з досвідом. Над підприємницьким мисленням потрібно систематично працювати, і робити це з дитинства. Так підростатиме покоління людей, які знатимуть, що наявність проблеми — це привід її вирішувати, а не чекати кращих часів.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X