Сценарний підхід. Як планувати майбутнє компанії в умовах невизначеності

16 грудня 2020, 12:36

Сьогодні планування особистого майбутнього чи майбутнього компанії при великій кількості невідомого здається неможливим. Але ми не можемо дозволити собі взагалі забути про стратегію та не думати на декілька кроків вперед.

Будувати майбутнє в умовах хаосу та невизначеності - нова реальність. Не потрібно відкладати плани та мрії до «кращих часів», треба навчитися діяти зараз. Це важлива функція управлінців, менеджменту, стратегів, засновників.

Відео дня

Що таке хаос та в чому його сила

Поняття «хаос» трактується як відсутність порядку. Взагалі без хаосу Всесвіт не може існувати, і чим більше його впорядковувати, тим більше народжується лідерство.

Сьогодні багато хто каже «коли це все закінчиться ми поїдемо туди, розпочнемо такий-то проект». У пандемії нема терміну дії, це вже нова реальність. Об'єктивно — вже зараз ми маємо жити, а не існувати. І, звичайно, жити безпечно, враховувати всі виклики сьогодення.

Зараз у менеджерів, керівників та управлінців найбільше затребувана компетентність — впорядковувати хаос. Звичні підходи до управління та життя в один момент певною мірою перестали функціонувати як раніше і потрібно до цього адаптуватися.

У період пандемії я виділила чотири типи станів бізнесів та організацій

Стан «Страуси». Таких організацій дуже мало, але це ті, хто з різних причин не зміг впоратися з викликами, з якими зіштовхнувся весь світ, чекають поки все закінчиться сховавши голову в пісок.

Стан «Лінивці» з мультика Звірополіс. Зрозуміли, що щось відбувається, але досить повільно сприймають дійсність та всі трансформації. Якоюсь мірою знаходяться в очікуванні, поки вся ситуація, що склалася навколо, піде на спад.

Стан «Хамелеони». Адаптуються під зміни, на мою думку, їх найбільше. На прикладі КМДШ, в стадії хамелеона ми були не з першої секунди, але дуже швидко ми адаптуємося до змін: сьогодні онлайн, завтра офлайн, післязавтра гібрид, будь-які форми навчання, декілька сценаріїв розвитку подій та на кожен зі сценаріїв свій план.

Стан «Ракети», стартапери, інноватори шукають можливості для розвитку свого бізнесу чи спільноти. Вони думають поза рамками свого сприйняття і це дуже розвиває їх як людей і як компанії. Вони керуються принципом think out of the box.

Ми, як школа, зараз переходимо від стану «хамелеона» в стан «ракети», тому що теперішні шляхи організації освітнього процесу — це щось зовсім нове та нестандартне, чого не було раніше.

У пандемії нема терміну дії, це вже нова реальність. Об'єктивно — вже зараз ми маємо жити, а не існувати

Кожному бізнесу важливо зрозуміти, в якому з цих станів він перебуває. У кожного цього стану є ключовий меседж, який треба транслювати команді, щоб майбутнє не здавалося нереальним в тих умовах, що сьогодні склалися.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Наприклад, коли ми зрозуміли, що переходимо до стану «хамелеонів», в кожному своєму меседжі до команди я постійно говорила про адаптивність. Адже ми плануємо відкриття нових шкіл, у нас великі стратегічні плани, тому ми не можемо чекати закінчення пандемія. Ми адаптуємо свої мрії та бачення під нову реальність.

Швидкість прийняття рішень та швидкість адаптації до змін прямопропорційно впливає на успіх і життєстійкість компанії.

Сценарний підхід до планування майбутнього

Коли ми як інституція, яка знаходилася на стадії зростання та активного розвитку, стикнулися з цією кризою та хаосом, для нас стан невизначеності був досить відчутний. Якби у мене попросили від 1 до 5 оцінити як впливала сила хаосу на нашу інституцію, я б відповіла — на 6. Управлінській команді потрібно було дуже швидко приймати зважені рішення. Допоміг сценарний підхід та розроблені плани дій до кожного з варіантів:

  • Найлегший для нас як з економічної, так і з організаційної точки зору.
  • Середній варіант — не критично, але потрібні зміни.
  • Хард версія — коли доведеться щось кардинально змінювати.

Які аспекти важливо аналізувати у кожному сценарії:

  • Бізнес-модель
  • Фінансова складова
  • Команда: взаємодія, комунікація, підходи, управління

Мозок людини побудований таким чином, що стан невизначеності для нас дуже стресовий апріорі. Але коли ми намагаємося сформувати визначеність, пропрацювавши всі сценарії розвитку подій, то у нас та нашої команди є розуміння, що все під контролем, є стійкість до змін. Компаніям треба мінімізувати невизначеність, вона формує страх.

Цінності як орієнтир

Також сьогодні ми переживаємо вірус людяності та справжності. В період хаосу, коли незрозуміло, що буде завтра, проявляються ціннісні базові речі. По суті, якщо організація або людина приймає рішення на основі цінностей, то їй набагато легше пройти цей шлях, адже цінності - це як компас у прийнятті рішень.

Коли розпочався карантин, нам було дуже складно навіть думати, що доведеться скорочувати колектив. Опираючись на нашу ціннісно-компетентнісну модель, ми приймали рішення зважено та знаємо, що не могли перейти межу в тих чи інших питаннях. Тому що хоч у пандемії немає терміну дії, але людяність — це основа.

У багатьох інституцій зараз криза цінностей. Можу впевнено сказати, що команди, які об'єднані на основі цінностей, не просто виживуть, а будуть розвиватися і разом досягнуть будь-яких цілей та подолають будь-який хаос. Важливо багато часу приділяти команді, фокусувати їх на стійкості та на швидкій відновлюваності. І важливо дякувати. Вдячність підсилює енергію команди, вона здатна змінювати мислення людей.

Все можливо пройти, якщо бути адаптивними, вірними своїм цінностям, багато працювати, приділяти час команді та знаходитися у постійному русі. Впевнена, що українські організації та бізнеси знайдуть в собі сили та ресурс для нових злетів.

Показати ще новини
Радіо НВ
X