Ми в фокусі. Як бізнес у Польщі бореться за українського клієнта

21 травня 2019, 09:05

Наші співвітчизники впливають на економіку Польщі. Місцеві компанії це зрозуміли і намагаються привернути максимум української аудиторії

Нещодавно я побувала на презентації польської дослідницької компанії ISQ про світ сьогоднішніх 35−55-річних поляків і знакові події, які довелося пережити цьому поколінню. У презентації зібрали головні події періоду 1989 — 2018, які вплинули на формування їхнього світогляду та побуту: початок реалізації плану Бальцеровича в 1989, відкриття першої IKEA в 1990, нобелівська премія Віслави Шимборської в 1998, входження в НАТО в 1999, поява першого онлайн mBank у 2000, початок масової еміграції поляків до країн ЄС у 2004, поява Rayanair у 2005, вступ до зони Шенген у 2007, смоленська катастрофа в 2010, проведення ЄВРО 2012 спільно з Україною та перемога PiS на парламентських виборах у 2015.

Відео дня
У 2018 році українці посіли друге місце в рейтингу «50 найвпливовіших людей польської економіки» за версією Dziennik Gazeta Prawna. Вони розташувалися між прем'єр-міністром Матеушем Моравецьким і президентом Польщі Анджеєм Дудою.

Але 2015 рік був відзначений як знакова віха на історичному шляху сучасних поляків ще й з іншої причини — це період масової трудової міграції українців до Польщі. Настільки масової, що в 2018 році українці посіли друге місце в рейтингу «50 найвпливовіших людей польської економіки» за версією популярного видання Dziennik Gazeta Prawna. Вони розташувалися між прем'єр-міністром Матеушем Моравецьким і президентом Польщі Анджеєм Дудою.

Точну кількість українців, які живуть і працюють у Польщі сьогодні, встановити не так просто. Імовірно, йдеться про два мільйони осіб. Але ні в кого немає сумнівів, що зараз у Польщі — це найчисленніша національна група після поляків. Вона становить більш ніж 10% трудового населення і витрачає в Польщі на товари і послуги щорічно понад 2 млрд злотих.

Адаптуватися до факту, що окреслює нову реальність, довелося не тільки приїжджим українцям, а й полякам і їхнім бізнесам, які їх приймають. Вони оперативно розпізнали нове потенційне джерело доходів і один за іншим почали готувати спеціальні пропозиції для українських споживачів.

Першими в боротьбу за українського клієнта включилися мобільні оператори. Другий за розміром оператор Play, оцінивши потенціал цієї аудиторії, запросив у 2017 стати обличчям рекламної кампанії рок-групу «Океан Ельзи», яку, до речі, люблять і поляки, і зірвав джек-пот. Саме тоді вперше на національних телеканалах Польщі зазвучала реклама українською мовою. Польський мобільний оператор Plus у 2019 запросив для цих цілей співачку Джамалу. Рекламні ролики запустили в телеефірах, на бігбордах, у соціальних мережах двох країн. Сьогодні майже всі оператори мають спеціальні пропозиції для громадян України. Наприклад, Play, який пропонує «Дешеві дзвінки в Україну», а Heyah — «Обрані номери в Україні». Протягом певного часу оператор Orange стверджував, що не планує виділяти в особливу групу українців, які живуть у Польщі, пропонуючи всім клієнтам однаково вигідні умови. Але з кінця 2017 року в салонах Orange з’явилися листівки українською мовою, з інформацією про пропозиції, які найкращим чином можуть задовольнити потреби українців у Польщі.

Реклама польського мобільного оператора в експресі Перемишль-Київ (Фото: НВ Бізнес)
Реклама польського мобільного оператора в експресі Перемишль-Київ / Фото: НВ Бізнес

Не відстає і польська пошта — там запустили послугу «Посилка Україна плюс» (Paczka Ukraina Plus), яка гарантує доставку на зазначену українську адресу (крім районів, охоплених воєнними діями) за 7 робочих днів.

Згодом до цих першопрохідників приєдналися і банки, які зараз:

випускають брошури українською мовою;

у більшості своїй вже запустили гарячі лінії з українськими операторами;

наймають до деяких відділень україномовних співробітників;

перекладають сторінки своїх сайтів, а також всю документацію, необхідну для підписання договорів для відкриття рахунків;

пропонують знижки на мовні курси за умови оплати через їх систему онлайн або мобільного банкінгу;

пропонують акційні періоди безкоштовного переказу грошей в Україну.

Деякі з банків заявляють, що тепер для відкриття рахунку потрібно тільки паспорт.

У цьому сегменті, ймовірно, зірве джек-пот той банк, який перший запропонує послугу з переказу грошей між Україною та Польщею, яка за тарифами зможе змагатися з міжнародними системами переказів і водіями автобусів, що інтенсивно курсують між країнами.

До речі, про транспорт. З Львівського вокзалу щодня в сторону Польщі від'їжджає близько 40 автобусів. Кількість нових маршрутів з України в Польщу незмінно зростає з обох сторін: не так давно «Укрзалізниця» запустили нові поїзди за маршрутом Київ-Перемишль (через Тернопіль і Вінницю), Одеса-Перемишль і Ковель-Хелм. Польський автобусний перевізник Polski Bus також розширює карту сполучень з українськими містами. Сайти більшості перевізників давно функціонують двома мовами, а рекламні листівки, які часто в них роздають, детально інформують про розклад і можливі акції також у польсько-українській версії.

Для задоволення потреб найчисленнішої спільноти іноземців у країні на польському телебаченні і радіо з’являються програми українською мовою. Ба більше, на офіційних порталах міст, наприклад, Познані, українці можуть отримати необхідну інформацію вже рідною мовою. До речі, Познанська влада планує до кінця березня додати українську мову в меню місцевих квиткоматів, а варшавська впоралася з цим кількома місяцями раніше.

Польська мережа продовольчих магазинів «Biedronka» здивувала лояльністю до українських покупців. У відповідь на зростання кількості українців, які є не тільки робочою силою, а й клієнтами магазинів, тут з’явилися «Тижні українських товарів», внутрішня газета з цінами і гарячими пропозиціями дублюється українською мовою. Мережа супермаркетів «Carrefour» організувала спеціальні «Українські полиці», на яких вже представлено близько 40 продуктів українських виробників.

Менші компанії намагаються не відставати від загальних тенденцій. Наприклад, деякі польські автомобільні школи створюють окремі групи і онлайн-курси з українською мовою навчання. Все частіше починають з’являтися заклади громадського харчування з українською кухнею і магазини, в яких торгують виключно продукцією з України. Побачити продубльоване українською мовою меню в дорогому ресторані — вже майже не дивно, як і не дивує можливість подивитися фільми в кінотеатрах з українським перекладом.

Повсюдно відкриваються мовні курси для українців, а роботодавці, які наймають кваліфікованих працівників, іноді ці курси готові навіть оплачувати.

Роль українців в економіці Польщі зростає щороку. На презентації, про яку я згадувала на початку, польські колеги також обговорювали і таке питання: українці, які приїжджають сюди, через 3−4 роки адаптації стають все більш конкурентоспроможними. Адже вони знають не тільки польську, а й українську та російську мови, а також мають іншу профільну освіту, часто вищу, за якою не можуть працювати в Польщі. Але це лише поки.

Спеціально для НВ Бізнес

Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X