Як побудувати процес передачі сімейного бізнесу
В Україні вже виросло перше покоління спадкоємців капіталів і сімейних бізнесів. Але чи зможуть вони стати продовжувачами сімейних традицій і управлінцями?
Які світові тренди простежуються в питаннях спадкоємності?
Цифри, наведені в дослідженні STEP 2019 Global Family Business Survey, свідчать про те, що в більшості сімейних компаній (61%) вже зараз успадковувати будуть саме мілленіали. 29% лідерів світових сімейних компаній планують передати бізнес наступному поколінню сім'ї, а 48% планують передати бізнес через покоління.
Власникам сімейного бізнесу, які планують спадкоємність в управлінні компанією, варто врахувати, що за статистикою, найкращі результати показують сімейні компанії під управлінням покоління X і міленіалів. Вони більше цінують баланс між роботою та особистим життям, а також мають найвищий рівень освіти. У той же час, вони планують вийти на пенсію до свого п’ятдесятиріччя, що означає необхідність планувати наступний цикл спадкоємності заздалегідь, можливо, відразу ж після приходу цієї хвилі наступників. Наступне покоління керівників здебільшого буде міленіалами, тому сімейному бізнесу слід розробляти план спадкоємності, виходячи з їхнього стилю життя і прагнень.
То що ж таке план спадкоємності та навіщо він потрібен сімейному бізнесу?
На думку фахівців EY з Family Business Center of Excellence, забезпечення успішного переходу бізнесу до наступного покоління вимагає зосередити увагу на чотирьох аспектах планування спадкоємності: лідерстві, власності, цінностях і перерозподілі багатства. Ці чотири аспекти лежать в основі успішного планування правонаступництва і є ключовими поняттями для всіх основних груп зацікавлених сторін: власників бізнесу, сім'ї та інвесторів. Продумане планування допоможе зменшити тиск на власників бізнесу та їхніх наступників, а також зміцнити довіру між усіма зацікавленими сторонами.
Опитані лідери світових сімейних компаній в рамках дослідження STEP 2019 Global Family Business Survey, назвали такі основні критерії при виборі наступника:
- 48% респондентів обрали залученість і зацікавленість у бізнесі.
- 23% відповіли, що будуть обирати наступника за рівнем кваліфікації.
- 12% респондентів відповіли, що наступником має стати старший син.
Які поради можна дати власникам сімейного бізнесу, що планують залучати наступників у бізнес?
Ward Howell — Talent Equity Institute у 2018 підготував практичні рекомендації для власників сімейних компаній щодо підготовки наступників:
- Інвестувати в сім'ю не менше часу, ніж у бізнес
- Зробити сімейні зустрічі офіційними та регулярними
- Розробити план наступності як мінімум за п’ять років до передачі бізнесу спадкоємцям
- Виділити пакет акцій/частки в сімейному бізнесі наступному поколінню
- Виділити додатковий пакет акцій/часток у бізнесі дітям, які беруть участь в управлінні бізнесом
- Робити подарунки дітям у вигляді акцій/часток у бізнесі
- Розглянути можливість викупу акцій спадкоємцями
- Допомогти спадкоємцям влаштуватися на стажування в інших компаніях
- Сприяти навчанню дітей на спеціальних освітніх програмах для майбутніх власників і керівників
- Надати спадкоємцям можливість почати свій власний бізнес
- Делегувати розвиток нових напрямків спадкоємцям
- Розділити бізнес на відносно незалежні напрямки, керовані дітьми, братами/сестрами
- Розробити і затвердити сімейну конституцію
Важливо пам’ятати, що спадкоємність — це циклічний процес, а не пункт призначення — у цього процесу не може бути кінцевої точки.

Грамотне планування спадкоємності в сімейному бізнесі робить процес передачі бізнесу ефективним і безболісним, створюючи додаткові можливості для прийняття рішень щодо кваліфікації та досвіду наступників, необхідних для задоволення поточних і майбутніх стратегічних цілей бізнесу, а також забезпечення довгострокової вартості бізнесу.