П’ять правил. Як працювати з особистим фінансовим планом

20 травня 2021, 09:00

Покрокова інструкція для тих, хто хоче взяти своє життя під контроль.

Куди знову поділися гроші? Питання, яке час від часу ставить перед собою більшість із нас, незалежно від рівня доходів і стилю життя. Якщо ви не виняток, спробуйте оцифрувати своє життя і налагодити, таким чином, фінансовий менеджмент.

Відео дня

Ось кілька ефективних кроків.

Крок 1

Порахуйте свій день

Спробуйте порахувати, скільки ви заробляєте за день. І порівняти з тим, скільки ви за день витрачаєте. Так ви хоча б зрозумієте, чи по кишені вам ваш стиль життя. Як правило, подібний аналіз служить потужним стимулом щось змінити в житті або хоча б змушує задуматися.

Ви бачите, що за день заробляєте, наприклад, 1 тис. гривень, і вам явно цього не вистачає. Поставте мету заробляти 2 тис. гривень за день. Якщо ви не розумієте поки що, яким чином подвоїти дохід, це вірний сигнал: потрібно вилазити з черепашки і розширювати кругозір: запитати, як інші заробляють, оцінити можливості у своїй професійній сфері, в суміжних сферах або освоїти що-небудь принципово нове.

Крок 2

Зробіть щоденний фінансовий контроль звичкою

Повторюйте процедуру, як мінімум, п’ятдесят днів. Бажано — в один і той же час. Встановіть в смартфоні нагадування. Увечері в спокійній обстановці підбийте підсумки, приділіть цьому хвилин п’ятнадцять: зафіксуйте факт надходжень і факт витрат. Подивіться на цифри, подумайте над ними, порівняйте з попереднім днем. Особисто мені зручніше працювати з фінансовим планом вранці.

У американського вчителя тибетського буддизму, письменника Майкла Роуча, я запозичив цікавий термін: кавомедітація. Все просто: п'єш каву і зосереджуєш свої думки на конкретному завданні. І хоча каву я п’ю все рідше, кавомедітація за чашкою ароматного чаю і з особистим фінансовим планом перед очима — моя багаторічна незмінна звичка.

Крок 3

Систематизуйте статті надходжень і витрат

Минуло майже два місяці — тепер, вивчаючи свої щоденні записи, ви можете розділити і систематизувати статті надходжень і витрат: повторювані і ситуативні. Прийшов час оформити їх у документ, що складається з двох основних стовпчиків, позначених відповідним чином.

У стовпчик «Надходження» потраплять: заробітна плата, додаткові доходи, нерегулярні доходи (від продажу якого-небудь майна, наприклад), позики. У стовпчик «Витрати»: регулярні витрати, нерегулярні витрати, обслуговування позик (відсотки за кредитами), інше.

Не плодіть багато статей — об'єднуйте їх. Якщо ж, навпаки, якась стаття занадто заплутана і незрозуміла, розшифруйте її. Важливо: цей документ — ваш інструмент, і він повинен бути максимально вам зрозумілий і функціональний.

В статтю «Інше» потрапляють витрати в межах несуттєвої для вас суми, про яку ви самі з собою домовилися. Наприклад, якщо за місяць ви заробляєте 100 тис. гривень, то в «інше» потрапить дві-три тисячі гривень: чай, кава, обід у ресторані, ситуативна покупка, разовий виїзд на таксі тощо. Але якщо в цьому пункті є регулярні витрати, краще їх помістити на чільне місце. У мене так було з масажем спини. Час від часу виникає потреба в цій послузі. Я проаналізував, що протягом тривалого періоду двічі на місяць запрошував до себе масажиста. Ці витрати фіксувалися в «іншому». Я виніс масаж в окремий рядок. Такі речі виявляються з часом — не поспішайте відразу розкласти все по поличках, будьте гнучкими.

Крок 4

Складіть довгостроковий план

Спираючись на оцифрований факт, ви можете скласти довгостроковий план. Почніть з місяця, потім замахнемося на рік. У документі тепер буде чотири стовпчики: план і факт у «надходженнях» і аналогічно — у «витратах».

