Ще 35 мільярдів на дороги: три запитання до Укравтодору

9 липня 2020, 07:40

Дорожні роботи ніколи не були дешевим задоволенням, але цього року Україна виділяє на це рекордні суми. Більше 90% доріг — в аварійному стані, і питання, чи потрібні нам масштабні ремонти, не стоїть

Але як переконатися в тому, що передані кошти будуть використані найбільш ефективно?

Всього Укравтодор отримав майже 90 млрд грн на ремонти доріг державного значення. 31,5 млрд грн надійшли з дорожнього фонду, тобто з податків, які сплачуються за паливо. 19,3 млрд залучено під державні гарантії - завдяки цьому, Укравтодору вдалося ще до початку літа запустити ремонти більш ніж на половині запланованих об'єктів. 4,4 млрд виділили міжнародні фінансові організації, які самостійно контролюють виконання та хід робіт, і ще 1 млрд надійшов з окремої бюджетної програми на ремонт доріг на Сході.

Відео дня

Своєю чергою, президент підписав законопроект 3509, розблокувавши недовикористані кошти з COVID-фонду на ремонти доріг. Фактично, ми дали можливість профінансувати Велике будівництво ще на 35 млрд грн. Що, по суті, правильне рішення з позиції мультиплікаційного економічного ефекту та позиції підвищення рівня життя через якісні дороги до лікарень, районних та обласних центрів. Але знову ж, це все можливе лише за умови, що виділені кошти будуть використані ефективно.

Тому перше, на що я хочу звернути увагу — це стратегічне планування. За планом Великого будівництва, ремонти починаються з міжнародних, національних та регіональних доріг, надаючи пріоритет найбільшим та найважливішим шляхам. Проте, коли абсолютна більшість доріг в державі знаходяться в поганому стані, дуже важливо виділити чіткі критерії, за якими було обрано дороги, що ремонтуються. Мені, як людині яка підтримала розблокування коштів з COVID-фонду важливо, щоб крім простого принципу «від великого до малого» при ремонтах враховувався економічна та соціальна важливість цієї дороги. Наприклад, якщо в межах однієї області ми можемо відремонтувати або більш-менш вцілілу дорогу національного значення, або повністю розбиту територіальну, без якої 3−4 селища відрізані від світу — що ми оберемо?

Другий момент — це безпосередній контроль за фінансами. 90 млрд, все ж таки, дуже великі гроші для України, тому до їх використання буде прикута тотальна увага. На початку ремонтного сезону Укравтодор і так звинувачували у картелізації та просуванні інтересів великих гравців на ринку дорожніх робіт. Особисто я погоджуюсь з логікою, що стоїть за цим рішенням: великим підрядникам — великі обсяги, малим підрядникам — шанси на розвиток у місцевих дорогах. Але щоб довести ефективність такого підходу, всі рухи коштів, всі проведені тендерні закупівлі та майбутні процедури мають пройти бездоганно. Укравтодор повинен забезпечити максимальну прозорість у розпорядженні безпрецедентним фінансуванням. А всі дорожні ремонти Великого будівництва мають завершитись вчасно та бути якісними.

Якість винесу окремим, третім пунктом. Коли на дорожні роботи виділяються такі кошти, а ремонти тривають по всій країні — нікому не сподобається, якщо після першої ж зими про Велике будівництво на дорогах нагадуватимуть лиш білборди. Така історія досить типова для українських доріг: трошки недоклали асфальту тут, забули проконтролювати відповідність процесу нормам там — і нова дорога вже через рік знову вимагає ремонту. Укравтодор має показати, що і як зроблено для того, аби забезпечити якість доріг. При ремонті такого масштабу хочеться бути впевненими в тому, що збудовані чи відремонтовані шляхи служитимуть не рік, не два, і навіть не п’ять.

Але стан дорожнього покриття залежить не лише від якості ремонту, а й від режиму експлуатації. Свого часу, я підтримала законопроекти, що дозволили запровадити в Україні систему зважування вантажівок у русі чи законопроект про плату за користування дорогами для транзитних вантажівок. Поки що ці ініціативи не можна назвати втіленими у життя. Але від них та інших подібних не в меншій мірі залежить, чи залишаться відремонтовані дороги в Україні якісними та чи будуть у держави кошти на ремонти в наступні роки.

Тому поки Укравтодор має робити свою роботу, ми маємо не забувати про свою: контролювати реалізацію програми Велике будівництво та сприяти її якісної реалізації за допомогою законопроектів. Лупаймо сю скалу та працюємо й далі для того, аби зшити Україну дорогами.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X