Всі на мерседесах із шашечками

4 грудня 2018, 09:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Старожили таксі, а також пасажири певного віку, люблять поностальгувати по часам, коли таксі було привілейованим транспортом.

Якість сервісу, рівень авто і оплата, звичайно ж, відповідали високій марці. Метафорично це виражається фразою: "А ось раніше всі були на вологах і з шашечками!"

Фото www.kolesa.ru

Цей "золотий час" в осучасненому варіанті, мені вдалося спостерігати познайомившись з таксі Кіпру. Слід обмовитися, що мова піде не про весь острів, а про курортну його частину. Саме вона нам цікава з огляду на відповідності ностальгічним спогадам. Як живуть водії і який сервіс отримують пасажири читайте далі.

Всі на мерседесах і з шашечками. Це перше враження від таксі міста Ая-Напа.

Фото АВП

І дійсно всі автомобілі таксі в місті марки мерседес, в основному колоритні 6-ти дверні лімузини.

Фото АВП

Як це вдається, нам розповів місцевий колега. Водія звуть Кулліс, 30 років. У таксі "працює" останні 2 роки.

На початку “допиту”, водій трохи напружився, але після пояснень про те, що я з України де є асоціація таксистів і нам дуже цікаво, водій поділився інформацією про роботу в таксі на Кіпрі.

Перше і найголовніше питання, скільки заробляєш?

  • Я працюю тільки 6 місяців (мається на увазі з початку туристичного сезону, орієнтовно з травня по жовтень) поки заробив €9 тис.

Ця сума, чистий прибуток водія, витрати на бензин, так само як і доходи водій ділить з босом 50/50.

Як трапилось, що у вас всіх однакові і вельми дорогі машини?

  • Машини зрозуміло не наші, вони належать босові. Автопарк поступово оновлюється, але марка і стиль (6 дверей) зберігаються.

Машини досить дорогі і зарплата не найменша вистачає на все це замовлень?

  • Вистачає, адже замовлення розподіляються по черзі.

Таксі в основному стоять на спеціальних стоянках, рівномірно розподілених по місту. Можна взяти замовлення з руки, водій може продати себе активно закликаючи пасажирів. Оскільки місцева погода не сприяє сидіти в автомобілі, водії спілкуються біля стоянки, наводять блиск на авто або зустрічають туристів, що виходять з людних місць, пропонуючи поїздку. Водії не соромляться пропонувати свої послуги, хизуються "знанням мов" в основному стандартні фрази і пропозиції відвідати пам'ятки. Можна викликати машину по телефону, для цього туристам пропонують візитки, присутня реклама на стоянках таксі та в готелях. Місцевих мобільних додатків ми не знайшли.

А якщо замовлень все таки мало, як бути? Можливо є конкуренція або знижки?

  • Якщо мало замовлень, наприклад, в кінці сезону, кількість автомобілів в місті зменшується. Знижок немає, всі дотримуються "єдиної тарифної сітки".

Тарифи до слова дуже цікаві, на той момент, коли ми спілкувалися з колегою, сезон вже підходив до кінця, але мінімальний тариф становив 8 євро. При цьому, немає різниці проїдеш ти 2 кілометри з пляжу до готелю або 6-8 на інший кінець міста. Ціною вільно маніпулюють також в залежності від кількості пасажирів: один і той же маршрут з 2-ма та 4-ма пасажирами обійдеться €8 і €12 відповідно. Як бонус можуть зробити знижку на дітей до 5-ти років. При цьому довго торгуватися немає сенсу, поруч як правило кілька колег, які все бачать і чують. Далека поїздка, скажімо трансфер в аеропорт (50 км.) Складе вже €80 - €100.

А місцеві їздять на таксі? Як ви взагалі виживаєте, коли сезон закінчений?

  • (Посміхається і хитає головою). Кожен виживає по-своєму: хтось їде, я - працюю тут. Я каменяр, разом з родичами працюю на місцевих будівництвах, в основному ремонтуємо і будуємо готелі. Доходи від будівництва складають близько €1 тис. на місяць.

Чи можна "таксувати" на своєму авто, чи потрібна ліцензія?

  • Ні, не можна! Ліцензія ніби потрібна, але боси так чи інакше не пропустять, у нас всі працюють у босів, якщо обдуриш або погано кермуєш, працювати більше не будеш.

Кермувати на Кіпрі дійсно треба вміти, і справа не "праворульовках" (Кіпр колишня колонія Великобританії), справа в туристах. На кожному кроці будькому в оренду пропонують різноманітний транспорт від електросамокатів до серйозних 4 місцевих квадроциклів або автомобілів, пішоходи переходять вулицю де і коли хочуть, враховуючи 100% приїжджих з різних країн з різними ПДР, їздити доводиться дуже обережно. Єдиний плюс – практично повна відсутність поліції на вулицях - за 7 днів ми не зустріли жодного поліцейського.

Тобто якби не туристи, роботи взагалі не було б?

  • Так, природа у нас гарна, море відмінне, а в іншому острів не дуже багатий. Все це місто (Ая-Напа) побудоване на туристах, таксі - ось теж. Колись було рибальське селище, туризм був в іншому місті, але його турки захопили і тут почали будувати готелі.

Водій хотів покатати нас кружними шляхами, може щоб виправдати 12 отриманих євро (ціни Києва його неприємно шокували), а може хотів ще поговорити. Але ми знали короткий маршрут і попрощалися з ним в центрі міста де він припаркувався поруч із колегами.

Якщо підсумувати, його шикарний автомобіль і пристойний заробіток, повністю залежать від основної статті доходів острова - туристів. Значний оборот цього бізнесу давно привів до його монополізації і формування однакових правил. Якщо для нас вартість мінімальної поїздки була відчутно дорогою, то постійний потік туристів із західної Європи дозволяє підтримувати європейський рівень таксі, і європейський рівень оплати.

Серйозним мінусом ситуації є те, що і водії, і самі боси, є заручниками одного бізнесу. Санкції чи інші обставини, які обмежують потік туристів на острів, не просто висадять водіїв з "мерсів", а ймовірно ліквідують таксі як вид транспорту.

Журнал НВ (№ 21)

Парламентскі списки

Завдяки двом новим політичним силам на парламент чекає безпрецедентне в історії України оновлення

Читати журнал