Загадка Vodafone. Навіщо азербайджанський Bakcell зв’язався з Україною?

6 лютого 2020, 14:26

Зміна власників другого з «великої трійки» мобільних операторів стала важливою подією 2019 року. Новим власникам варто, нарешті, розповісти про себе та свої плани

Компанія, що носить зараз назву ВФ Україна і торгову марку Vodafone, є патріархом українського ринку мобільного зв’язку. На початку минулого десятиліття вона втратила перше місце, а потім і акціонерів із Західної Європи, які стояли біля її витоків. Останні роки компанія докладає масу зусиль, щоб відновити імідж саме європейської. Ключовим кроком у цьому напрямі стало укладення угоди з Vodafone Group plc про використання бренду Vodafone в Україні.

Відео дня

Нічого дивного, що звістка про покупку Водафон-Україна маловідомою у нас азербайджанською компанією викликала багато навіть не запитань, але пересудів. Справа в тому, що угода виглядала неочевидною з погляду бізнес-логіки.

Українці платять за послуги мобільного зв’язку менше всіх на європейському континенті, не більше 3 Євро/міс., при темпах зростання не більше 10−15% на рік. При цьому Україна навіть без окупованих територій залишається найбільшою країною в Європі. Польські оператори збирають в 2,5 рази більше грошей з удвічі меншої території. Іншими словами, на 1 кв. км. території України припадає уп’ятеро менший дохід. Саме цим пояснюють вихід з українського ринку в російській Групі МТС: доходи дуже малі, інвестиції в покриття занадто великі, перспективи зростання не вражають. Навіщо азербайджанській Bakcell зв’язуватися з таким складним, проблемним ринком?

Пошуки відповіді викликали до життя конспірологічні теорії різного ступеня екстравагантності. Наприклад, автор цієї колонки вважав можливим, що мова йде про консолідацію українського ринку в інтересах Turkcell, власника lifecell. Іншими словами, що продаж ВФ Україна азербайджанцям всього лише ширма для узгоджених дій другого і третього номера на українському ринку.

Інша версія того, що відбувається, зводилася до того, що азербайджанські комерсанти вміло скористалися гострою потребою колишніх власників у вільних коштах. Отримавши якісний актив з дисконтом близько 40% і просто продавши його пізніше індустріальному інвестору за повну ціну, нові власники на рівному місці могли б отримати під 300 млн USD.

Розміщення компанією своїх єврооблігацій на суму $500 млн дозволяє позбутися підозр і є кроком у правильному напрямі

Розміщення компанією своїх єврооблігацій на суму $500 млн дозволяє позбутися від підозр і є кроком у правильному напрямі. Озвучені під час переговорів і розміщення єврооблігацій плани і міркування ВФ Україна залишають трохи місця для теорій змови.

Виходить, що мова, дійсно, йде про азербайджанську Bakcell, яка щось таке замислила на українському ринку. Що саме — як і раніше залишається неясним через відсутність будь-яких подробиць чи зовсім нової, то чи колишньої, але оновленої бізнес-стратегії.

Український ринок відрізняється високим ступенем прозорості, яка обумовлена публічним статусом основних гравців. Їх цілі, завдання та пріоритети, стратегія і тактика зрозумілі та передбачувані. Хочеться вірити, що менеджмент Bakcell підтримає і продовжить цю традицію, яка відповідає інтересам і українського суспільства, і української держави, і українського ринку мобільного зв’язку.

Нескладно уявити, що корпоративний гармидер і легка плутанина, якою часто супроводжується зміна власників, поки що не залишає менеджменту Bakcell, NEQSOL Holding і ВФ-Україна часу розповісти українській аудиторії про свої плани. Проте, озвучу сподівання і побажання, що вже в найближчому майбутньому нові власники заповнять очевидний брак інформації про себе та свої плани. Це потрібно не тільки ринку, суспільству і державі, це потрібно, насамперед, самій ВФ Україна, її співробітникам і клієнтам.

Показати ще новини
Радіо НВ
X