Придумати колесо в Україні у 2022-му. Чого може навчити рейтинг винаходів журналу TIME

7 грудня 2021, 16:35

Журнал TIME опублікував свій щорічний рейтинг 100 найкращих винаходів 2021 року. Що в ньому є цікавим для українських підприємців?

Рейтинг складається за 25 категоріями від Штучного інтелекту до Туризму, і багато світових медіа одразу після виходу починають його цитувати. До того ж найчастіше фокусуються на технічно складних проектах. Цього року, наприклад, обговорюють OrCam Read — пристрій для сканування тексту та читання його вголос. Або AI TrueSync — нейромережу, яка синхронізує у перекладних фільмах рухи губ зі звуком.

Відео дня

Так, це технологічні та інтелектуальні винаходи, але для більшості це тема для захоплення здалеку. Хоча рейтинг може давати поживу для роздумів не техногікам, а звичайним людям, показуючи, як створюються швидкі та прикладні винаходи. Це корисне джерело інформації, як компанії, так окремих підприємців.

Ось питання — який новий продукт можна вигадати та створити в Україні, щоб у 2022 році завойовувати споживачів і розвивати бізнес? Як створювати інноваційні продукти не лише для нашого ринку, а й глобально, з амбіціями на експорт у всьому світі?

Перш ніж на нього відповідати, потрібно зрозуміти важливу різницю. У нас «інновація» — це новий продукт, заснований на досягненнях науки та передового досвіду. Звучить, як висока планка, до якої мало хто спробує дострибнути. А англомовна Вікіпедія (і світові бізнес-школи разом з нею) кажуть, що «інновація» — це практичне втілення ідеї щодо створення нових продуктів і послуг або покращення вже наявних. Простіший і реалізований підхід, правда? Він надихає на творення.

Світ зараз дуже швидко змінюється. Неквапливий пошук ідей, тестування та запуск нових продуктів — це вже не завдання лабораторій, інженерів і корпорацій. Культура винахідництва потрібна всім бізнесам і доступна всім підприємцям.

А тепер є приклад простої інновації з рейтингу TIME. Це картонна колиска Juno Bassinet. Для нашого народу, який за часів дефіциту, змушений був використовувати для немовлят ящики комодів та коробки, це не новина. Але зараз у глобальному контексті такий продукт має чудові перспективи. За всієї різноманітності пропозицій на ринку, батькам досі доводилося стикатися з проблемою складання, запахом лаку або пластику, високою вартістю, незручністю зберігання, переміщення в оселі та перевезення.

TIME
Фото: TIME

Інша річ — колиска, зроблена з якісного переробленого картону. Звичайно, з дотриманням усіх медичних та експлуатаційних норм. Вона складається з плоскої коробки за 30 секунд і не має перелічених вище проблем. Але крім хорошої функціональності та вирішення завдань споживача, цей продукт має великий маркетинговий потенціал.

Товари з переробленої сировини це зрозумілий тренд. Тому у колиски є можливості для безкоштовного піару в новинних і лайфстайл медіа, у блогах на дитячу тематику. Ця тема підходить багатьом інфлюенсерам у соцмережах, тому є можливість просувати товар дешевше або безкоштовно. І нарешті, продукт може бути цікавий ритейлерам як частина КСВ (корпоративно-соціальної відповідальності). Якщо стати партнером Ikea складно, то такий товар серйозно підвищує шанси постачальника.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Навіть якщо зовсім немає екологічної складової і використовується звичайний картон, новий продукт типу колиски Juno все одно може бути корисним винаходом. В українських зоомагазинах почали продавати складані картонні переноски для домашніх тварин. Замість габаритної пластикової клітки, яка потрібна кілька разів на рік — компактний і дешевий варіант. І навіть такий мікровинахід може бути актуальним і як окремий функціональний товар, і як маркетинговий продукт. Наприклад, як брендований мерч виробника кормів або ветклініки.

