Чому Рада провалила закон про автострахування

1 коментувати

Прикра новина для всього страхового ринку і особливо неприємний сюрприз для автовласників – 6 вересня Верховна Рада не змогла прийняти закон Про ОСАЦВ в новій редакції.

Дивлячись на результати голосування: "за" – 126, "утрималися" – 38, "не голосували" – 162, стає зрозуміло, що у більшої частини депутатів не було ніяких істотних заперечень проти прийняття законопроекту №3670д. У них, мабуть, знайшлися важливіші справи, ніж бути присутнім в залі і виконати свою роботу, натиснувши кнопку голосування.

В результаті, як мінімум, на найближчі рік-другий автовласники залишаються без прописаних в новій редакції закону істотних переваг і позитивних нововведень. А їх чимало – зауваження деяких депутатів про те, що закон не враховує інтереси автовласників і не підвищує рівень їх захищеності, м'яко кажучи, безпідставні. Серед норм, націлених саме на поліпшення життя страхувальників ОСАЦВ, в законопроекті №3670д були запропоновані:

  1. Скорочення термінів виплат в рази, а також введення значних штрафних санкцій до страхових компаній за затримку виплат або заниження страхового відшкодування;
  2. Підвищення в кілька разів максимального розміру страхових компенсацій як за шкоду життю і здоров'ю, так і завданого "залізному коню", і подальше щорічне збільшення цих лімітів;
  3. Перехід на компенсацію збитку шляхом відновного ремонту, що прибирало багато проблем з виплатами страхового відшкодування за вирахуванням зносу – особливо важливо для власників машин з терміном експлуатації більше 5-7 років;
  4. Скасування франшизи;
  5. Спрощена і прискорена в десятки разів у порівнянні з нині чинною процедура виплат за неплатоспроможні компанії, які позбавляються права займатися страхуванням ОСАЦВ, до закінчення процедури їх банкрутства.

Зрозуміло, всі ці поліпшення, підвищення якості і прискорення процесу врегулювання страхових випадків супроводжувалося б певним подорожчанням полісів ОСАЦВ (експерти оцінюють можливе подорожчання в 30-80%), адже тарифи на цей вид страхування не переглядалися аж з 2011 року. Хоча в 2012 році були суттєво підвищені ліміти виплат по життю і здоров'ю, а в 2016 році вдвічі були підняті всі страхові суми, все це відбувалося без збільшення тарифів.

Для всього страхового ринку факт неухвалення закону Про ОСАЦВ в такій редакції – важливий сигнал. У передвиборний рік Верховна Рада, очевидно, не готова приймати які б то не було законопроекти, які не є виключно соціальними і не обіцяють виборцям нові пільги, дешеві тарифи тощо.

Сумно, що депутати не побачили в новому законі Про ОСАЦВ його важливого соціального значення і потужного передвиборного ресурсу. Жодна політична сила не захотіла мобілізуватися, дружно проголосувати за прийняття закону і використовувати як козир, що саме їх зусиллями для 6,5 мільйона українських автовласників був би зроблений відмінний подарунок у вигляді швидких, повноцінних і надійних виплат страхового відшкодування. Але ж тільки за 2017 рік на дорогах країни сталося понад 190 тис. ДТП, в яких пошкоджувалися автомобілі, зокрема понад 27 тис. ДТП, де отримали травми (34,6 тис. осіб) і навіть загинули люди (3,4 тис. осіб), зокрема пішоходи (1,2 тис.осіб).

Ніхто не ризикнув підставитися під можливу критику популістів, що "і так все дорожчає, а тут ще й ви зі своїми страховками...". Єдине серйозне зауваження до законопроекту відносилося до наявних у ньому норм про вільне ціноутворення в ОСАЦВ (відмову від державного регулювання тарифів), яка може спричинити підвищення вартості полісів. Те, що ціни на ОСАЦВ в доступному для огляду майбутньому доведеться піднімати – очевидно. Насамперед, це пов'язано з необхідністю ввести практику виплат відшкодування без урахування зносу для більшості автомобілів – перехід на повне відновлення автомобілів після ДТП замість обмеженої грошової компенсації, що істотно вплине на розмір середньої виплати у всіх компаній. Крім того, Україна взяла на себе зобов'язання імплементувати норми Євродиректив у практику страхування, а це означає поступове підвищення лімітів виплат (максимально можливої ​​суми виплати) до європейських стандартів в більш ніж 1 млн. євро. Комбінація виплат без урахування зношування і підвищення страхових сум без адекватного збільшення тарифів загрожує фінансовій стійкості страховиків.

Не потрібно різко і одномоментно переходити на вільне ціноутворення в ОСАЦВ. Український ринок до цього ще не готовий, потрібен перехідний період. Необхідно замість ідеї вільного ціноутворення, що дозволяє ставити як завгодно високі ціни незалежно від їх реальної економічної доцільності, на період 3-5 років прописати в законі формулу плаваючої ціни в певних діапазонах з підвищенням або пониженням ціни поліса залежно від розмірів платежів, виплат і резервів у учасників ринку.

У тому, що об'єктивно важливий і потрібний насамперед, автовласникам, закон Про ОСАЦВ не був прийнятий, безумовно, є частка відповідальності і нас самих, страховиків. Необхідно було вести більш активну роз'яснювальну роботу не тільки серед членів профільного Комітету ВР з питань фінансової політики та банківської діяльності, а й серед усіх фракцій і депутатів Верховної Ради. Ми не змогли повною мірою донести до депутатів, що нова редакція закону є проробленою і зваженою з точки зору балансу інтересів держави, ринку та споживачів.

Будемо сподіватися, з цієї ситуації в кінцевому підсумку будуть зроблені правильні висновки і підуть вірні дії, що йдуть на користь і ринку, і страхувальникам, і постраждалим у ДТП. Страхові компанії будуть системно вкладати більше зусиль на підтримку формування адекватної та сучасної законодавчої бази. Депутати – прислухатися до думки професіоналів ринку і розуміти, що соціальна відповідальність як передвиборний ресурс може полягати не тільки в низьких тарифах, пільгах і преференціях, а й у створенні чесних і ефективних умов для страхових компаній і учасників дорожнього руху.

Автовласникам же поки що залишається тільки чекати обіцяних змін на краще.

Хочете знати не тільки новини, а й що за ними криється?

Читайте журнал Новое Время онлайн.
Передплатіть зараз

Читайте 3 місяці за 59 грн

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: