Як Бориспіль пережив 2020-й, і що буде з авіаперевезеннями в майбутньому

28 січня 2021, 09:22

2020 рік став для цивільної авіації випробуванням світового масштабу. Кризи такої глибини та тривалості не було за всю історію. Як із цим упорався найбільший аеропорт країни.

Майже повна зупинка польотів протягом двох місяців, закриття кордонів багатьох країн, непростий процес міжнародної координації протиепідемічних заходів, згортання мереж маршрутів та навіть банкрутства авіаперевізників, принципово нові підходи до обслуговування — це далеко не повний перелік викликів, з якими аеропортам довелося зіткнутися протягом минулого року. «Бориспіль» не став виключенням. Рік був дуже важким. Але ми вистояли, зберегли аеропорт у повністю працездатному стані і багато чому навчилися. Ми отримали такий досвід, який не могли навіть уявити ще рік тому.

Відео дня

2020 рік у цифрах

Пасажиропотік. 2019 рік аеропорт «Бориспіль» завершив з оптимізмом і великими планами розвитку. Показники підтверджували рекордне зростання пасажиропотоку. За 2019 рік було обслуговано понад 15 мільйонів пасажирів. «Бориспіль» очолював європейські рейтинги за темпами зростання. Тоді ми навіть не могли уявити, наскільки зміниться ситуація і що на нас чекає попереду.

Криза в галузі, викликана пандемією, призвела до небувалого спаду пасажиропотоків. Так, у квітні-травні пасажиропотік практично повністю зник. Виконувалися лише поодинокі рейси, що доставляли додому громадян України. Наприклад, якщо протягом квітня 2019 року аеропорт обслужив 8 660 рейсів, у квітні 2020 їх було обслуговано лише 490, або всього 5,6%.

Із закінченням глобального локдауну у червні-липні 2020 перевізники намагалися активно відновлювати авіасполучення. 75% авіакомпаній повернулися до аеропорту. Але, на жаль, кількість їх рейсів була значно меншою за традиційну.

Жорсткі вимоги перетину кордону до популярних серед українців країн (країни ЄС, Ізраїль тощо) змусили перевізників або відмовитися від певних маршрутів взагалі, або в кілька разів зменшити частоту виконання рейсів.

Певною мірою нас «рятували» традиційні для українців чартерні напрямки — Туреччина та Єгипет. Ці країни відкрилися одними з перших і без особливих обмежень для українців. Однак сезон у Туреччині щорічно йде на спад уже в жовтні. Тобто, більша частка «турецького» сезону була втрачена через локдаун.

Головний обсяг зимових чартерів припадає на Єгипет. Відновлення перевезень до Єгипту відбувалося дуже жваво. Менш ніж за місяць від початку сезону перевізникам вдалося вийти майже на показники 2019 року. Однак другий (вересневий) локдаун в Україні та введення владою Єгипту умови ПЛР тестування значно стримали темпи відновлення перевезень. В результаті, за підсумками 2020 року, загальні обсяги перевезень до Туреччини та Єгипту склали лише 44% від показника 2019 року. Відновлення на інших напрямках відбувалося ще більш повільними темпами.

Таким чином, за весь 2020 рік (включаючи й досить потужні докризові січень, лютий та частину березня) аеропорт обслужив всього 5,16 млн пасажирів, або 34% від показника 2019 року. При цьому практично повністю зник трансферний пасажиропотік — він склав лише 14% від показника 2019 року. Рейсів було виконано лише 47 тисяч, або 42% від показника попереднього року.

Зараз в аеропорт здійснюють рейси: Windrose, МАУ, Sky Up, Azur Air Ukraine, Belavia, KLM, Lufthansa, Ryanair, SWISS, Czech Airlines, Turkish Airlines, LOT Polish Airlines, Pegasus Airlines, Flydubai, Air France, Austrian Airlines, SAS, Air Astana, Air Arabia, El Al, Air Baltic, Qatar Airways.

Понад 70% пасажиропотоку «Борисполя» протягом 2020 року забезпечили саме українські авіаперевізники.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Вантажні перевезення. На фоні зменшення кількості пасажирських рейсів, минулого року ми зафіксували збільшення кількості вантажних. За 2020 аеропорт обслужив 1 653 вантажних рейсів, у 2019 показник склав 1 095. В період скасування пасажирських рейсів деякі перевізники виконували вантажні рейси звичайними пасажирськими літаками, демонтувавши крісла на частині свого флоту.

Значне збільшення кількості вантажних рейсів допомогло зберегти суттєву частину обсягів вантажу та пошти, що обслуговувались у «Борисполі». Однак, падіння відбувалося і в цьому секторі. Хоча карантин практично не поширювався на вантажі та пошту, переважна їх частина мала б доставлятися до/з «Борисполя» звичайними пасажирськими рейсами. А саме ці рейси здебільшого й було припинено. Отже, падіння обсягів перевезень вантажу та пошти у 2020 склало 18%.

Що змінилося в самому Борисполі

Минулий рік змусив нас вдатися до абсолютно нетипових заходів. «Соціальна дистанція», «ПЛР тест», «температурний скринінг», «носіння масок» стали для нас не просто новими поняттями, а щоденними робочими реаліями. Мабуть, більш за інших працівники авіатранспортної галузі розуміють, як важко було пасажирам пристосовуватись до нових, досить незвичних та жорстких правил. Тому разом з авіаперевізниками та хендлінговими компаніями ми намагалися максимально спростити проходження пасажиром перед- та після- польотних формальностей в умовах пандемії. Ось перелік основних технологічних рішень, утілених у «Борисполі» минулого року:

ПЛР у терміналі. На 2 поверсі терміналу облаштовано спеціальне приміщення для забору біоматеріалу. Станом на сьогодні пасажири можуть обрати одну з 5 лабораторій для проходження тестування по прибутті до України або для відправлення за кордон. Вартість тесту складає від 890 до 1 400 грн. У разі, якщо країна вимагає оригінал тесту для перетину кордону, пасажир може отримати документ безпосередньо перед вильотом. З вересня по грудень 2020 року тестування пройшли понад 23 тисячі пасажирів.