Простий досвід використання, як і екологічність, лідирує у трендах рейтингу TIME вже кілька років. Так, у минулорічний рейтинг 100 винаходів 2020 року потрапив картонний біорозкладний гриль CasusGrill. Він легкий, дешевий, використовується разово без проблем із чищенням та зберіганням, і просто ідеальний для спонтанних поїздок.

Ще один винахід цього року без високих технологій — гібрид гамака та намету ENO SkyLite. Для комфортного сну у дно додані 2 алюмінієві дуги. А верх — москітна сітка чи звичайна конструкція намету із входом на блискавці. Це знахідка для туристів-легкоходів, адже ENO легша за намет, до того ж із ним не треба нести килимок.

TIME
Фото: TIME
Культура винахідництва потрібна всім бізнесам і доступна всім підприємцям

Схожий приклад винахідливості — спальні туристичні мішки українського бренду Rock Front. Вони зробили квілт — гібрид ковдри та спальника. Ковдра пристібається до килимка з двох сторін і дає набагато більше простору, ніж спальник. Повертайся скільки завгодно. Цих квілтів немає у рейтингу, але вони й так успішно продаються на експорт.

Для побутових винаходів особливо цікавим є розділ наприкінці рейтингу TIME — Спеціальна номінація. Там ще менше технологій і більше розуміння споживачів та трендів.

Пульт Samsung Eco Remote, що заряджається, — це приклад користі простих інновацій навіть для корпорацій. Замість батарейок використовується панель сонячної зарядки на корпусі, плюс є можливість заряджати пульт від мережі. Головна перевага продукту — зменшення екологічної шкоди, адже батареї часто не утилізуються та забруднюють воду та ґрунт. Цим простим винаходом Samsung влучив одразу в 3 цілі — цікавий та органічний піар, увага еко-свідомих покупців та увага економних. Останнє здається не таким актуальним, але ви здивуєтеся, скільки батарейок використовується за 7 років (звичайний термін для пульта), і для скількох людей це важливо.

Тепер уявіть, що така ідея могла б народитися не в корпорації, а була б реалізована невеликою компанією в Україні. І першу партію запропоновано, наприклад, у Megogo чи українському виробнику телевізорів Kivi.

Ще один винахід із Спеціальної номінації — плоскі пляшки для вина Garcon Wines. Взагалі їх створили 5 років тому із прозаїчною метою — стартап Garcon Wines будувався на дистрибуції вина у прорізі поштових скриньок у Великій Британії. Простіше кажучи, їх закидали у будинок. Відповідно, звичайні винні пляшки не годилися. До цьогорічного рейтингу вони потрапили завдяки екологічному акценту. Рідина по-іншому розподіляється всередині пляшки, і її роблять із тоншого та легкого пластику. Тепер на одній палеті міститься 1040 пляшок замість стандартних 456, що скорочує фінансові витрати й екологічний слід транспортування.

TIME
Фото: TIME

І насамкінець, до кумедного простий винахід — кухонна підставка для брудної ложки та кришки Oxo Good Grips Stainless Steel Spoon Rest with Lid Holder. Підставки для ложок з’явилися давно, а додавання такої дрібної деталі як кришка створило новий продукт. Звісно, його відразу ж скопіювали на Aliexpress, але свою порцію піару в ранкових шоу, кулінарних блогах і соцмережах він отримав сповна.

TIME
Фото: TIME

Для українських підприємців важливо спростити свій підхід до винаходів і нових продуктів. Інновація — це не створення чогось унікального з нуля, а щось нове у конкретній індустрії чи на певному ринку. І таке мислення не суперечить масштабним інноваціям. Просто культура винахідництва як маховик розкручується від дрібних побутових продуктів до серйозних технологій. Все це однаково гордо звучить «Мade in Ukraine».

Не бійтеся вигадувати й експериментувати. Це до снаги всім. І нехай буде з вами муза винахідництва.

Показати ще новини
Радіо НВ
X