Конкуренція, копіювання ідей, підробка. Як захиститися винахіднику іграшок в Україні?

9 листопада 2021, 16:30

Ринок іграшок, як відомо, дуже насичений копіюванням.

Вперше я зіштовхнувся з копіюванням та підробками у своєму першому проєкті UGEARS. Але до виходу на ринок, ще під час розроблення перших моделей і пошуку концепції, я трохи параноїв.

Відео дня

У 2013−2014 роках на Позняках, де ми жили, під будинком був сміттєвий бак, який я регулярно наповнював шестернями та іншими деталями механізмів. В той момент я думав, що хтось знайде деталі та швидко зрозуміє, що я маю на увазі, і почне робити те саме.

Насправді, вже після старту власного виробництва першого проєкту в 2014 році, нам пощастило мати приблизно два роки фори роботи без аналогів та підробок. Пізніше я чув подібні до моїх переживань від авторів різних проєктів, але, повірте, іншим людям далеко не очевидна привабливість ваших ідей. Менш креативні послідовники розпізнають в цьому бізнес лише коли побачать це в широкому продажі. І дуже часто — це ті самі люди, що продають ваш товар.

В тому ж UGEARS в нас був українець, який був дистриб’ютором товару в Польщі. Після року роботи йому спала на думку ідея виготовляти аналогічні товари. Він найняв дизайнера з України, який одним з перших почав створювати аналоги наших механізмів, і як наслідок, — виникла нова компанія. Далі також з’явилися ті, хто бажав «запозичити» мою ідею. Навіть був партнер, який пропонував компанії співробітництво, але отримавши відмову, створив ще один подібний проєкт.

Далі подібних проєктів ставало все більше. Зараз є щонайменше вісім повноцінних брендів на світовому ринку, включаючи одну велику китайську компанію. Вони виросли швидко, бо цей проєкт мною задумувався з самого початку як простий бізнес, який легко реалізувати у виробництві. Тому що попередні спроби втілити щось складне у виробництві в Україні були невдалими.

Нещодавно права на кубік Рубіка були викуплені компанією Spin Master за $50 млн

Згодом, після того, як я залишив проєкт UGEARS, я спілкувався з більшістю з цих «послідовників», в тому числі на виставках, та спостерігав за тим, як вони жалілися один на одного на поцуплені в них ідеї. Для прикладу: «Наш дизайнер першим придумав ті дрібні машинки, а вони переманили його та забрали нашу ідею». Або «Ми першими зробили цю вантажівку а такі-то зробили майже те саме».

Бувало я нагадував їм, що вони самі починали з поцуплених ідей, що збивало їх з пантелику, бо вони відверто забували про це. Тому що створене тобою, воно вже тобі рідне і ти починаєш відчувати роздратування, коли тебе копіюють.

Потім я створив ще три проєкти в сфері іграшок. Один з них, це проєкт магнітних кілечок FinGears. Це такий фіджет, який складається з трьох магнітних кілечок, за допомогою яких можна крутити трюки пальцями. Так званий підвид спінерів, який складається з трьох кілечок в одному наборі. Маючи попередній досвід з UGEARS, коли проєкт копіювали, цього разу ми були обережними. Ми подали заявки для реєстрації торговельної марки, промзразків, винаходів та корисних моделей до моменту першого релізу, першої публікації.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Проєкт FinGears був в таємниці пару років, поки ми не отримали перші інвестиції для старту. Але процедура отримання необхідних реєстрацій щодо прав інтелектуальної власності - дуже тривала штука, і недешева. Наприклад, ми тільки через два роки з дати подання першої заявки, отримали патент на дизайн магнітних кілець FinGears у США. І поки ти чекаєш на свій патент, китайці масово «штампують» твій продукт і розповсюджують по всьому світу.

Проєкт FinGears постраждав від підробок найбільше: китайці відвантажили контейнери копій нашого продукту по всьому світу. Але вони мене дечого навчили. Наші кілечка «фінгерси» дуже класно обертаються, бо там 16 магнітів. В копіях лише 6 магнітів. Вони обертаються приблизно як квадратні, але ціна на ринку в 6 доларів за копію проти 20 доларів за наш оригінал була суттєвим фактором. Мабуть, ми також мали випустити зовсім дешеву версію. Але навіть для випуску інших версій продукту потрібні були гроші на нові пресс-форми та інше. Тому в якийсь момент ми почали втрачати майже всіх дистриб’юторів. Протрималися ми завдяки американській компанії яка мала ексклюзивні права на торгівлю нашим оригіналом в США.

