З досвіду 2008-го. Три помилки підприємця в кризу

3 червня 2020, 18:00

Змінюйтесь, або виходьте з бізнесу. Зараз, а не через три місяці з боргами

Під час кризи 2008 року рекламний ринок впав на 70% і моє агентство збанкрутувало. Довелося звільняти в один день людей, у яких були маленькі діти. Я пам’ятаю їхні погляди. І пам’ятаю, що нічого не міг вдіяти. Ті події зламали мене як підприємця на десятиліття.

Відео дня

Всі ці роки я повертався в 2008-ий і знаходив все нові й нові свої помилки. І зараз саме час розповісти про них тим, хто опинився в схожій ситуації.

1. Порахуйте гроші

До кризи я не рахував грошей взагалі, ринок ріс і ми разом з ним. Я не знав, що таке P&L, CF і баланс. Тобто я навіть не знав, що такі звіти існують. Якщо ви не ставитеся серйозно до фінансів, просто закрийтеся сьогодні і у вас буде менше особистих боргів через 3 місяці, коли ви все одно закриєтеся. Не сперечайтеся, почнете свій бізнес після кризи. Зараз — закрийтеся.

2. Домовтеся з партнерами

Під час кризи я вирішив розійтися з партнерами, користуючись своєю мажоритарною часткою, я зробив їм «пропозицію»: або забирайте мою частку з боргами або віддавайте мені свої частки з боргами. Вони були шоковані і розчаровані. З мого боку це була справжнісінька зрада. Те, що побудували разом, не плистиме далі, якщо ви розлучитеся просто під час шторму. Так сталося і з нашим бізнесом. Човен з «супер» капітаном, тільки без весел і вітрил успішно затонув.

3. Припиніть робити те, що робили

Я продовжував робити вивіски, клеїти рекламу на маршрутки і друкувати візитки шовкотрафаретом. Після того, як звільнив 70% співробітників, частину цієї роботи я робив своїми руками. Досі пам’ятаю, як вночі в грудні мив шваброю борти жовтого Богдана з рекламою Alokozay, щоб сфотографувати і відправити фотозвіт до Києва. Крижана вода, сині замерзлі руки. Відчував себе героєм, ідіот.

Подивіться навколо. Тисячі компаній опинилися в кризі і зараз намагаються знайти з неї вихід. Вихід — це те, на чому можна заробити в кризу. У 2008-му виходом став інтернет. Компанії масово почали робити веб-сайти, розміщувати рекламу в Google. І я бачив на власні очі, як ті, хто перепрофілювався, досягли успіху.

Що я вважаю виходом зараз? Куди будуть дивитися українські компанії? Як на цьому заробити? Відповідь — глобальний ринок, глобальні маркетплейси. Amazon, Ebay, Aliexpress.

Локальний ринок схлопнется, конкуренція зросте, ціни впадуть. Українські компанії спрямують свої погляди зовні, тому що тут стане зовсім сумно. Подумайте над тим, як заробити на «виході з кризи» і заробіть. Ще раз. Не виходьте з кризи, а заробіть на тих, хто хоче з неї вийти.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X