Як побудувати процес передачі сімейного бізнесу

7 серпня 2020, 16:30

В Україні вже виросло перше покоління спадкоємців капіталів і сімейних бізнесів. Але чи зможуть вони стати продовжувачами сімейних традицій і управлінцями?

Які світові тренди простежуються в питаннях спадкоємності?

Цифри, наведені в дослідженні STEP 2019 Global Family Business Survey, свідчать про те, що в більшості сімейних компаній (61%) вже зараз успадковувати будуть саме мілленіали. 29% лідерів світових сімейних компаній планують передати бізнес наступному поколінню сім'ї, а 48% планують передати бізнес через покоління.

Відео дня

Власникам сімейного бізнесу, які планують спадкоємність в управлінні компанією, варто врахувати, що за статистикою, найкращі результати показують сімейні компанії під управлінням покоління X і міленіалів. Вони більше цінують баланс між роботою та особистим життям, а також мають найвищий рівень освіти. У той же час, вони планують вийти на пенсію до свого п’ятдесятиріччя, що означає необхідність планувати наступний цикл спадкоємності заздалегідь, можливо, відразу ж після приходу цієї хвилі наступників. Наступне покоління керівників здебільшого буде міленіалами, тому сімейному бізнесу слід розробляти план спадкоємності, виходячи з їхнього стилю життя і прагнень.

За статистикою, найкращі результати показують сімейні компанії під управлінням покоління X і міленіалів

То що ж таке план спадкоємності та навіщо він потрібен сімейному бізнесу?

На думку фахівців EY з Family Business Center of Excellence, забезпечення успішного переходу бізнесу до наступного покоління вимагає зосередити увагу на чотирьох аспектах планування спадкоємності: лідерстві, власності, цінностях і перерозподілі багатства. Ці чотири аспекти лежать в основі успішного планування правонаступництва і є ключовими поняттями для всіх основних груп зацікавлених сторін: власників бізнесу, сім'ї та інвесторів. Продумане планування допоможе зменшити тиск на власників бізнесу та їхніх наступників, а також зміцнити довіру між усіма зацікавленими сторонами.

Опитані лідери світових сімейних компаній в рамках дослідження STEP 2019 Global Family Business Survey, назвали такі основні критерії при виборі наступника:

  • 48% респондентів обрали залученість і зацікавленість у бізнесі.
  • 23% відповіли, що будуть обирати наступника за рівнем кваліфікації.
  • 12% респондентів відповіли, що наступником має стати старший син.

Які поради можна дати власникам сімейного бізнесу, що планують залучати наступників у бізнес?

Ward Howell — Talent Equity Institute у 2018 підготував практичні рекомендації для власників сімейних компаній щодо підготовки наступників:

  • Інвестувати в сім'ю не менше часу, ніж у бізнес
  • Зробити сімейні зустрічі офіційними та регулярними
  • Розробити план наступності як мінімум за п’ять років до передачі бізнесу спадкоємцям
  • Виділити пакет акцій/частки в сімейному бізнесі наступному поколінню
  • Виділити додатковий пакет акцій/часток у бізнесі дітям, які беруть участь в управлінні бізнесом
  • Робити подарунки дітям у вигляді акцій/часток у бізнесі
  • Розглянути можливість викупу акцій спадкоємцями
  • Допомогти спадкоємцям влаштуватися на стажування в інших компаніях
  • Сприяти навчанню дітей на спеціальних освітніх програмах для майбутніх власників і керівників
  • Надати спадкоємцям можливість почати свій власний бізнес
  • Делегувати розвиток нових напрямків спадкоємцям
  • Розділити бізнес на відносно незалежні напрямки, керовані дітьми, братами/сестрами
  • Розробити і затвердити сімейну конституцію

Важливо пам’ятати, що спадкоємність — це циклічний процес, а не пункт призначення — у цього процесу не може бути кінцевої точки.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Грамотне планування спадкоємності в сімейному бізнесі робить процес передачі бізнесу ефективним і безболісним, створюючи додаткові можливості для прийняття рішень щодо кваліфікації та досвіду наступників, необхідних для задоволення поточних і майбутніх стратегічних цілей бізнесу, а також забезпечення довгострокової вартості бізнесу.

Показати ще новини
Радіо NV
X