Віртуальна хірургія і порятунок від болю. Приклади VR — медицини

23 грудня 2019, 11:30

Україна лише починає знайомство з можливостями, які відкривають технології віртуальної та доповненої реальності

Людство ще в ХХ столітті оцінило потенціал застосування VR у різних галузях. Проте лише зараз віртуальну реальність почали активно використовувати для розвитку ключової сфери, що визначає якість життя, — медичної. За версією «Forbes», технології віртуальної реальності зарахували в топ-5 провідних тенденцій 2019 року в напрямі «digital health».

Відео дня

VR застосовують фактично в кожній галузі практичної медицини, проте особливо перспективними на цьому етапі розвитку технологій треба визнати лікування психічних порушень, реабілітаційний напрям, хірургію та офтальмологію.

Новий етап у реабілітології

VR-технології дають змогу людям після тяжких травм зробити перші кроки знову. Під час реабілітаційної програми в Бразилії завдяки VR жінка змогла почати рухатися, хоча була паралізована протягом 13 років. Звичайна реабілітація здебільшого полягає в курсі масажів та комплексі вправ, які для більшості людей досить нудні. Проте VR перетворює ці рутинні й виснажливі дії на цікаву пригоду.

Так з’являються численні стартапи зі створення відеоігор, участь в яких цілком може компенсувати традиційні вправи. Наприклад, для відновлення роботи плечового суглоба можна просто постріляти з лука. Причому результати демонструють, що пацієнти охочіше проходять таку реабілітацію, адже вони не концентруються на болі, який може виникати при різних рухах, а зосереджуються на самій грі.

Віртуальна хірургія

Охочих лягти під ніж недосвідченого хірурга не знайти і вдень із вогнем. Тож технології віртуальної реальності застосовують у процесі тренування молодих хірургів. У світовій практиці починають застосовувати симулятор «NeuroTouch Cranio». Він дозволяє не лише тренуватися проводити операції на мозку, але й вказує на допущені помилки та оцінює роботу майбутніх хірургів. Проте якщо йдеться про складні операції, то «пробний політ» не завадить і досвідченим лікарям.

Так був створений стартап «Surgical Theater», який дає можливість змоделювати 360-градусну анатомічну модель черепа згідно з даними комп’ютерної та магнітно-резонансної томографії пацієнта. Така ініціатива дозволяє «провести» операцію ще до того, як пацієнт опиниться на операційному столі, і передбачити всі критичні ситуації.

Передові технології, що не псують зір, а навпаки

У світі близько 1,3 млрд людей, у яких виявили порушення зору, причому більшість — це люди від 50 років. Основна причина повної або часткової втрати зору людьми зрілого віку — дегенерація жовтої плями. Погіршується стан невеликої центральної частини сітківки ока, а саме вона впливає на гостроту зору. Вікові порушення зору виявляються затіненням деяких ділянок: з’являються розмиті плями, які можуть ускладнювати виконання рутинних справ. Вирішення цієї проблеми також знайшлося в просторі новітніх технологій віртуальної реальності. Зокрема, був створений каліфорнійський стартап «IrisVision». Їхня гарнітура розширює периферійний зір і збільшує зображення: у такий спосіб ці плями більше не спотворюють «картинку». Пацієнти, що долучилися до цього проєкту, знову змогли насолоджуватися читанням або переглядом улюблених телешоу.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Згадати все — лікування деменції

Lenovo
Фото: Lenovo

Згідно з даними міжнародних досліджень, кожна 150-та людина на планеті страждає від деменції - синдрому, при якому спостерігається деградація пам’яті та поведінки. Такі прогнози справді лякають, зважаючи на те, що сьогодні не існує жодної терапії для лікування цього захворювання.

Проте наразі з’являються VR-розробки, що мають допомогти. Наприклад, була створена платформа «Pivotal Reality» на базі Lenovo Mirage Solo, яка покращує якість життя людей з деменцією. Платформа пропонує серію імерсійних 360-градусних відео із сюжетами нібито повсякденних дій, які вже недоступні для пацієнтів через їхній діагноз. Спершу проєкт був задуманий як проста розвага, але результати перетворили його на інструмент, який допомагає оживити спогади, що спонукають до соціальних контактів. Особливо вражає випадок із колишньою професійною фігуристкою, яка змогла пригадати техніку виконання складних елементів завдяки тому, що VR-технології «повернули» її на лід.

VR проти болю та стресу

VR ще й ефективно знижує больові відчуття і знімає психологічну напругу, що особливо важливо для онкохворих пацієнтів. Дослідження показали, що програми віртуальної реальності знижують больові відчуття пацієнтів на 48%, тоді як знеболювальні препарати — лише на 10%. На думку одразу спадає проєкт організації «FeelsGood» і Lenovo в Перу, де був спільно розроблений засіб для зняття стресу і тривоги в пацієнтів. Коли у людини діагностують рак, вона вже перебуває під тиском стресу й тривоги. Ці почуття лише посилюються, коли розпочинається лікування, тож ініціатива була спрямована саме на те, щоб допомогти пацієнтам розслабитися. Учасникам програми транслюють заспокійливі ролики з голосовими рекомендаціями, які допомагають зробити дихання хворого більш розміреним. Сьогодні проєкт продовжує розвиток і сконцентрований на допомозі юним пацієнтам у боротьбі з цією страшною хворобою.

Лікування психічних порушень

У сфері лікування психічних розладів технології віртуальної реальності займають провідні позиції. Їх ефективно застосовують при лікуванні різноманітних фобій, параної і тривожності, а також у процесі адаптації людей з аутизмом.

Оксфордські вчені провели дослідження і виявили, що VR-технології допомагають лікувати важку параною шляхом моделювання ситуацій, які лякають пацієнтів. Так пацієнти поступово переконувалися, що ситуації, яких вони боялися, наприклад, переповнений ліфт, насправді є безпечними. Після сеансу терапії тривалістю лише 30 хвилин, понад 50% пацієнтів, які обирали правильні стратегії дій і прагнули подолати свою проблему, більше не страждали від важкої параної.

Подібним чином, тобто шляхом експозиційної терапії, лікують і фобії. На пацієнта впливають стимулами, які викликають страх, однак поступово, щоб учасник програми не втрачав відчуття контролю над ситуацією. Наприклад, якщо людина страждає від арахнофобії, то для неї моделюватимуть ситуації дедалі тіснішого контакту з павуками.

Цей напрям застосування віртуальної реальності надзвичайно перспективний, адже людське тіло та розум реагують на змодельовані ситуації так, як і в реальному житті. Але пацієнти можуть сміливіше використовувати різні психологічні прийоми, бо розуміють, що це штучна ситуація.

Перспективи застосування в Україні

Україна лише починає знайомство з можливостями, які відкривають технології віртуальної та доповненої реальності. В Україні вже застосовують VR для адаптації дітей з аутизмом, а приватні клініки відволікають малечу від неприємних процедур за допомогою «ігрових» окулярів. Тож можемо сподіватися, що надалі скромний перелік VR-проєктів для медичного сектора буде лише поповнюватися.

Підсумовуючи, VR-технології мають неабиякі перспективи застосування у сфері медицини. Фактично вони демонструють результативність у тих галузях, де традиційна медицина виявляється майже безсилою, як-от лікування психічних порушень або боротьба з болем та стресом. У нашій країні ця сфера застосування VR ще на етапі зародження, але цілком можливо, що медицина майбутнього поступово ставатиме «віртуальною» не лише у світовій практиці, але й в Україні.

Показати ще новини
Радіо НВ
X