Голограми, особисті онлайн-гіди та кіберспорт. Як пандемія змінює наш підхід до технологій

28 травня 2020, 07:40

Трохи про ту сферу, яка виграла від COVID-19. Багато реалізованих ідей могли б не з’являтися роками, якби не коронавірус

Світ стрімко змінюється. Ще вчора віддалена робота була перспективною альтернативою, а сьогодні стала необхідністю. Онлайн-концерти розцінювали як експерименти, а зараз – це єдиний спосіб почути улюбленого музиканта або подивитися спектакль. І схожі зміни спостерігаються в багатьох сферах. Пандемія і криза змусили нас вигадувати нові технології і використовувати старі по-новому – ось які тренди можна відстежити вже зараз.

Відео дня

Віртуальні голограми вирішать проблему робочих відеоконференцій

Через карантин більшість людей стали працювати з дому, внаслідок чого різко зріс попит на сервіси відеоконференцій. Але відеодзвінки навряд чи зможуть замінити нам людське спілкування. Дослідження німецьких вчених показує, що через затримки під час відеодзвінка (навіть на трохи більше однієї секунди) ми сприймаємо співрозмовника менш приязно. Психологи пояснюють це тим, що екрани створюють дистанцію між людьми, що призводить до втрати почуття «спільності моменту».

Деякі підприємці та фахівці вважають, що майбутнє – не за відеодзвінками, а за повноцінними голограмами, які стануть можливими завдяки доповненій та віртуальній реальності. Один з таких – Джина Лі, співзасновник проекту Spatial.

Його компанія розробляє однойменний сервіс для віртуальних конференцій за допомогою 3D-голограм. Співрозмовники вдягають спеціальну гарнітуру і можуть бачити аватари один одного в спільному віртуальному приміщенні. Джина Лі впевнений, що віртуальний 3D простір і аватари допоможуть відчути ту саму спільність моменту.

За менеджмент частково відповідатиме штучний інтелект

Інший напрямок технологій, що змінюють робочий процес – персональні асистенти зі штучним інтелектом для допомоги віддаленим командам. Рішення берлінського стартапу Bunch, наприклад, надає керівництву компанії оцінку настрою в колективі, аналізуючи спілкування в чаті. Сервіси Timely і Dewo, за допомогою ШІ відстежують кількість часу, проведену людиною на різних сайтах, створюють графіки робочого дня і розклад зустрічей таким чином, щоб мати достатньо часу на власну роботу.

Ігри стануть важливою частиною навчання

Навчальний процес також пішов на «дистанційку». І паралельно з використанням популярних рішень на кшталт Google Classroom деякі вчителі придумали нові способи доносити матеріал. Наприклад, викладач історії з Монреаля вирішив розповісти історію Стародавньої Греції за допомогою Assassin's Creed: попросив школярів кілька тижнів пограти у гру і на основі отриманих знань скласти доповідь.

Гейміфікація навчання як напрямок розвивається вже кілька років. Зараз головною грою в сфері вважається Minecraft. З 2016 року компанія випустила спеціальний мод для вчителів, і відтоді його використовують все більше шкіл: тільки у флоридському окрузі Броудард він допомагає 200 викладачам. Інша популярна платформа для навчання – Roblox, яка дозволяє створювати власні ігри та на їх основі підносити матеріал. У квітні цього року Roblox запустила серію вебінарів для вчителів, щоб допомогти їм розібратися в платформі.

Наукові дослідження показують, що гейміфікація може збільшити залученість підлітка і поліпшити його когнітивні здібності. Тому поточний, почасти ситуативний, попит на ігри в школах має всі шанси призвести до того, що ігри будуть важливим елементом навчання в майбутньому.

І навряд чи все обмежиться тільки навчальним процесом. Цікавий кейс трапився в Японії: місцеві школярі не змогли організувати випускний через карантин, тому провели церемонію в тому ж Minecraft: відтворили актовий зал і «одягли» свої аватари в смокінги та сукні. Судячи з відгуків, хороші враження залишилися як у дітей, так і у батьків.

Шоу та концерти кардинально зміняться завдяки онлайну

До карантину деякі артисти експериментували з онлайн-концертами, а пандемія спровокувала справжній бум на подібний формат шоу. Втім, індустрія рухається далі. В кінці квітня гучною новиною став онлайн-концерт репера Тревіса Скотта. Його гігантський віртуальний 3D-аватар виступив у грі Fortnite і зібрав рекордну аудиторію в понад 12 млн осіб.

Напрямок віртуальних шоу розвивається вже кілька років. Є навіть стартап Wave, який займається конкретно технологією трансформації артиста в цифровий світ. Компанія регулярно проводить подібні експерименти: наприклад, у 2019 році організувала віртуальний концерт дабстеп-виконавця Kill the Noise, під час якого глядачі мали знищити гігантського демона за сценою – щоб шоу тривало.

В майбутньому подібні технології дозволять як завгодно маніпулювати віртуальним аватаром артиста: змінювати його розміри та форми, перетворювати на об'єкти або тварин. Рішення також дозволить «воскрешати» вже померлих зірок: уявіть собі віртуальний виступ Queen на Live Aid 1985 року або відвідування оцифрованого фестивалю Вудсток.

Туризм стане не тільки віртуальним, але й персональним

Віртуальні тури – вже не рідкість. Ще до карантину за допомогою спеціальних сервісів можна було «переміститися» у різноманітні точки планети – від Евересту до пустелі в Намібії.

Пандемія змусила індустрію вигадувати нові способи віртуального туризму. Цікавий сервіс запустили Фарерські острови. Користувач може забронювати собі особистого гіда з камерою і спостерігати за оточенням від першої особи. Але головна фішка полягає в тому, що турист може «управляти» гідом: попросити прогулятися полем, зайти в магазин або навіть проплисти по річці на човні. І все це спостерігати на своєму екрані. 

Кіберспорт має всі шанси стати повноцінною альтернативою традиційному

В умовах відміни спортивних подій багато людей стали долучатися до кіберспортивних змагань. За даними компанії Apptopia, березень став найприбутковішим місяцем для стрімінгових платформ Twitch, Mixer, Caffeine і Discord. За місяць користувачі Twitch подивилися понад 1,1 млрд годин контенту – це рекорд за дев'ятирічну історію сервісу. 

Цей тренд підштовхнув традиційних гравців зі світу спорту – телеканали та федерації – звернути увагу на кіберспорт. Так, телеканал ESPN 12 годин транслював змагання з ігор Rocket League, NBA 2K, і Madden. Англійська Прем'єр-ліга з футболу запустила чемпіонат з гри FIFA 20 серед професійних футболістів, а «Формула-1» – гоночні змагання з гри F1 2019. Ця тенденція все більше «легітимізує» кіберспорт і робить його масовим способом розваги.

Як підсумок: пандемія і криза, без сумнівів, сильно вдарили по економіці та похитнули наше уявлення про світ. Але якщо спробувати подивитися на плюси, то зараз ми бачимо стрімкий розвиток нових цікавих технологій, які в іншому разі могли б не з'являтися ще роками.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X