Як війна змінила українських підприємців: П’ять нових трендів, які мене вражають
Ми пройшли страшний рік. Соціологи кажуть, що українці змінилися більше, ніж за попередні 30 років незалежності. А яким став наш бізнес? Я виділив 5 трендів, які значно посилила війна.
1. Живемо майбутнім
Незважаючи на те, що більшість компаній говорять лише про короткострокові плани, насправді, вони як ніколи живуть майбутнім.
Директор інституту соціології НАНУ Євген Головаха наводить цифри досліджень, які приємно дивують. 95% українців впевнені, що ми переможемо і ніякої економічної катастрофи не передбачають, 76% вірять, що у майбутньому ситуація буде лише покращуватися.
Ми продовжуємо створювати економіку віри, як я писав ще до війни. Правда, наша віра поки зміцнюється швидше, ніж економіка. Але у світі, де уява формує реальність, віра також є капіталом для підприємців. Безцінним капіталом.
2. Раціоналізація
Найсильніший і наймасштабніший тренд. Ще під час ковіду багато експертів заявляли, що ми стали раціональніші у витратах. Але я не погоджувався з ними. На це потрібен час, бо в основі поведінки лежать цінності які не змінюються швидко. А от зараз, коли ми пережили шок війни, коли кілька криз наклалися одна на одну (пермакриза) — раціональність стала необхідною умовою для виживання. Компанії, як космічні кораблі на зльоті, відкидають все зайве і продовжують політ. Виявляється ми можемо бути набагато ефективнішими.
У споживанні ми непомітно для себе починаємо жити за принципами шведської філософії Лагом — розумної достатності. І головне, що ми приймає її, ми стаємо все більш розсудливі і все менш залежні від зайвого комфорту та невиправданої розкоші. Ми починаємо смакувати інші сенси.
3. Розширення географії