Також додатково організовано послугу з проведення експрес тестування для визначення антигена SARS-CoV-2, час проведення тестування — до 20 хв., вартість послуги кожна лабораторія визначає індивідуально від 750 грн до 850 грн.

Самостійна верифікація. Раніше для верифікації перед контролем на авіабезпеку пасажир мав передати свій паспорт та посадковий талон співробітнику аеропорту. Ми змінили технологію на більш гігієнічну. Тепер пасажир самостійно здійснює верифікацію — підносить до зчитувача посадковий талон, показує паспорт, і оператор бачить усю інформацію на екрані. У такий спосіб ми зменшуємо контакти з документами інших осіб.

Дія спрощує паспортний контроль. Незвичайна ситуація по всьому світі прискорює введення нових безконтактних технологій. З минулого року пасажири внутрішніх рейсів «Борисполя» можуть пред’являти цифрові версії паспорта громадянина України або біометричний закордонний паспорт для верифікації через додаток Дія.

Комфортна посадка/висадка з авто. На 3 та 4 поверсі багаторівневого паркінгу біля терміналу D облаштовано зони для паркування автомобілів за викликом. Зрозумілі вказівники покажуть шлях до них. З настанням холодів зони стали дуже доречними — пасажири можуть потрапити до терміналу D із паркінгу, не виходячи на вулицю.

Електромобілі: заряджайте на критому паркінгу. На 2 поверсі багаторівневого паркінгу відкрито, та працює перша черга зарядних станцій для електромобілів. Власники електромобілів можуть, завантаживши мобільний додаток, зарядити автомобіль й оплатити послугу банківською карткою.

Увага до екології. У 2020 в аеропорту почала працювати компанія, яка щоденно збирає залишки протикригової рідини. Цією рідиною в холодну погоду обробляють літаки перед вильотом. І хоча до протикригових реагентів висуваються жорсткі вимоги щодо екологічної безпеки, їх потрапляння до ґрунтів та водоймищ все одно є небажаним. Крім того, прибирання гельованих залишків рідини є важливим і для безпеки, тому що покращує зчеплення шасі літаків та наземної техніки з поверхнею злітно-посадкової смуги. Компанія власним коштом збирає зі смуги залишки рідини та вивозить їх за територію аеродрому і має можливість переробляти їх на нову рідину.

Також в минулому році в терміналі D встановили контейнери для роздільного збору сміття.

2021: чого очікуємо?

На початку пандемії майже всі світові галузеві організації - ІАТА, ІСАО, АСІ, Eurocontrol — та, власне, перевізники прогнозували досить швидке відновлення. Але з часом стало ясно, що реальність є гіршою за найбільш песимістичні прогнози.

Останні прогнози світових експертів говорять про катастрофічний вплив пандемії на світову авіатранспортну галузь. Навіть незважаючи на масштабну державну підтримку, надану багатьма країнами їх авіакомпаніям та аеропортам, відновлення до показників 2019 року вважається можливим не раніше 2024.

Наші розрахунки дають змогу сподіватися, що пасажиропотік за 2021 рік вийде на 40−50% від показника 2019 року

В жовтні минулого року Європейська Асоціація Аеропортів (ACI Europe) спрогнозувала та оприлюднила два сценарії розвитку пасажиропотоків у Європі протягом 2021 року: песимістичний — 36% результату 2019 та поміркований — 57%. На жаль, наразі ми бачимо, що ситуація розвивається саме за песимістичним сценарієм. І вже 20 січня 2021 року АСІ опублікувала оновлений, погіршений прогноз. За цим прогнозом обсяг пасажирських перевезень у Європі протягом 2021 року становитиме від 36 до 44% результату 2019 року. Це дуже невтішна цифра.

Звичайно, фактичний результат може бути як кращим так і гіршим. Це залежить від багатьох факторів. І, мабуть, найголовнішим з них буде доведена широкою практикою ефективність вакцин та/або поява у населення колективного імунітету. За переконанням фахівців, це дозволило б або повністю подолати вірус, або знизити захворюваність до контрольованого рівня однієї зі звичайних та досліджених сезонних хвороб.

І хоча за даними ВООЗ кількість нових захворювань в світі минулого тижня зменшилася на 6%, а в Європі навіть на 15%, ситуація залишається напруженою. Європейські країни продовжують посилені карантинні заходи. Отже, впевнено казати про дату «знаття бар'єрів» ми наразі не можемо.

Ми слідкуємо за світовими трендами і відстежуємо очікування вітчизняних перевізників. Наші розрахунки дають змогу сподіватися, що пасажиропотік за 2021 рік все ж таки вийде на 40−50% від показника 2019 року. Але в залежності від розвитку ситуації і наш прогноз може потребувати перегляду.

Відновлення вантажних перевезень тісно пов’язане з поверненням до звичайного розкладу пасажирських літаків, оскільки саме в їх вантажних відсіках традиційно перевозиться більшість вантажів.

Ми віримо — все буде добре. Врешті решт кордони відкриються, а рейси повернуться.

Показати ще новини
Радіо НВ
X