Висока планка: як містечковість перетворити на глобальність

2 травня 2019, 17:00

Не бійтеся мріяти: трансформуємо сміливу ідею в масштабний проект

Усі глобальні компанії та ініціативи починалися з малого. Суспільство відгукується на актуальні запити, і бізнес зростає завдяки підтримці клієнтів і однодумців. Виробник конструкторів LEGO колись починав зі скромної майстерні, а Facebook був соцмережею для студентів. Смілива ідея може стати початком масштабного проекту, і ось кілька надихаючих прикладів.

Відео дня

ініціативи об'єднують

У 1971 році невелика група активістів з Ванкувера відпливла на старому рибальському човні, щоб протестувати проти ядерних випробувань, які США планували провести на одному з вулканів Аляски. Хоча човен активістів зупинили, а випробування провели, акція викликала суспільний резонанс і поклала початок діяльності «Грінпіс».

Протестували продовжили розвивати ком'юніті, заручившись підтримкою інших людей. Поступово представництва ініціативи з'явилися в різних країнах. Зараз «Грінпіс» працює в 43 державах, а в складі організації - мільйони співробітників.

У тому ж 1971 два вчителі і письменник вирішили відкрити магазинчик з продажу кавових зерен у Сіетлі - Starbucks. Продавати готову каву там почали не відразу. Перший заклад за межами Сіетла відкрився тільки в 1987 році, а вже в 1992 компанія вийшла на IPO. Зараз про Starbucks знають усі, а кав'ярні мережі є по всьому світу - від США до Італії.

Створене в 2012 році в Мехіко співтовариство FuckUp Nights почалося як ініціатива стартаперів, яким набридло слухати історії перемог. На зустрічах спільноти успішні бізнесмени розповідають про свої помилки, провали і отримані уроки. Спільнота охопила більше 80 країн, і тепер івенти проводяться по всьому світу (така серія була і в Україні).

Мене давно захоплює тема космосу, тому мій проект пов'язаний саме з ним. Ми з однодумцями почали будувати ком'юніті Space1000 для тих, хто теж мріє про підкорення космосу. Зараз співтовариство розвивається в Україні. Восени цього року почнемо розвивати його міжнародну частину.

Об'єднавши свій і міжнародний досвід, я готовий говорити про те, як приступити до глобального проекту.

Як поставити глобальну мету

Щоб мислити глобально, потрібно вирвати себе зі звичного середовища. Хоча б на квартал, а краще - на рік. Побутові челленджі, інша культура спілкування, поведінка людей - все це допомагає рости. Мозок починає підлаштовуватися під те середовище, в якому знаходиться, на побутовому та культурному рівнях.

Побутові челленджі, інша культура спілкування, поведінка людей - все це допомагає зростати. Мозок починає підлаштовуватися під те середовище, в якому знаходиться, на побутовому та культурному рівнях

Мені вдалося сформулювати ідею ком'юніті після кількох місяців життя в Канаді і США: я їздив на відкриті лекції в Стенфорд, ходив на зустрічі в стартап-ком'юніті. На Заході по-іншому проходять івенти, стартапери інакше розповідають про проекти і спілкуються. Там багато кейсів зростання з маленького бізнесу. Спочатку це здається нереальним, але пізніше розумієш, що все можливо.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Проводьте час за кордоном максимально ефективно. Моя перша цілеспрямована поїздка до США тривала два місяці. Весь цей час проводив зустрічі, знаходився в тусовці, мені навіть вдалося відвідати лекції Барака Обами та Сергія Бріна (Google). Я зустрічався зі Стівом Айві, главою третього за величиною в світі аукціонного дому Heritage Auctions, і Рональдом Годендорпом, віце-президентом аерокосмічної компанії NanoRacks. Також пробився на дві конференції, включаючи Silicon Valley Open Doors. Крім того, завдяки нетворкінгу, потрапив до офісів Google, Facebook і Apple. Поступово я створював і тестував ідею проекту.

Якщо ви хочете розвинути новий проект з нуля, вам потрібно відірватися від старих справ, і повністю присвятити себе новому. Якщо цього не зробити, навіть перебуваючи в іншій країні, ви будете пов'язані з операційними процесами в Україні. Побудувати новий бізнес не вийде.

Плани повинні лякати людей. Сміливість - перший індикатор, що ви намацали глобальність. Потрібна висока планка.

Окрім ідеї, потрібні конкретні кроки - план дій щодо її реалізації. Щоб компанія працювала, треба сформувати її стратегію на ринку.

