Навчені війною. Що насправді означає бути гнучким та адаптивним

20 жовтня, 09:22

Ми жили в епоху нестабільності до настання пандемії. Але COVID-19, а після цього і повномасштабне вторгнення, помножили цю нестабільність на сто. Вся управлінська теорія, яку раніше вивчав менеджмент і бізнес, відійшла у минуле.

Якщо раніше актуальними були стратегії розвитку на п’ять чи десять років вперед, то сьогодні ніхто не дозволить собі горизонт планування навіть на рік. Реальність змінюється з такою швидкістю, що в бізнесі найважливішим стає вміння бути адаптивним та гнучким.

Відео дня

Як бути адаптивним та гнучким?

1. Соціально-орієнтований бізнес

Враховуючи те, що Україна знаходиться у стані повномасштабної війни майже вісім місяців, орієнтувати свій бізнес на допомогу армії та соціально незахищеним верствам населення є не лише людяно, але й корисно для бізнесу в довгостроковій перспективі. Відраховуючи частину прибутку на фінансову підтримку армії, бізнес працює на свій же захист.

Сьогодні свідомість великої кількості українців виросла до розуміння того, наскільки ми взаємозалежні один від одного. Ми маємо можливість працювати, лікувати хворих і вчити дітей, продавати та купувати каву, одяг, послуги зв’язку чи книги лише тому, що саме в ці хвилини хтось ризикує своїм життям та захищає кожного з нас. Ми ж маємо тримати надійний тил — і заради армії, і заради майбутнього цілої країни. З іншої сторони, велика кількість клієнтів бізнесу поділяють ті самі цінності і переконання, що клієнт і бізнес на одній хвилі, додасть поваги і довіри, а прихильність до бренду зміцниться на роки. Нейтральність та мовчання може зменшити довіру до бізнесу.

Для частини українських проектів соціальна відповідальність є свідомим вибором, що базується на цінностях. Наприклад, якщо ми з командою 10 років працюємо над якістю української освіти, зрозуміло, що наше усвідомлене завдання сьогодні - тримати фокус на цьому напрямку.

Інша частина бізнесу приєднується до соціальної активності через розрахунок. Наприклад, якісь бренди покинули росію відразу ж після вторгнення в Україну через моральні принципи. Інші ж — лише після тиску громадськості, зрозумівши, що втрачають клієнтів та репутацію.

Хтось з українських бізнесменів та політиків відразу ж приєднався до допомоги армії. А хтось приєднався тоді, коли побачив для себе у цьому додаткові можливості. Але які б мотиви не привели бізнес до цього рішення, наразі чітка політична позиція та активна допомога постраждалим через війну або армії є найкращим прикладом адаптації до реалій.

2. Швидке підхоплення трендів

Колись Instagram почав стрімко набирати популярність та ставати все більш популярною соціальною мережею. При цьому якась частина брендів почала створювати там свої сторінки, інші ж лише критикували та перераховували мінуси Instagram. Врешті решт, виграли перші. Адже змогли перетворити у своїх клієнтів мільйони користувачів соціальної мережі.

Сьогодні схожа ситуація відбувається з іншими платформами, що набувають популярність. Велика кількість бізнесу іронізує та ігнорує TikTok. При цьому успішні бізнеси, які зрозуміли необхідність швидкої адаптації, активно там експериментують, підвищують лояльність до свого бренду та знаходять нових клієнтів. Наприклад, сторінка Duolingo має в TikTok 4.8 мільйонів фоловерів та 96 мільйонів лайків. Вони не лише знімають смішні відео, швидко реагують та адаптують тренди до свого бізнесу, але й пишуть дотепні коментарі.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Письменники, лікарі, підприємці, зоопарки та бібліотеки активно використовують TikTok для підняття продажу своїх товарів або послуг. Навряд чи п’ять років тому лоукостер Ryanair планував знімати відео в TikTok і враховував це в своєму бізнес-плані. Тоді нічого не обіцяло всесвітнього локдауну, який зробив банкротами велику кількість авіакомпаній, а потім й енергетичної кризи, яка унеможливлює тримати ціни на квитки такими ж низькими, як це було раніше. Але завдяки адаптивності, компанія й досі дозволяє подорожувати мільйонам пасажирів.

Тож бізнесу варто запитати себе, що саме захоплює увагу їх клієнтів, поки ті їдуть в метро, сидять ввечері на дивані з планшетом або стоять в черзі з телефоном в руках — і направити сили туди, щоб регулярно про себе нагадувати і спілкуватись з своїми клієнтами їхньою мовою.

Українські бренди також опановують популярні платформи. Наприклад, магазин жіночого одягу Must have потрапив в рекомендації та набрав найбільшу кількість переглядів завдяки відео, які демонстрували зовсім не сукні чи нові осінні аутфіти. Популярність сторінки принесло відео, на якому демонструвались відповіді магазину нахабним росіянам, що надсилали грубі повідомлення українському бренду. Користувачам соціальної мережі сподобалось те, як дотепно відповідав на такі повідомлення магазин українського бренду.

Іншим прикладом влучної реакції на реалії стали повідомлення Розетки, Укрпошти, АТБ, Нової Пошти та інших брендів на вибухи у Криму. Тоді в Twitter розпочався тренд, де бренди один за одним розміщували свої логотипи на фасад «Ластівчиного гнізда» в Ялті. Користувачі соціальної мережі вподобали та миттєво розповсюдили ці жарти.

3. Більше свободи працівникам

Окрім того, що лідер має бути максимально гнучким та адаптивним, його команда має відчувати свободу для генерації нових «божевільних» ідей та реалізації їх без складної процедури погодження з керівництвом. Тут обов’язкова умова — демократичний лідер, професійна та відповідальна команда і довіра в колективі. СММ-менеджер, наприклад, має бути впевненим, що його не звільнять за швидкий та дотепний коментар, який може бути доволі провокативним.

Стабільність залишилась в минулому, але це має свої переваги. Це значить, що новий бізнес може стати популярнішим швидше, відреагувавши на запити суспільства. Бізнес змушений адаптуватись швидше, а значить, клієнти будуть отримувати те, що хочуть швидше. Щоб вистояти в цьому шаленому потоці змін важливо постійно навчатись, експериментувати, любити та відчувати своїх клієнтів, вірити в нашу перемогу та бути соціально відповідальним. Тоді успіх обов’язково стане нагородою за адаптивність та гнучкість.

Показати ще новини
Радіо НВ
X