П’ять нових інструментів. Як перемогти в державному тендері

11 січня 2021, 17:30

Як підприємці борються зі схемами в Прозорро і які можливості існують для захисту їх прав.

Згідно з серпневим дослідженням ГО «Платформа Громадський контроль», 44% підприємців, які брали участь у державних тендерах, хоча б раз заявляли про порушення їхніх прав. Найчастіше це стосувалося дискримінаційних вимог в тендерній документації, необґрунтованого відхилення пропозиції учасника, подання недостовірних відомостей з боку конкурентів та попросту «відкатів».

Відео дня

У цьому ж дослідженні підприємці відзначають, що рівень корупції в Прозорро зменшився протягом 2 останніх років. Це гарна новина, однак питання про те, як пробитись в потрібний тендер та відстояти свою перемогу, залишається актуальним.

У 2020 році можливостей для захисту прав бізнесу в системі публічних закупівель стало більше. Ось головні п’ять новацій у цій сфері, про які варто знати бізнесу, який подається на тендери в Prozorro.

1. Виправлення помилок в тендерних пропозиціях

Донедавна це був просто біч тендерів на Prozorro. Компанія виграє тендер, підприємець вже готується відкрити шампанське, але його пропозицію відхиляють через якісь дрібні помилки в документації. Прикро? Не те слово. Замовлення від держави на 200 тис. грн або на 20 млн грн просто пройшло повз.

Тепер бізнес може виправити ці помилки протягом доби після того, як замовник повідомить про них.

Уже близько 7 тис. торгів завершились перемогою учасника, якому була надана можливість виправити свої помилки. Таким чином, бізнес зміг укласти з державою контрактів на 39 млрд грн. А держава завдяки цьому заощадила на закупівлях понад 800 млн грн. Якби такі найдешевші пропозиції відхиляли через помилки, то замовники купували б дорожчий товар/послугу. Ну а бізнес втрачав підряди.

2. Новий механізм оплати скарг в АМКУ на порушення прав бізнесу

Скарга в АМКУ — це головний інструмент впливу на недоброчесних замовників, які, наприклад, прописують тендери під «своїх» або необгрунтовано дискваліфікують учасників.

Донедавна подача скарг була непростим процесом. При цьому тарифи за скарги були занизькі і явно не мотивували бізнес ретельно підходити до процесу оскарження. Так, раніше закупівлю товарів і послуг на будь-яку суму можна було оскаржити лише за 5 тис. грн, а робіт — за 15 тис. грн. Коли йшлося про тендер на кілька мільйонів гривень, компанії буквально завалювали АМКУ необгрунтованими скаргами: бо розгляд скарг затягує тендер і при цьому коштує дешево.

Цього року тарифи змінилися і тепер залежать від суми тендеру: плата за скаргу становить від 2 тис. грн за невеличкий тендер і аж до до 170 тис. грн за багатомільйонний.

Але найголовніше — якщо АМКУ задовольнив скаргу, плата за неї повертається скаржнику в повному обсязі. Вже більше 85 млн грн повернулось учасникам торгів на Prozorro, які не побоялись відстоювати свою правоту та оскаржувати дискримінаційні вимоги або неправомірні дії замовника.

Ба більше, ми бачимо, що через зміну тарифів бізнес почав активніше оскаржувати невеликі закупівлі, а АМКУ — підтримувати позицію скаржників, оскільки підприємці все частіше подають обгрунтовані та ретельно прописані скарги. Так, частка задоволених скарг порівняно з минулим роком зросла з 41% до 60%. Тобто тепер майже дві третини скарг бізнесу на тендери в Prozorro задовольняються.

3. Нові правила відкликання скарг

Уявіть ситуацію: компанії завалюють АМКУ безглуздими скаргами на тендер, і він просто зупиняється — поки комітет не розгляне всі скарги або поки компанії їх не відкличуть. Це завжди був потужний інструмент для тиску і шантажу замовників з боку бізнесу. Чесні компанії, що брали участь в торгах, теж потерпали.

Інша ситуація: замовник бачить, що бізнес оскаржує його дії в АМКУ, і розуміє, що швидше за все скаржник виграє справу. Що робить замовник? Просто скасовує тендер — ніби потреба в товарі або послузі раптом відпала. Авжеж.

Обидві проблеми майже зникли.

У першому випадку — тому що бізнес тепер не може відкликати свою скаргу. Якщо вже подав, чекай рішення. Як ми пам’ятаємо, тепер скарга на великий тендер коштує не 5 тис. грн, а більш ніж півтори сотні.

В другому — тому що замовник не має права відмінити тендер, якщо його вже оскаржують в АМКУ.

Навряд чи ці дії можна було кваліфікувати, як щось протиправне. Але без них відчуття справедливості у державних тендерах явно покращується.

4. Посилення відповідальності замовників

Звичайно, покарання замовників за порушення — це те, чого бізнес прагне в тендерах Prozorro чи не найбільше. Цього року покарання стало для замовників досить чутливим з фінансової точки зору. Наприклад, тепер штраф за безпідставне відхилення тендерної пропозиції може сягати 51 тис грн. Звісно ж, замовник, який вирішив відхилити компанію через якісь дрібні зачіпки, 100 разів подумає, чи треба воно йому.

Втім, не все так райдужно. На практиці до суду все ще доходить незначна кількість справ. Та й суди часто накладають мінімальні штрафи, не вважаючи порушення тендерного законодавства суспільно небезпечними та значущими.

5. Курс на цифрову тендерну документацію

Здавалося б, що ще можна оцифрувати в електронній системі закупівель? Адже всі файли тендерів завантажуються в систему Прозорро і доступні всім охочим для ознайомлення.

Однак ми неодноразово бачили, як деякі недоброчесні замовники намагалися, наприклад, приховати вимоги до учасників в різних документах, додатках тощо.

І якщо якась компанія недостатньо уважно прочитала тендерну документацію і пропустила якусь важливу вимогу, написану дрібним шрифтом на 79 сторінці - то для неї це прямий шлях втратити тендер.

Саме для того, аби таких випадків ставало менше, а добросовісним замовникам і учасникам було простіше працювати в Прозорро, ми розпочали оцифровку всіх вимог тендерної документації. Грубо кажучи, замовники будуть прописувати ті чи інші вимоги до тендеру в окремих віконцях в своєму електронному кабінеті. А учасники — заповнювати необхідні поля або проставляти галочки про відповідність цим вимогам. Врешті решт суспільству це все видно одразу на веб-сторінці тендеру на порталі Prozorro. А не в якихось Word-документах, які треба вивантажити окремо.

Замість підсумків

Так, брати участь у публічних закупівлях та ще й перемагати в них — все ще залишається непростою задачею для бізнесу. Але не варто забувати, що це величезний ринок на майже 600 млрд грн на рік, за який варто поборотися. Дуже багато інструментів для цього вже є, і вони постійно вдосконалюються і розвиваються.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X