Особливості роботи в стартапі

В Україні складно знайти людей, які можуть відразу повірити у великі цілі. До того ж, якщо ви - маленький бізнес, ресурси на пошук команди обмежені. Стартап - це регулярне зіткнення з викликами. Потрібно працювати більше, ніж зазвичай, і постійно вчитися новому. Успіх стартапу - це успіх кожної окремої людини в її зоні відповідальності.

У команду підійдуть тільки ті, у кого є здатність мислити глобально, терпіння і вміння не пасувати перед труднощами. Вирішувати завдання швидко і показувати конкретний результат. І не всі люди, які прийдуть працювати в стартап, витримають цей темп: я стикався з ситуацією, коли перспективний фахівець не впорався з глобальними завданнями і пішов у іншу компанію, працювати на маленькому локальному ринку.

Перш ніж масштабуватися, потрібно домогтися якихось успіхів на локальному ринку. Показати на практиці, що цей продукт вже завоював шанувальників.

До речі, про локальність. Перш ніж масштабуватися, потрібно домогтися якихось успіхів на локальному ринку. Показати на практиці, що цей продукт вже завоював шанувальників. Це важливо.

Вбити масштабування можуть складнощі, які наступають відразу. Нам, наприклад, потрібна була одна інвестиція для передоплати контракту на політ у космос. Ми заручилися підтримкою чотирьох інвесторів, але за тиждень до внесення суми всі вони виявилися не готові. Компаніям, які повинні були надати нам дорогоцінні метали в лізинг для відправки в космос, потрібен був підписаний контракт на політ. Весь ланцюжок порушилася і проект опинився під загрозою зриву. У нас був один день на розробку подальшої стратегії. У підсумку ми замість інвесторів отримали підтримку сім'ї і друзів, метали взяли в кредит і запустили злитки в космос.

Потрібно вміти брати на себе відповідальність, делегувати повноваження і розподіляти завдання за важливістю.

Як зацікавити ідеєю

Глобальну мету потрібно протестувати: знайти людей, які вже поділяють ваші цінності. Вони швидко вловлюють ідею, і вже через 5 хвилин готові її підтримати. 5-10 таких людей - це необхідна опора на старті.

Мій проект будує спільноту open-minded людей, які отримують нетворкінг, досвід глобальності й інвестують у створення космічного архітектурного об'єкта на Карибських островах. Коли я протестував ідею Space1000 і зрозумів її життєздатність, я почав їздити по виставках і шукати компанії з космічної та суміжних індустрій. Я вирішив, що буду приходити в офіси компаній і говорити, що ми маленька компанія з України, хочемо перейняти досвід і розповісти про свою ідею. Були ті, кого продукт зацікавив. Подібне відбувалося на виставках: я підходив до кожного стенду, цікавився, що робить компанія, і розповідав про свій проект. Таким чином я досліджував інтерес до продукту.

Враховуйте, що гравці західного ринку приймають рішення усвідомлено і часто не дуже швидко. Вони готові співпрацювати за наявності продукту і підтверджень його успіху. Компаніям потрібно показувати, як ви рухаєтеся до реалізації ідеї. Тому варто розбити масштабну мету на маленькі, які можна реалізувати за рік-півтора. В контексті великої ідеї це буде підтвердженням для західних гравців, що ви - люди справи, а не просто мрійники.

Підтримка всередині ком'юніті

Наш проект заснований на краудфандінгу і краудсорсінгу. Головне тут - спільні цінності та цілі. Ком'юніті тільки починає розвиватися. Але вже зараз всередині спільноти є взаємодопомога. Наприклад, два HR-експерти допомагають у підборі персоналу.

Підтримка лежить в основі не тільки нашого ком'юніті. На українському ринку є проект Urban Space, який народився в Івано-Франківську (як UrbanSpace100, а пізніше в Києві запустився UrbanSpace500). Він об'єднує меценатів-кофаундеров, створюють простори і ресторани, 80% прибутку від яких йдуть на розвиток міської інфраструктури. Люди у вільний від основної роботи час готові допомагати проекту і створювати нові ініціативи.

Саме спільноти однодумців змінюють простори навколо себе. Головне - сміливість і бажання зробити світ кращим. Не бійтеся мріяти, шукати натхнення і пробувати різні проекти.

Спеціально для НВ Бізнес

Більше поглядів - у розділі Експерти НВ Бізнес

Показати ще новини
Радіо NV
X