Які зміни потрібні бізнесу зараз

16 червня 2021, 10:00

Фактори успішної IT-трансформації

Сьогодні діджиталізація бізнесу — одна з найбільш обговорюваних тем в українському ритейлі. Однак часто компанії помилково фокусуються лише на забезпеченні якісного купівельного досвіду онлайн і забувають про внутрішні аспекти IT-трансформації. Правда у тому, що бізнес може успішно функціонувати і активно розвиватися в умовах діджиталізації тільки якщо відбудеться низка фундаментальних змін в корпоративній культурі і підходах до управління.

Відео дня

Зміни в корпоративному мисленні

Чи не найважливіший пункт для успішної і оперативної діджитал трансформації бізнесу — зміни у корпоративній культурі. Команда має розуміти для чого потрібні зміни, у яку сторону рухається компанія та який внесок у впровадження нововведень може зробити кожен окремий співробітник. Діджиталізація можлива тільки за умови докорінної зміни мислення співробітників. Вони мають бути готові до нововведень, інакше цифрові ініціативи не зможуть закріпитися у компанії.

Німецький ритейлер Zalando послуговується саме принципом особистої відповідальності кожного співробітника за свою роботу. Їхній ідеальний працівник бачить широку картинку та готовий виходити за межі формальної ролі заради успіху команди і компанії загалом. Такий діяльний і активний підхід формує корпоративне мислення, відкрите до впровадження нових технологій.

Часто у великих компаніях важливі зміни залежать тільки від «верхівки», але це докорінно неправильний підхід, який тільки гальмує процеси діджиталізації. Багато хто думає, що рядовому співробітнику «не дано» зрозуміти складні показники і стратегії бізнесу, і тому компанії втрачають багато цікавих та потенційно прибуткових ідей, зокрема щодо впровадження нових технологій.

Моїм принциповим рішенням було залучити у процес роботи над стратегією на найближчі три роки усіх співробітників офісу, які мають бажання змінювати компанію та ідеї щодо її подальшого розвитку. Ми сформували 4 крос-функціональні команди, кожна з яких взяла на себе відповідальність за конкретну сферу розвитку.

Децентралізація в управлінні

IT-трансформації потребують змін і в організації командної роботи. Очевидно, що швидкість є вирішальним фактором успіху під час впровадження нових технологій — треба оперативно реагувати на помилки та зміни, аби процес трансформації не затягнувся на довгий час. Якщо під час виконання проєкту усі рішення узгоджуються з верхівкою, строк реалізації збільшується у декілька разів. Щоб уникнути цього, потрібно впроваджувати так звану горизонтальну структуру управління, за якої у процес прийняття рішень залучаються люди на основі їхньої експертності, а не посади в компанії.

Гарним прикладом децентралізованого управління є Amazon з їхнім Two Pizza Approach. Такий підхід передбачає, що за розмірами одна робоча група має бути такою, щоб під час обіду на всіх її представників вистачило всього дві піци. Важливі рішення приймаються всередині невеликої команди людей і не потребують участі вищого керівництва. Так, співробітники витрачають значно менше часу на комунікацію та менеджмент, і замість цього активніше і швидше виконують потрібні завдання і реагують на постійні оновлення.

Прийняття рішень на основі даних

Відкриті дані дають змогу підтверджувати ключові рішення цифрами, а не будувати гіпотези. Це призводить до вищої швидкості, об'єктивності та гнучкості бізнесу. Ритейл дуже швидко змінюється, а ті компанії, що використовують сучасні data science технології для прийняття рішень, мають переваги перед конкурентами. Дані допомагають краще зрозуміти наміри споживача і його поведінку та, як наслідок, побудувати ефективну бізнес стратегію.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

З метою ширшого та ефективнішого контролю над логістичними і фінансовими процесами ми впровадили програмне забезпечення SAP. Раніше ми вели документацію у різних системах, і тому нерідко комплексний погляд на ситуацію у компанії був відсутній. Якщо до впровадження SAP підсумкову звітність ми могли отримати тільки наприкінці місяця, то тепер стежимо за усіма показниками у режимі реального часу і можемо швидко реагувати на зміни.

Трансформація бізнес-моделі

Перехід в онлайн кардинально змінює позиціонування компаній і впливає на саму суть бізнесу. Широкий вибір товарів сьогодні є головним критерієм якісного шопінг досвіду, а межі між преміум-сегментом і масмаркетом все більше розмиваються.

Американська мережа преміальних магазинів одягу Nordstrom об'єдналася зі своєю оф-прайс мережею Rack для того, щоб вдосконалити купівельний досвід клієнтів. Компанії довелося підлаштовувати свою бізнес-модель під реалії сьогодення, адже частка онлайн-продажів почала неухильно зростати через карантинні обмеження. В таких умовах у покупця сформувалися інші пріоритети — він прагне мати великий вибір товарів на одній платформі та розраховує на максимально оперативне обслуговування і доставку.

Nordstrom вирішив об'єднати веб-сайти і створити одну спільну платформу для обох магазинів, а також надав клієнтам можливість отримувати і обмінювати товари у будь-якому офлайн магазині без прив’язки до місця покупки. Така інтеграція значно пришвидшила час виконання замовлень, а також розширила асортимент компанії речами за зниженими цінами.

Це вплинуло на позиціонування та імідж компанії - ще 20 років тому такі зміни були б майже неприпустимими для ритейлера люксового сегменту, але тепер межі розмиваються, і той самий клієнт купує товари абсолютно різних брендів і цінових категорій.

Тож крім зовнішніх змін, які настають внаслідок діджиталізації, компанія повинна провести численні внутрішні трансформації. Без цих змін бізнес не зможе вийти на принципово новий рівень розвитку та успішно впровадити технології.

Показати ще новини
Радіо НВ
X