Навчальний рік стартував: що далі?

21 вересня 2020, 14:40

Навчання в університетах та школах стартувало, і ми принишкли в очікуванні: що далі? Чи доведеться за тиждень-місяць знову піти на карантин чи вдасться якось дотягнути до кінця семестру?

У США багато університетів відкрилися, і студенти приїхали на кампуси, однак уже за кілька тижнів мусили або закриватися, або іти на самоізоляцію. Наприклад, університет Нотр-Дам після спалаху коронавірусу ізолювався на два тижні, і зараз потроху починає відновлювати роботу.

Відео дня

Відповідно до інформації «The Chronicle of Higher Education» (від 28 серпня), 27% вищих навчальних закладів у США взяли на себе зобов’язання, перш за все, викладати в онлайні, 19% — переважно особисто, 16% — пропонують гібридний формат, 6% — виключно в інтернеті, а 24% — остаточно не вирішили. Як в'їдливо зазначає автор доволі провокативної статті на Wired.com, ніби студенти — це виборці, які чекають, хто з кандидатів переможе на дебатах.

Критикує автор і рівень підготовки та комунікації американських університетів в умовах пандемії, та залишає відкритим питання, чи відповідально було повертатися на кампус? «Аналогія так і напрошується: менеджмент у вищій освіті поводиться як група студентів, які не готувались до іспиту і намагаються викручуватися та виправдовуватися, аби знайти вихід», — підсумовує він.

Немає правильної відповіді, що краще онлайн чи офлайн

Однак, менше сарказму. Бо для керівництва рішення і справді непросте. COVID-19 спустошив бюджети університетів. Так за даними CNBC, деякі заклади вищої освіти у США змушені тимчасово закрити університетські містечка, або ж запропонувати повернення коштів студентам і водночас, інвестувати в засоби онлайн-викладання. Загалом, за прогнозами CNBC, у США під загрозою закриття більше сотні коледжів та університетів.

Аби хоч якось втриматися на плаву, університети шукають різні способи продовжити навчання. Першу частину літа вони провели у дискусіях, як відновити роботу кампусів та навчальний процес, а зараз усі насторожі - аби вчасно вловити сигнали небезпеки, коли все-таки доведеться закритися і знову піти на карантин, та, водночас уникнути хаосу, який супроводжував закриття університетів у березні.

Що ж в Україні?

Мушу зазначити, що попри карантин і економічні виклики, в УКУ була доволі успішна вступна кампанія. Ми закрили більш як 95% ліцензійного обсягу, середній конкурсний бал вступників зріс на 1,3 в порівнянні з минулим роком і складає 189,2 бали, а 253 вступники мали рекомендацію на бюджет в інших закладах вищої освіти, проте обрали УКУ. Нагадую, що наш університет — приватний неприбутковий навчальний заклад, який не отримує державного фінансування, проте, завдяки підтримці жертводавців, надає суттєві знижки від повної вартості на навчання потребуючим студентам. В умовах COVID-19 нам вдалось організувати достатньо зручні та безпечні умови подачі документів. Приймальна комісія працювала у шатрах на свіжому повітрі, аби максимально захистити і студентів, і працівників.

Загалом більшість українських університетів цього року на відсутність абітурієнтів не скаржаться, однак це не тому, що ми такі успішні, а радше через те, що студентам цього року бракує альтернативи. Через карантинні обмеження багато відклали рішення про навчання за кордоном.

Однак конкуренти уже наступають на п’яти. Наприклад, Google оголосив, що незабаром планує відкрити свій університет. Всього за півроку і невелику плату студент може отримати базові навички та знання, аби розпочати роботу в компанії. Можна на це дивитися скептично, адже такий формат не замінить повноцінної освіти, яка дає не тільки швидкі знання й навички, а власне формує особистість. Але припустимо такий сценарій — багато міжнародних вишів об'єднаються і в недалекому майбутньому студенти зможуть слухати курси на вибір у різних університетах, навчаючись з найкращими студентами з цілого світу, складати свою індивідуальну програму і так отримувати диплом.

Отож, в університет вступили, а що далі? Мені здається, що ні батьки, ні першокурсники, поки не надто задумуються, яким буде цей навчальний рік. Отримали омріяний студентський квиток, тож ціль досягнута. Однак моя порада — почніть-таки цікавитися. Якщо такої інформації у вашому навчальному закладі бракує - запитуйте.

Ми ще в липні провели опитування серед студентів і викладачів, і більшість таки заявили про готовність вийти на кампус. Коли ж навчальний процес у серпні стартував, деякі групи заявили про бажання повністю перейти в онлайн, деякі пробують поєднувати фізичну присутність на парах та навчання в інтернеті. Головне — і викладач, і студент має вибір.