Чим далі горизонт планування, тим менше деталізованими повинні бути статті в плані. І навпаки. Наприклад, в річному бюджеті: п’ять доходних статей і тридцять витратних.

Складання плану — відповідальна робота, що вимагає зосередження. Її виконання займає близько чотирьох — п’яти годин.

Крок 5

Контролюйте план і керуйте ним

Ваше життя в цифрах — перед очима. Нехай не все, але багато чого тепер можна взяти під контроль. Свій фінансовий план я зберігаю в папці на Google Диск, щоб у будь-який момент можна було його відкрити за необхідності. Обов’язково відкриваю раз на місяць.

Взагалі, без вихованої в собі звички фіксувати факт, всі попередні кроки і виконана робота втрачають сенс. Факт дозволяє не тільки взяти фінансовий аспект свого життя під контроль, але й керувати ним. Я дивлюся на свій оцифрований рік і задаюся запитанням: чи влаштовує він мене? Чи не занадто він нудний і монотонний? Можливо, в нього варто додати трохи феєрверку: свят, поїздок, відпочинків.

Але якщо на феєрверк не вистачає грошей, на чому можна було б заощадити, або які є можливості для збільшення доходів? Ще сумніше, якщо я планував феєрверк, але не зміг в результаті собі його дозволити. Одвічне запитання «Куди поділися гроші»? Відповідь — у статті «Інше». Вона несподівано виросла до стану «Ого!» Не картаю себе і не лаю — аналізую, роблю висновки, коректую. Виявляється, що свій феєрверк я проїв у ресторані і роздарував у подарунках. Точка росту, привід щось змінити у звичках.

Цікава стаття — позики. Спираючись на фінансовий план і факт, нескладно порахувати, у скільки обходиться обслуговування кредитів, як сильно ви переплачуєте за продукти і послуги, і що могли б придбати в перспективі року на суму фактичної переплати.

Бачачи картину в цілому, ви можете управляти витратами, перенаправляти їх з однієї статті в іншу, регулювати кількість і якість феєрверків, просто розставляючи пріоритети, діючи свідомо.

Управління стосується не тільки витрат, але й надходжень. У першому кроці я вже говорив про те, що намір збільшити дохід породжує можливості. Подивіться на варіанти масштабніше — в перспективі місяця, кварталу, року.

В середині 2000-х я намагався накопичити на квартиру і MBA. Працюючи з особистим фінансовим планом, я міг оцінити, наскільки повинні зрости мої доходи і де — скоротитися витрати, щоб я міг реалізувати задумане. Коригуючи витрати, я перестав платити за інших у ресторанах, в цілому змінив підхід до харчування — воно стало більш здоровим і обходилося мені при цьому дешевше. З іншого боку, я відкрив для себе додаткові джерела заробітку — ними стали тренінги та фінансовий консалтинг.

Зараз, коли моє фінансове становище дозволяє мені значно більше, ніж п’ятнадцять років тому, я продовжую працювати як з витратами, так і з надходженнями. Наприклад, у моєму фінансовому плані дуже активний рядок «незаплановані надходження». Я сміливо вписую в нього плюс 50%, плюс 100%, одного разу знахабнів і вписав плюс 300% протягом року, не розуміючи, як цей план буде реалізований. Якщо ви відкриті можливостям, вони з’являються у вашому житті найнесподіванішим чином.

Поширена думка, що забезпечені люди легко витрачають гроші і не обтяжують себе жорстким контролем. Це омана. Багато в чому капітал цих людей і можливість жити красивим життям — результат фінансової дисципліни та роботи з пріоритетами на рівні звички. Мій друг, заможна людина з багатою колекцією раритетних автомобілів, вже років двадцять не зраджує своїй звичці. Кожен раз, розрахувавшись у ресторані, він записує на аркуш паперу або серветку сплачену суму, згортає і кидає в портфель. Раз на тиждень він витягує всі записи і систематизує їх у своєму фінансовому плані. Буває, ми не бачимося рік-два. Потім зустрічаємося — у нього все по-старому. «Чому не записуєш в смартфон?» — запитав я його якось, виходячи з ресторану. «Звички не люблять, щоб їм змінювали», — знизав плечима мій друг, сідаючи за кермо колекційного авто за 100 тис. доларів.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X