Як фасади спотворюють публічний простір Києва

13 лютого 2021, 13:40

Вхідна група — дев’ять кіл пекла для бізнесу.

В 1920 році засновник мережі готелів Конрад Хілтон відкрив золоту жилу на першому поверсі своїх готелів. Він зрозумів — якщо приміщення на першому поверсі здавати в оренду магазинам чи ресторанам — це в рази підвищує відвідуваність і прибутковість готелю. З того часу ця модель вийшла далеко за рамки готельного бізнесу і експансувала практично на всі види нерухомості у великих містах — як комерційну так і житлову.

Відео дня

Із зрозумілих причин тенденція адаптувати перші поверхи будівель під комерційні об'єкти прийшла до нас зовсім недавно. І те, що ми бачимо сьогодні Конрад Хілтон важко назвати спадщиною, гідною дідуся Конрада.

А що, власне, ми бачимо? Фасади і вітрини на будь-який смак (точніше — несмак) зі строкатими вивісками, рекламними лозунгами, сходами-царями і «вирви око» кольорами стін. І вже не важливо — це історична частина міста, чи спальні райони. Цій пейзажній какофонії ми волею-неволею приділяємо 80% візуального часу — саме стільки уваги ми підсвідомо віддаємо оточенню на рівні наших очей.

Сучасні фасади: ми тебе зліпили з того, що було

Колись, майже у всіх житлових будинках на перших поверхах були звичайні квартири. З розвитком бізнесу і ростом активності міст жити на перших поверхах стало некомфортно, натомість комерційний попит на такі приміщення зріс. Мешканці почали продавати свої квартири під нежитлове призначення. Основними клієнтами стали магазини, відділення банків та інші надавачі споживчих послуг. Зрозуміло, що успіх такої діяльності залежить від помітності, а це, як наслідок — яскрава вивіска, помітні фасадні вікна та двері, вечірня (деколи денна) ілюмінація. Але кількість таких приміщень зростала і почалась конкуренція за видимість. Це означає ще більші й більші вивіски, яскравіші кольори, гучніша музика. Тут мала б втрутитися адміністрація міста, щоб зупинити цей фасадний «шанхай». Але відсутність чіткого підходу і зрозумілих правил разом з корупційною складовою чиновників не сприяли вирішенню проблеми.

Коли фасадна битва дійшла свого апогею, місто нарешті прокинулось і почало власну боротьбу з вивісками. Лад наводиться точково, невпорядковано і з перемінним успіхом, але процес запущено. Для нас, містян — це хороший знак, з часом нашому оку, є таки надія, стане за можливе насолоджуватись величними вулицями столиці, а не святковою нарізкою з реклами.

Менше приємного для підприємців, особливо для тих, хто в теперішній час прийняв рішення про бізнес з окремим входом в приміщення із фасадними вітринами, місцем під рекламну вивіску і благоустроєм прилеглої території. Власне, — вхідною групою, як це прийнято в експертних кругах.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

В теперішніх реаліях, процес створення вхідної групи для власника бізнесу нагадує блукання Данте у «Божественній комедії» — потрібно пройти не одне коло пекла, де у якості мучителів — чиновники, рішали, кваліфіковані і не дуже підрядники, сусіди і т.д. Суть складності полягає у відсутності чіткого бачення і зрозумілої моделі з боку міської адміністрації насамперед, і надалі — в наступних інстанціях. Тому, на кожному етапі ключові фігури намагаються «приклеїти» власний інтерес, і замість того, щоб сприяти адекватному благоустрою фасадів, радше ставлять палки в колеса. Станом на сьогодні, атмосферу довкола ініціативи щодо створення нових вхідних груп в столиці можна охарактеризувати як «вкрай ворожа».

Тим не менше, зробити квартиру нежитловим приміщенням, влаштувати вхід на вулицю, облаштувати фасад та прилеглу територію — місія здійсненна. Успіх цієї справи залежить від низки факторів: бажання і наполегливості власника бізнесу, досвіду і компетенцій усіх підрядників процесу. Або одного професійного партнера, який реалізує весь процес.

Вхідна група як конкурентна перевага

Отже, через відсутність чітких норм по створенню та облаштуванню вхідних груп, як результат маємо велику кількість фасадів, які відверто псують вигляд міста, просто не вписуються в публічний простір столиці, ситуація на сьогодні неоднозначна. З одного боку, реалізувати такий проект стало складніше, з іншого — це відкриває нові можливості для створення конкурентних переваг. Якщо ваш фасад гармонійно вписуватиметься в загальну архітектуру, доповнюючи її та прикрашаючи, буде передбачене комфортне пересування пішоходів, вхід для людей з додатковими потребами, паркомісця для клієнтів тощо — це створить додаткову конкурентну перевагу, оскільки приваблюватиме клієнтів, які прагнуть сучасного сервісного обслуговування, а таких вже переважна більшість.

Звичайно, все це має бути погоджено та задокументовано, оскільки існує вже достатньо прецедентів демонтажу самовільних добудов, що в результаті завдає фінансових та репутаційних збитків.

Моя рекомендація: якщо ви плануєте зведення вхідної групи — почніть з консультації в компанії чи спеціаліста, який надає такі послуги. Цей ринок непростий — є шахраї, які обіцяють за демпінгову ціну «порішати» всі питання і потім зникають, але є також і порядні професіонали, які успішно реалізують такі проекти.

Показати ще новини
Радіо NV
X