Повернення грошей з офшорів та інші плюшки амністії капіталу

3 жовтня 2019, 08:30

Що запропоновано в законопроекті і з чим ми можемо зіткнутися буквально через три місяці

Нарешті концепція нульового декларування та амністії капіталів набула свого остаточного вигляду і матеріалізувалася в законопроекті № 1232. Тепер є можливість спокійно розібратися, що пропонує законодавець громадянам.

Відео дня

Я почала своє ознайомлення з Пояснювальної записки до законопроекту, і змарнувала час. Невідповідність інформації в Пояснювальній записці і самому законопроекті настільки істотні, що немає сенсу брати до уваги цей документ.

Якщо якийсь ледачий громадянин (або депутат) все-таки вирішить не читати весь складний закон і обмежитися тільки Пояснювальною запискою, його чекають великі відкриття після ухвалення закону в запропонованій редакції. Ну, наприклад: пільговий період, охоплюваний спецдекларуванням і зазначений у Пояснювальній записці «до 01 січня 2020 року», в законопроекті суттєво скоротився до 31 грудня 2018 року; а ось сума доходів, котрі не потребують підтвердження, в 100 тис. грн у Пояснювальній записці, помітно «підросла» до 300 тис. грн у законопроекті; ну і держоблігації, інвестиції в які дають пільгову ставку 2,5% в разі оподаткування, все-таки незрозуміло хто випускатиме — Нацбанк Пояснювальній записці) чи Мінфін, як «центральний орган віконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику», зазначений у законопроекті.

Я також не коментуватиму наведений у Пояснювальній записці красномовний текст аналізу результатів амністії в інших країнах, що так надихнув на створення власного «велосипеда» амністування в Україні — колеса як в Італії, кермо як в Аргентині, мчати за підсумком має не гірше, ніж в Індонезії.

Краще зясуймо, що ж все-таки запропоновано нам у законопроекті і з чим ми зіткнемося вже буквально через 3 місяці.

Кого торкнеться цей закон

Всіх громадян-резидентів України, зокрема тих, хто вже не резиденти України, але були такими в момент придбання об'єктів декларування, а також самозайнятих осіб (нотаріусів, адвокатів та ін.), які отримали доходи і/або майно, інші активи — як в Україні, так і за її межами, і не заплатили при цьому необхідних податків/зборів і бажають скористатися спеціальним режимом декларування.

З цим начебто все зрозуміло: всі, хто отримував доходи (купував на ці доходи активи, майно) і не платив з них податки, отримали право в термін до 31 березня 2020 року подати спеціальну декларацію і скористатися всіма перевагами спеціального декларування (про них далі). Незрозуміло, чому виділили самозайнятих осіб — їхній дохід від самозайнятості нічим не відрізняється від доходів підприємців — такий же, в кінцевому підсумку, дохід фізичної особи.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Що можна/потрібно декларувати

Валютні цінності (національна й іноземна валюти, банківські метали), рухоме і нерухоме майно, цінні папери і частки в майні юридичних осіб, права на об'єкти інтелектуальної власності та фінансові інструменти, а також усе інше майно, активи та інше, що безпосередньо належать декларанту або яким декларант може прямо або опосередковано через третіх осіб розпоряджатися або отримувати дохід.

Тут так і проситься фраза з відомого фільму «Все, що нажито непосильною працею…». Від себе додам — у період з… до 31 грудня 2018 року включно. І ось тут починається цікаве.

Автори законопроекту вказують, що об'єктом декларування (він же об'єкт оподаткування) є доходи й активи (придбані за рахунок таких доходів), які не були належним чином задекларовані в попередні звітні періоди аж до 31 грудня 2018 року. Мова не йде про декларування майнового стану декларанта на певну дату (наприклад, 31 грудня 2018 року або 01 січня 2020 року), мова — про декларування доходів, які не були зазначені в щорічних деклараціях протягом кількох років (або десятків років, або року — у кого як склалося, оскільки точки відліку немає). Я дуже сподіваюся, що поважні законотворці припустилися некоректного викладу цього пункту, який під час внесення поправок у законопроект набуде здорового глузду.

Також дивно виглядають вимоги до даних про об'єкти декларування, які необхідно вказати у спецдекларації — відомості про об'єкти декларування, достатні для їх ідентифікації, і зазначення адреси їх місцезнаходження або зберігання.

Скільки платитимемо податків

Передбачено дві ставки оподаткування доходів фізосіб: 5% і 10% від задекларованої вартості об'єктів декларування.

5% потрібно заплатити від суми:

а) задекларованих валютних цінностей, за умови їх розміщення на рахунках в українських банках на термін не менше року з 1 квітня 2020 року, і

б) задекларованого рухомого/нерухомого майна та інших активів, незалежно від місця їх розташування.

10% потрібно заплатити від суми задекларованих валютних цінностей, якщо вони не розміщені на рахунках в українських банках на термін не менше року з 1 квітня 2020 року.

Але якщо декларант перед поданням спецдекларації придбав державні облігації, випущені Мінфіном (ОВДП), то він:

1) звільняється від обов’язку розміщувати валютні кошти на рахунках в українських банках на суму придбання облігацій, і

2) активи, за рахунок яких були придбані ОВДП, оподатковуються за ставкою 50% від зазначених вище.

Тобто, якщо декларант подає спецдекларацію, в якій вказав отриманий дохід у валюті в розмірі 10 млн грн і майно на суму 100 млн грн, але при цьому доклав до декларації відомості про придбання ним ОВДП на суму 115 млн грн, то ніякі гроші йому не потрібно розміщувати в банку України і заплатити йому потрібно 2,5% від 115 млн грн. А якщо врахувати, що сьогодні дохідність за ОВДП вища, ніж дохідність за банківськими депозитами, і на відміну від банківського вкладу вся сума виплати гарантована державою — через не дуже багато років такий декларант отримає назад всі свої легалізовані доходи, не заплативши при цьому ані копійки. Так, не заробив на цих грошах, але й не втратив.

А той, хто тримав гроші в офшорах і мав проблеми з банківськими установами, і так не дуже міг працювати з такими грошима. Розміщення в європейських банках депозитів на сьогодні витратно, плюс майбутнє впровадження BEPS. Загалом, запропонований атракціон щедрості зрозумілий, сумно водночас виглядає платник податків, який поважав податковий кодекс. Ну, сам винен.

Ідея проведення податкової амністії із заявленою метою репатріації капіталів і поповнення бюджету країни більш ніж важлива й актуальна. Але в такому вигляді очікуваних надходжень до бюджету спецдекларування не принесе

Інші плюшки амністування

Пропозиція законодавців вважати амністованою за замовчуванням суму в 300 тис. грн для будь-якої повнолітньої фізособи, навіть якщо вона не подавала спецдекларацію, виглядає найлогічнішою нормою законопроекту. А ось дві сторінки тексту про те, як декларант домовляється з ДФС про побачення з приводу перевірок, та інші норми про проведення перевірок — просто клондайк для професійних юристів, з чим я їх щиро вітаю, попереду у них багато цікавої роботи.

Ідея проведення податкової амністії із заявленою метою репатріації капіталів і поповнення бюджету країни більш ніж важлива й актуальна. Але в такому вигляді очікуваних надходжень до бюджету спецдекларування не принесе, адже найбільші суми будуть легалізовані за ставкою 2,5% потім таким декларантам держава ще й доплатить). Решта ж громадян ризикують отримати не одну підставу для головного болю, якщо проект не буде доопрацьовано.

Показати ще новини
Радіо NV
X