Три помилки, які роблять підприємці в роботі з грантами
Чому Україна втрачає фінансування майже на $7 мільярдів?
Пандемія COVID-19 ще триває — а більшість бізнесів уже відчула потребу в ресурсах. Тож, можливо, зараз саме час користуватись грантами та дешевими кредитами від європейських партнерів? Адже, за даними Національного інституту стратегічних досліджень, $6,8 мільярдів доларів від міжнародних фінансових організацій, виділених під розвиток України, залишаються невикористаними.
Чому так сталось?
Зазвичай ринок просто не знає про можливості отримання грантів. Частково це пов’язано з тим, що оголошення про них з’являються несподівано й діють обмежений термін. Однак є набір інтернет-ресурсів, на яких публікуються всі грантові можливості — у тому числі й для бізнесу. І якщо ви прагнете отримати грант, дізнатися про це буде нескладно.
Який бізнес може претендувати на отримання гранту?
Донорська допомога надається здебільшого середньому та малому бізнесу, у яких недостатньо ресурсів для розвитку. За моїми спостереженнями, найбільше коштів виділяють для IT, промислових підприємств, агросектору та креативних індустрій — зазвичай донори виділяють кошти на ті сфери, які мають потенціал для зростання.
Ми подаємо багато заявок на гранти в різних сферах — це не тільки розвиток бізнесу, а й програми, пов’язані з інновацією, екологією та освітою. За минулий рік конверсія поданих проєктів в отримане фінансування сягнула 27% — це вважається хорошим показником.
Зрозуміло, що для тих, хто починає, конверсія буде нижчою — приблизно 10%. Однак, ви можете отримати грант і з першого разу. Насамперед, усе залежить від вашої компанії та її відповідності тим критеріям, які висуває донор.
Топ-3 помилки бізнесу при роботі з грантами
1. Ігнорування вимог донора
Якщо проєкт не відповідає певній вимозі донора, новачки в цій сфері зазвичай усе одно подають заявку — раптом щось вийде.
Важливо розуміти, що для донора грантова заявка — єдине джерело інформації, з якого він дізнається про підприємство — тому і вимоги до наповнення проєкту такі високі. І якщо ви проігноруєте вимоги донора — у 99% випадків вашу заявку навіть не будуть розглядати.
2. Завищення бюджетів
Багато бізнесменів думає: якщо дають грант — потрібно спробувати отримати якомога більше коштів. І закладають у бюджет позиції із завищеною вартістю. Але донори вміють рахувати — і відразу відсіюють проєкти з перевищеним бюджетом.
Тому бажано планувати свої витрати реалістично і обгрунтовувати їх для донорів.
3. Нечіткий запит
Компанії, які тільки починають працювати з грантами, часто не можуть чітко сформулювати свої потреби й те, яких результатів вони планують досягти після отримання фінансування від донора.
Будь-яке донорське фінансування виділяється під конкретні цілі: підвищення конкурентоспроможності, підвищення доходу, створення нових робочих місць, вихід на нові ринки тощо. А всі заходи, які ми прописуємо в проєкті, мають бути спрямовані на досягнення цих цілей. Тому потрібно чітко розуміти, що всі активності, які ми прописуємо в проєкті, мають бути спрямовані на досягнення цих цілей.

Думаю, найголовніші причини низької активності українського бізнесу в отриманні грантів — брак часу, досвіду і терпіння. Багато хто подає один-два проєкти, бачить, що не виходить — і кидає цю справу. Тому в ідеалі потрібно залучати експертів, які мають подібні реалізовані проєкти. Тоді все виходить швидше, якісніше й має більше шансів на успіх.
Однак отримати грант абсолютно реально. Насамперед важлива особистість підприємця й те, чи виконає він те, про що заявив у проєкті.
Пам’ятайте, що успішно реалізовані кейси (навіть невеликі) створюють вашу репутацію. І тому, якщо ви вже зарекомендували себе як надійний грантоотримувач, вам і надалі допомагатимуть.