Ергономіка в домашньому офісі: як підвищити свою ефективність, працюючи віддалено

5 грудня 2020, 13:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Якщо вже домашній простір має стати робочим, важливо докласти трохи зусиль, щоб створити комфортні умови праці. Тоді і настрій підніметься, і час заощадиться, і втома піде.

«Світ ніколи не буде колишнім», — фраза не порожня, вона реально відображає стан справ у сучасному бізнесі. Все більше офісних працівників перестають бути такими, «емігрувавши» на віддалену роботу. Як тепер усім цим керувати? Що зробити, щоб продуктивність розумової праці в домашніх умовах не падала? Що б такого придумати і застосувати, щоб нові ідеї «з того боку монітора» фонтанували, а співробітники були сповнені ентузіазму і радості?

Відео дня

Тут саме час подивитися в бік ергономіки — розділу науки про правильну організацію праці.

За різними даними, грамотно організоване робоче місце співробітника дає можливість досягти зростання його ефективності до 25%. Ось просто так, на порожньому місці, якщо у людини крісло зручне, монітор комп’ютера на потрібній висоті, клавіатура лежить так, що кисті рук не втомлюються, а стіл досить великий, щоб бути не захаращеним, то і працювати хочеться.

Тілесні функції

Ергономіка — дисципліна, що виникла на стику кількох наук. Правильна організація робочого місця, головним чином, предмет вивчення фахівців у сфері фізіології і психології. Людина — це не просто руки-ноги-голова. Щоб усвідомити, що вам зручно, потрібно навчитися відчувати своє тіло і розуміти, які функції воно виконує щодня.

Як ми використовуємо своє тіло:

  • Пересуваємося (опорно-руховий апарат) і контактуємо з людьми, що нас оточують (тактильні відчуття, нюх, мова).
  • Наповнюємося енергією (фізична їжа і енергетичні практики).
  • Отримуємо задоволення (тілесні насолоди, запахи, ласощі, якими себе балуємо).
  • Вивчаємо навколишній світ (тілесна пам’ять і сховище переживань).
  • Розуміємо свої потреби (спрага, голод, холод).
  • Проявляємо свої творчі можливості (малюємо, співаємо, граємо на музичних інструментах, танцюємо).

Але тіло — це ще і контейнер емоцій. Це інструмент, який розповідає про наші почуття.

Наприклад, якщо прислухатися до свого тіла, можна виявити, де і як у ньому живе страх, смуток, хвилювання, сором тощо, а також розпізнати радість, ніжність, збентеження, задоволення.

Карантин вніс свої корективи у звичний уклад життя. Баланс «робота-відпочинок-життя» порушений для тих, хто змушений піти на віддалену роботу. Домашній офіс не завжди сприяє роботі. Предмети побуту відволікають, з кухні тягнеться шлейф запахів, діти просять погратися, а близькі раз по раз питають: «А чим ти займаєшся?».

Розуміння принципів ергономіки робочого місця і вміння відчувати своє тіло допоможе уникнути професійного стресу і емоційного вигоряння.

Ергономіка робочого простору

Зручність і комфорт — суб'єктивні поняття. Але в будь-якому разі, в центрі уваги ергономіки лежить людське тіло, як інструмент, за допомогою якого відбувається контакт із зовнішнім середовищем, і за допомогою якого генеруються емоційні стани. Щоб добре розуміти, як краще сидіти, пересуватися, працювати, потрібно розвивати тілесну чутливість, знати і відчувати своє тіло.

Природно, що для різних професій ергономічні умови праці істотно відрізнятимуться, але є фактори, які слід враховувати в будь-якому разі:

  • положення тіла (поза);
  • наявність особистого простору;
  • розміщення робочих інструментів у межах легкої доступності;
  • освітленість приміщення;
  • колірна гамма приміщення;
  • свіже повітря і температурний режим, відсутність запахів, які відволікають.

Увага до деталей

Тепер ми можемо перейти до відчуття того, що нас оточує і з чим взаємодіє наше тіло щодня.

Так ось: просторові межі (до 1,5 м) потрібні не просто для комфортної роботи, а для розуміння своєї території, для відчуття свободи і безпеки в цих межах.

На час віддаленої роботи важливо вдома окреслити свій простір, встановити свої правила, години доступу, години дозвілля, місця відпочинку, правила користування тим, що розміщується на цій території, для інших.

Наприклад: «Я не дозволяю чіпати на моєму столі нічого і нікому, користуватися моїм комп’ютером без дозволу і заходити до мене в кабінет без стуку». Чим би не був цей кабінет — спальнею, кухнею або балконом — важливо створити атмосферу безпеки і зручності.

Якщо говорити про тілесний кордон (шкіра) і органи сприйняття (слух, очі, нюх тощо) на робочому місці, то комфортними умовами для цих органів сприйняття будуть:

  • зручність одягу, яка тканина, яке взуття на вас;
  • яка температура та чи чисте повітря в приміщенні;
  • чи вистачає світла;
  • що бачите за вікном, якщо воно є, куди спрямований стіл, за яким ви сидите — може в стіну або на вікно, а за ним парк і дерева? Це чудово.
  • що чуєте, працюючи з дому;
  • якими запахами наповнена кімната. Не всі замислюються про важливість приємного запаху, а нюх — це найдавніший орган сприйняття нашого тіла, і він має величезний вплив на наш стан і настрій;
  • тактильні відчуття. Уявіть, що вам комфортніше — торкатися шкіряної палітурки свого записника або, наприклад, оксамитової? Що приємніше: коли клавіатура ноутбука м’яка, або коли «цокає» і підсвічує літери?

Начебто дрібниці, але з таких дрібниць і складається наш комфорт.

Колір має значення

Колірна гамма робочого приміщення настільки впливає на психічний і фізіологічний стан людини, що на це слід звернути особливу увагу:

  • Синій, зелений і блакитний активізують діяльність головного мозку і сприяють зниженню апетиту.
  • Помаранчевий і тепло-жовтий піднімають настрій і стимулюють творче мислення.
  • Червоний збуджує, а рожевий — розслаблює.
  • Чорний і фіолетовий (особливо, їх поєднання) пригнічують.
  • Коричневий сприяє підпорядкуванню і розвитку виконавських функцій.
  • Білий — нейтральний і дарує відчуття чистоти.

У кімнаті якого кольору працюєте ви? Можливо, є сенс, якщо не переклеїти шпалери, то хоча б змінити фіранки?

Ергономіка в емоційній сфері: позитивні і негативні підкріплення на роботі

Людина — істота емоційна. Джерелом емоцій для нас є навколишні предмети і процеси, наша діяльність і реакції організму. Кожному хочеться побільше позитиву, почуття радості, задоволеності і задоволення від виконаної роботи.

Що підкріплює позитивні емоції:

  • гарна організація робочого місця;
  • баланс праці і відпочинку (дотримання режиму);
  • відносини довіри і поваги в колективі.

Трошки уваги до вимог ергономіки — і ось звичайний куточок перетворюється на робочу зону і комфортне місце, куди хочеться зануритися з головою. І не тільки через зарплату, а в передчутті радості від роботи і спілкування з колегами. Нехай навіть вони далеко.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X