Ринок деревини. Чи допустить влада монополізацію продажів?
Чому гальмуються реформи на ринку необробленої деревини з обсягом продажів близько 12 млрд гривень на рік?
Старий-новий сірий ринок деревини
На початку червня 2021 року на форумі «Україна 30. Екологія», Президент Зеленський сказав наступне: «Ми запроваджуємо нові правила продажу деревини, які ліквідують сірий ринок в Україні. Зокрема, на електронних аукціонах Прозорро і без корупційних ризиків має реалізовуватися 100% необробленої деревини». Нагадаю, що з лютого 2020 діє пілотний проект з реалізації деревини у Prozorrо.Продажі — лісгоспи мають оголошувати на електронних аукціонах 25% щомісячної лісозаготівлі або більше. Експеримент є успішним і вже стояло питання, щоб продавати через електронну систему 100% заготівлі деревини.
Проте, у липні набув чинності закон 738, який кардинально змінив законодавство, що регулює товарні ринки. Почала діяти нова редакція закону про товарні біржі. Його норми вимагають, аби так звана стандартизована продукція (деревину хочуть визнати такою продукцією) продавалась через ліцензовані товарні біржі. Прозорро.Продажі не є товарною біржою, і вже тут маємо протиріччя з тезами президента, що були озвучені на форумі.
Але поговоримо про ці два нововведення: ліцензування бірж та стандартизовану продукцію.
Закон 738 запровадив багато змін — усі товарні ринки перейшли з-під керування МЕРТ до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку. Хоча, якщо судити з назви Комісії, таке підпорядкування їй не властиве. Ліцензування товарних бірж почало діяти з липня, і саме Нацкомісія з цінних паперів видає ліцензії.
На сьогоднішній день таку ліцензію отримала лише одна біржа. Звичайно, ніхто не забороняє отримати ліцензію й іншим товарним біржам, які мали такий статус до липня 2021. Але зверніть увагу, Закон 738 був прийнятий ще рік тому (з липня 2021 він набув чинності). Всі знали, що ліцензування запровадять, проте підготувалась і отримала ліцензію лише одна біржа. Ліцензійні умови доволі жорсткі:
- 20 млн статутного капіталу, який підтверджений джерелами доходу;
- наявність електронної торгової системи (дивний збіг з назвою, яка використовується у Прозорро.Продажі);
- наявність приміщення від 100 кв.м та інше.
По факту, на цьому полі зараз є лише один гравець і не зрозуміло, коли і чи з’являться інші.
Ще одна сторона цієї схеми — необроблену деревину хочуть визнати стандартизованою продукцію (в законі вживається термін «речі, визначені родовими ознаками»). Відповідно Закону 1587-IX перелік видів продукції, торгівля якими здійснюється виключно на організованих товарних ринках, має бути затверджений постановою Кабміну. Відзначу важливий нюанс — доки не прийнято переліку, жоден держорган не може обмежити продаж деревини через Прозорро.Продажі. Поки що невідомо, чи потрапить у перелік деревина. Але, якщо це відбудеться, то її можна буде продавати лише через товарну біржу. Поки що єдину, яка має ліцензію.
Отже, замість екосистеми Прозорро.Продажі та 42 майданчиків, які до неї підключені, може повернутися сірий механізм продажу необробленої деревини, але вже на новому рівні - з ознаками монополії. Протягом останніх двох років ми боролись за те, щоб не було обмежень у доступі до сировини для покупців, щоб не було «ручного» розподілу сировини між «наближеними» покупцями. Монопольна схема обнулить реформи. Ми можемо повернутись до того, що було раніше.
Чому заморожують проєкт, який дає позитивні результати? До 2020 року деревину продавали через біржі, фактично, у закритому режимі. Всі знали, що на них здійснюється розподіл сировини між гравцями і такі торги є лише формальністю. Цю модель мали змінити електронні аукціони в Прозоро.Продажі, про що й говорив президент.

Чому саме Прозорро.Продажі:
• В системі неможливо приховати інформацію про лот, який виставлений на продаж. Як тільки аукціон оголошується на одному з акредитованих майданчиків, інформація миттєво транслюється на всі інші. Майданчики конкурують між собою, знаходять і залучають якомога більше клієнтів у кожен аукціон, що призводить до зростання ціни продажу товару.
• Будь-які порушення відразу стають помітними журналістам, експертам та й самим учасникам. Діє наскрізний громадський контроль.
• Неможливо спотворити результати аукціону. В системі фіксується уся інформація про підготовку та хід торгів до найдрібніших деталей: дані про учасників, їх ставки, укладені угоди, скарги, запитання та багато іншого. Жодна біржа не пропонує такого рівня відкритості та деталізації інформації про торги.
Хоча експеримент з продажу 25% лісозаготівлі в Прозорро.Продажі розпочинався важко (через супротив гравців ринку), врешті, вже продано деревини на 1,8 млрд грн. Результати аукціонів були найбільш успішними у першому півріччі 2021 року. Участь в них взяли 1 537 деревообробних підприємств. Завдяки конкуренції середня ціна кожного кубічного метра деревини, що був реалізований на аукціоні, зросла на 32%.
Пілот досягнув очікуваних результатів, тому був розроблений проєкт Постанови Кабміну, який продовжував дію експериментального проєкту, але розповсюджувався на 100% планової заготівлі деревини. Постанову можна знайти тут, і вона вже мала бути затверджена. Але її розгляд, чи не в останній момент, перенесли. На ринку циркулюють чутки, що продаж деревини буде відбуватися виключно через товарні біржі і це впливає на учасників, які працюють у Прозорро.Продажі.
Як результат:
- В Прозорро.Продажі за липень оголошено на 65% менше аукціонів, ніж у червні;
- Торги з деревини поступово переходять на модель продажу, яку 2 роки намагається реформувати нова влада;
- Лісгоспи не розуміють, де публікувати аукціони, адже отримують різні вказівки та моделі, що динамічно змінюються.
Ринок деревини потребує прозорих умов
Несанкціоновані вирубки лісів, незаконний експорт деревини і подібні речі - це наслідок. Доки існуватимуть тіньові схеми реалізації деревини, недоброчесні «підприємці» будуть знищувати українські ліси. Ринку зі щорічним обсягом продажів 12 млрд гривень потрібна прозора система продажів, в якій неможлива домовленість між покупцем і продавцем, де всі учасники мають рівний допуск до лотів. Всі мають бачити все: скільки та якої деревини продає кожний лісгосп.
На мою думку, потрібно запобігти навіть теоретичному шансу виникнення монополії на продаж необробленої деревини. Тільки так можна гарантувати збільшення доходів від продажу.
Завдяки Прозорро.Продажі вдалося вивести частину ринку деревини з тіні, і шлях електронних аукціонів, який ми розпочали у 2020 році, маємо продовжити. Для цього Кабміну необхідно затвердити продовження пілоту та залучити до продажу деревини всі електронні майданчики та біржі системи Прозорро.Продажі.
Ринок деревини має бути прозорим на 100 відсотків, що зробить бізнес у цій сфері цивілізованим і збереже наші лісові ресурси.