Що буде з ринком рієлторських послуг у найближчі два роки
Рієлторський бізнес в Україні розвивається переважно емпіричним шляхом. Діяльність фахівців на законодавчому рівні не врегульована. Водночас рієлторські громадські об'єднання напрацьовують свої стандарти і бачення майбутнього ринку «із середини».
Нещодавно Асоціація фахівців з нерухомості (рієлторів) України, найбільше професійне об'єднання, визначилась із стратегією розвитку, з майбутніми кроками для вдосконалення ринку.
Законопроєкт про рієлторську діяльність
Концепція законодавчого регулювання АФНУ була затверджена ще у вересні. Вже зараз розпочалося обговорення в професійних колах основних її положень. Крім цього найближчим часом планується залучити експертів-правників для підготовки тексту законопроєкту, який би максимально врахував інтереси усіх стейкхолдерів регулювання. Звісно, що АФНУ не наполягатиме на своїй концепції, адже ми будуємо ринок для всіх без винятку професіоналів, в якому думка кожного фахівця є важливою.
Наступним кроком заплановане проведення масштабного соцопитування, як професійних рієлторів, так і споживачів послуг, для визначення основних положень майбутнього законопроєкту. А остаточну редакцію цього документу планується презентувати широкій громадськості. Скільки це займе часу, зараз важко сказати. Але найголовнішим є те, щоб ринок навсправжки «ввімкнувся» в цей процес і сформував єдині для всіх правила.
Кодекс етики та професійні стандарти
Досі в Україні не існує єдиних стандартів якості надання рієлторських послуг. Проте кожна компанія чи професійне об'єднання намагаються самотужки вирішити цю проблему. Я вважаю, що прийнятий ще у травні Кодекс етики АФНУ може стати базовим для багатьох учасників ринку, адже над цим документом працювало багато людей, точилися тривалі дискусії, «ламалися списи». Як очільник Асоціації, скажу, що для нас важливо те, щоб ці норми прижилися на ринку, стали важливими для всіх професійних фахівців з нерухомості.
Що стосується професійних стандартів, то вони, безперечно, неподільні з Кодексом етики. А це, зокрема, клієнтоорієнтований підхід в діяльності фахівців з нерухомості, відповідальність перед клієнтом, ефективна співпраця між рієлторами, компаніями та спільнотами, дотримання принципу задоволення потреб споживачів, впровадження відповідальності за порушення шляхом виключення з лав Асоціації.
На ринку рієлторських послуг є багато різнобічних думок щодо професійних стандартів. Члени АФНУ вважають, що варто орієнтуватися на досвід наших західних колег, вивчати їхні напрацювання, імплементуючи, так би мовити, світовий досвід в українські реалії. Ми розглядаємо різні підходи в стандартизації професії, і, зокрема, вивчаємо кодекс норм поведінки та стандарти практики Національної асоціації рієлторів (NAR), яка працює в Сполучених Штатах.
Таким чином, основними завданнями АФНУ у найближчі роки є участь у створенні якісного ринку рієлторських послуг, робота над профільним законопроєктом, розробка єдиних стандартів надання послуг та сертифікація фахівців з нерухомості, і, безперечно, діяльність, спрямована на максимальний захист споживачів рієлторських послуг.
