Чому популярні економічні теорії не спрацьовують?

13 грудня 2020, 16:09

Багато економічних теорій мають припущення про те, що ми, люди, діємо у власних егоїстичних інтересах та вирішуємо після роздумів, обираючи найбільш оптимальний варіант. Але це не так. Чому?

Цьому є три пояснення, які описані в звіті Світового банку "Розум, суспільство і поведінка".

1. Автоматичне мислення

Ми не схильні думати глибоко, а найчастіше застосовуємо автоматичне мислення за прикладом з минулого, що викликається певною асоціацією чи контекстом. Якщо б кожна наша дія супроводжувалася глибокими роздумами, ми б стали повільнішими. Те, як ми чергуємо швидке автоматичне мислення з глибоким є нашою життєвою мудрістю, тим, що відрізняє і наближує до успіху.

Відео дня

Є такий тест із задачею про ракетку і м’яч: тенісний м’яч і ракетка коштують 1 100 грн. Ракетка на 1 000 грн дорожча за м’яч. Скільки коштує м’яч? Більшості опитаних у дослідженні має неправильну відповідь 100, а не 50 саме через автоматичне швидке мислення на рівні правила віднімання від більшого числа менше.

Важливо, що в умовах стресу чи обмежених фінансових можливостей наша спроможність думати значно зменшується. Так, дослідження показали, що фермери із доходом від урожаю один раз на рік в період перед урожаєм, коли запаси з минулого року вже закінчувались, проявляли нижчу розумову спроможність, ніж після отриманого доходу. Ця втрата розумової спроможності оцінюється десь на рівні ¾ від наслідків відсутності сну.

Одним з прикладів неглибоко мислення, яке збіднює людей, є кредити до зарплати. Проблема з ними виникає в тому, що такі позичальники не розуміють високу вартість кредитів і негативний вплив високої вартості на їхнє фінансове положення. Допомога таким людям у спосіб, який надає більше інформації про витрати призводить до відмови від таких кредитів (ілюстрація 1 про вартість кредиту до зарплати в порівнянні із кредитною карткою).

таблиця автора
Фото: таблиця автора

2. Люди є соціальними істотами

Ми не переслідуємо лише власні егоїстичні інтереси. Більшості з нас властиве піклування про спільні цілі із іншими учасниками спільноти. Ілюстрація 2 показує, що переслідування власних інтересів (зелений) очікується на рівні 100% в теорії, а на практиці такого не спостерігається. Ми більш схильні до кооперації із іншими та рішень з урахуванням інтересів спільноти. Більш того, суспільства, що мали досвід військових конфліктів, стають більш егалітарними, а значить дають більше рівних можливостей учасникам і піклуються про спільні цілі більше (ілюстрація 3 про Грузію та Сьєрра-Леоне).

графік автора
Фото: графік автора

Окрім того, в умовах прозорості, коли за нами спостерігають, ми схильні проявляти ще більше уваги до інтересів інших, а не власних. Ілюстрація 4 є прикладом того, що добровільна сплата за молочний напій біля зображення людських очей є помітно більшою, ніж у випадках зображення квітів. Ми природньо хочемо в очах інших виглядати позитивно.

Вплив ментальних моделей

Окрім власного досвіду, що залучається в автоматичному мисленні, ми часто також керуємося стереотипами і установками батьків, вчителів, суспільства в цілому. Частина таких установок є нашою культурою, частина суспільним досвідом, частина — нав’язаним баченням в інтересах зацікавлених осіб. Прикладом останнього є установка про необхідність толерування корупції, бо без неї все розвалиться. Хоча і маємо тому заперечення на прикладі Грузії, ця установка є популярною. Не всі установки є корисними, частина їх має стійкість до популярності і руйнівний вплив для суспільства.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
графік автора
Фото: графік автора

Ілюстрація 5 відображає вплив каст на результати навчання в школі. Перше порівняння відображає майже рівність результатів і їхній високий рівень в умовах, коли належність до каст не оголошується учням.

Друге порівняння відображає дуже велику різницю в результатах навчання, якщо учні знають про касти один одного.

І третє порівняння вказує на майже однакові результати навчання в умовах відокремленого навчання за ознакою касти, при цьому загальний результат навчання в третьому порівняні значно гірший. Вплив стереотипу про кастове походження створює умови стресу, який в свою чергу обмежує розумову спроможність (подібно до прикладу з фермерами).

Висновок

Економічні теорії і математичні моделі можуть бути дуже елегантними і обґрунтованими. Але їхню ефективність необхідно перевіряти в умовах реального життя. Рекомендується для тих, хто розробляє і впроваджує реформи, прийняти до уваги вказані три причини, чому припущення багатьох гарних теорій не є реалістичними. Чисельні приклади в різних країнах показують, що урахування цих трьох причин може значно збільшити ефективність реформ і досягнення значних результатів.

Показати ще новини
Радіо НВ
X