Нещодавно у нас був цікавий випадок у Бізнес-школі УКУ, коли учасник програми через дві години після лекції встав і каже: «Навіщо ж я прийшов у авдиторію, якщо все це можу слухати в онлайні? До того ж ви забезпечуєте таку можливість». І студентам, і викладачам потрібен час, аби усвідомити, що тепер є така альтернатива. Усі до цього поступово приходять, навіть ті скептики, котрі вважали, що навчання в онлайні не буває.

Однак змішане навчання — це великий виклик не тільки для студентів, а й для викладачів та менеджменту університету. Це, так би мовити, вищий пілотаж, аби технологічно та методологічно викладати і для тих, хто в аудиторії і для тих, хто в онлайні. Я пишаюся тим, що в УКУ ми замахнулися на цей рівень. Онлайн-курси зараз стали популярними, але й очікування до них будуть зростати, на ринку велика конкуренція і треба робити дуже якісний продукт.

Модель на цей навчальний рік треба шукати, вона буде непростою для всіх, і потребує багато часу та зусиль. Доведеться іти на певні жертви. Наприклад, в УКУ чи не першочерговим завданням для себе ми ставимо інтеграцію студентів, аби перезнайомити різні курси та програми між собою через вибіркові дисципліни, світоглядне ядро, спільне проживання на кампусі тощо. Кожен студент перебуває у своїй бульбашці, і ми завжди стараємося ці бульбашки міксувати. Однак, через коронавірус нам довелося прийняти непрості рішення, які ускладнюють наш шлях до місії: обмежити спілкування між курсами та програмами, закрити кампус для зовнішніх відвідувачів. Нас за це критикують, але зараз безпека на першому місці.

Більшість українських університетів цього року на відсутність абітурієнтів не скаржаться, однак це не тому що ми такі успішні, а радше через те, що студентам цього року бракує альтернативи.

Вкотре повторю оту кризову «мантру» — виклики, пов’язані з онлайном, треба перетворити на можливості. І рушієм цих змін може стати кожен. Наприклад, студент в університеті чи підприємець, який навчається у бізнес-школі, може зібрати свою групу друзів або робочу команду, щоби разом вчитися, обговорювати, працювати над завданнями. Від кожного з нас залежить, наскільки ми готові драйвити цей процес. Пригадую, свого часу ми з командою LvBS вчилися на курсі Адріана Сливоцького і раз на тиждень мали збиратися для роботи над завданнями. І скажу вам, це було непросто, адже тоді ми мали ще десяток альтернативних заходів, куди можна піти. Зараз альтернатив набагато менше, а зустрітися, аби повчитися, навіть віртуально — гарна ідея, і це набагато ефективніше, ніж вчитися наодинці.

Ще в березні для багатьох карантин виглядав тимчасовою проблемою на два тижні чи на два місяці. Однак COVID-19 кардинально змінив освітній ландшафт. І сьогодні ми всі глобальною освітянською спільнотою маємо повністю переосмислити цінність різних форматів освіти.

Бо немає правильної відповіді, що краще — онлайн чи офлайн. Суть в тому, що все змінюється, і ми маємо це прийняти та вчитися жити у новій реальності, навіть якщо нам не все подобається. Провідні освітні установи рухаються до гібридної форми, тому тим, хто ще не почав цей процес, варто поквапитись. Наприклад, студія онлайн-освіти Edera пропонує курси для вчителів, педагогів та керівників шкіл по впровадженню гібридного навчання. А наприкінці вересня стартує курс для викладачів та адміністраторів університетів.

Цілком можливо, що наступного року не всі студенти захочуть повертатися в університет. З дому чи у малих групах з друзями їм буде вчитися комфортніше, ефективніше і вони матимуть набагато більше можливостей, бо вже навчились працювати саме в таких умовах.

Буде велика частина людей, які розвинуть нові навички, буде частина викладачів, які захочуть рухатися вперед і зможуть запровадити гібридне навчання. А будуть і ті, хто не зможе перелаштуватися. Але чи 45-хвилинна лекція в аудиторії або у Zoom буде цікавою для наших клієнтів? Думаю, час усвідомити, що майбутнє, навіть, якщо ми повернемося до більш звичних умов життя, буде вже іншим.

Нові виклик різного формату є глобальними, вони не стосуються якоїсь окремої країни, тому перечекати не вийде. Масштаб цієї пандемії - добра нагода для усіх нас, аби переосмислити, що дійсно важливе у нашому житті і повернутися до базових цінностей. Однак, чи вловимо ми цей сигнал Всесвіту, від якого залежить наше майбутнє?

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X