Також згодом через американських юристів ми почали отримувати ліцензійні відрахування за торгівлю підробками за врегулювання спорів в досудовому, а також, інколи, і в судовому порядку. І на суди теж потрібні ресурси.

Згодом ми почали отримувати ліцензійні відрахування — роялті за фактично ліцензовані підробки. Ми вимушені були так робити, щоб вижити. Зараз я радий, що хайп в світі переключився з FinGears на Popit і нарешті можна вивести кілечка в преміум сегмент, як фіджет для дорослих, а не дешеву розвагу для школярів.

Порадив би також подавати заявки для реєстрації авторських прав на все, для прикладу — авторські права на ваші коробки та інструкції. Наприклад, всі копіювальники не заморочувались і передрукували нашу інструкцію на задню частину коробки, що допомагало у видаленні підробок з маркетплейсів в усьому світі.

Інший проєкт «Time for Machine» — це металеві механічні конструктори для самостійного складання. Порівняно з фанерними моделями мого вищезгаданого проєкту, ці моделі були набагато складніші в розробці та виробництві. Фактично обладнання для повноцінного масового виробництва таких моделей є тільки в Китаї. Тому копій було менше.

Першими неліцензовані копії почала продавати китайська фабрика, на якій ми виробляли перші моделі. Вони тільки видалили наші логотипи і зробили коробку не чорного, а білого кольору, а також пересканували усі інструкції. Вони ж встигли подати заявки на реєстрацію дизайну пари наших моделей на території Китаю. Це, звісно, неприємно, коли твою розробку беруть і так нахабно привласнюють. Проте вони є не новими з точки зору строку розкриття інформації.

Але цікавіший випадок стався в цьому році в Україні. Пара людей, які працювали з нами і раніше мали доступ до файлів та взаємодіяли з нашим РНД та виробництвом, почали створювати подібний бізнес. Але, звісно, навіть аналоги можна робити більш елегантно та креативно, ніж брати цілі частини та окремі деталі наших моделей і використовувати їх в своїй продукції, або нащось копіювати стиль іконок з інструкцій. Навіть назва їх проєкту Metal Time дуже нагадує назву оригіналу Time for Machine, як і стиль коробок. Але в кожного своє розуміння що можна робити, а що вже за межею. А кожний такий епізод вчить мене чомусь, додає також ідей та досвіду.

Єдиний мій проєкт, що не був скопійований, це проєкт PAGL

Це такі великі куби з паперової маси. У мене є підозра, що цей проєкт не скопіювали, бо він зараз не виробляється. Ми локально продавали першу версію продукту, але зараз робимо нове виробництво, тому він ще не масовий. З цим проєктом пов’язані зворотні історії. Якось нам написали претензію на основі одного іноземного патенту, який дуже нагадував мою ідею. Мої інвестори навіть засумнівались, чи я вигадав ідею. Просто так співпало, мабуть, я її з ефіру трохи пізніше висмикнув. Але той патент явно був теоретичний, бо виріб так не працює, як показала практика, коли ти починаєш насправді виробляти такий куб. Також не факт, що в майбутньому не з’являться аналоги, коли проєкт почне масово продаватися.

В мене є нові більш круті ідеї, і їх я планую втілити максимально розумно. Розумно — це коли нічого ніде не світиться, а патентуються не тільки продукти, але навіть і медіа-матеріали. Не треба також викладати великі фото в інтернет, бо їх використають продавці підробок. Наприклад, підробні кілечка рекламувались з використанням наших відео, де вони класно крутяться, а продавались не настільки якісні аналоги.

Також бажано придбати більше споріднених з вашою ТМ доменів до випуску вашої продукції. Підготуватися і потім запускати. Але навіть великі і потужні компанії в сфері іграшок такі як Mattel, Hasbro, MGA Entertainment чи Spin Master, що продають сотні найменувань різних іграшок, постійно страждають від нечесних гравців.

Наприклад, деякі власники жаліються в LinkedIn на дії великої іграшкової компанії Zuru, яка, за їх словами, адаптує їх найбільш цікаві розробки.

В іграшках неможливо захиститися на 100%. Хіба що ти виробник кубіка Рубіка, який вже радше є стандартним параметризованим спортивним знаряддям, ніж головоломкою. Нещодавно права на кубік були викуплені компанією Spin Master за $50 млн.

Не бійтеся робити щось свіже, цікаве та креативне.

Показати ще новини
Радіо NV
X