Життєва економіка. Ключові знання, які дітям не надасть формальна освіта

1 вересня, 21:52

Сьогодні день знань. Як економіст, прошу вас — подбайте про те, щоб ваші діти на практиці володіли ключовими економічними концепціями. Цього, нажаль, поки майже не робить наша формальна освіта. Але це наша відповідальність.

Ці знання зроблять кращим життя наших дітей. І наше. І нашої країни, зрештою.

1. Альтернативна вартість

Якщо ми робимо вибір, ми завжди відмовляємося від чогось. Те, від чого ми відмовилися, є альтернативною вартістю, ціною вибору. Мені дуже подобається англійський термін — opportunity cost, «вартість можливості», він точний та оптимістичний.

Відео дня

Альтернативна вартість виникає з обмеженості ресурсу, ще однієї важливої економічної концепції. Тому найпростіший спосіб навчити дитину цій концепції - ввести обмеження.

«У тебе є година екранного часу, якщо ти подивишся мультики зараз, тобі забракне часу на твій улюблений серіал про динозаврів. Це ціна твого перегляду зараз». Або «Ти можеш витратити ці кишенькові на копійчані іграшки/солодощі, але тоді тобі доведеться довше збирати на лего-набір твоєї мрії».

Або «Ти можеш займатися і шахами і роликами, і отримувати від цього задоволення, але тоді в тебе не залишиться вільного часу на гру надворі. Ти готовий платити таку ціну?»

2. Попит і пропозиція та економічні стимули

«Чому морозиво у зоопарку таке дороге? Бо тут один продавець, а всі хочуть морозива. Якщо ціна буде, як у магазині, всі відвідувачі зоопарку захочуть купити морозиво, і у цього продавця воно закінчиться, або він зіб'ється з ніг всім його готувати. Тому продавець підняв ціну вдвічі, за такі гроші менше людей готові купити морозиво, і продавця влаштовує, скільки він заробляє».

З трішки старшими дітьми можна, наприклад, поговорити про те, що по такій ціні інші продавці з радістю продавали б морозиво поруч, це задовольнило б попит і ціна зменшилася б. Але для цього треба дозвіл від зоопарку. От і монопольна влада намалювалася. Звісно, я грубо спрощую.

3. Купівельна спроможність та вартість грошей у часі

Особливо актуально зараз. «Минулого року ти міг купити сік за 15 гривень. Цього року тобі треба 20 гривень. У нас війна з росіянами, щоб купувати зброю, потрібно багато грошей, і Національний банк надрукував трохи більше гривні, ніж слід. Гривні у людей стало більше, а соку більше не стало. Тому продавець соку просить більше грошей за упаковку, ніж минулого року.

Згадай приклад із зоопарком — якби виробник соку не підняв ціну, увесь сік швидко б розкупили, а він би заробив менше, ніж міг. А йому ж іще потрібно платити зарплати працівникам, купувати фрукти для соку, і щоб залишалося достатньо на сім'ю".

Є ще важливі концепції граничної корисності, граничної вартості, витрат і вигод. Тут найважливіше те, що діти не засвоять ці концепції якісно через абстрактні економічні байки. Діти повинні бачити, що ці принципи пояснюють, як працює світ. Що ці концепції допомагають прогнозувати поведінку людей, і впливати на цю поведінку. І найважливіше — діти повинні бачити, як ви самі застосовуєте ці концепції в повсякденному житті. Тоді додаткові пояснення заходитимуть найкраще.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

З новим навчальним роком всіх нас!

Показати ще новини
Радіо НВ
X