Зеленський оголосив про початок великого будівництва на залізниці. Три умови, щоб проєкт спрацював

18 листопада 2021, 15:27
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Суть великого будівництва на УЗ — у масштабному оновленні залізничної інфраструктури на суму 100 млрд грн.

План більш ніж своєчасний, оскільки основні фонди УЗ перебувають у критичному стані: і колійне господарство, і вагонний парк, і тяга. Лише за січень — серпень на залізницях зафіксовано 124 аварії та 1 катастрофа — майже що два дні. 2020 року було 110 аварій, тобто торішній показник уже помітно перевищено. І до кінця року ще багато часу. Все потрібно оновлювати та модернізувати.

Відео дня

Перші кроки щодо цього вже зроблено: оголошено рекордний для України тендер на придбання пасажирських і приміських поїздів. Опубліковано наказ про поступове скорочення терміну експлуатації вантажних вагонів у парі з програмою суттєвого оновлення вантажного парку як УЗ, так і приватних перевізників. Зокрема, про будівництво 31,2 тис. напіввагонів і 14,63 тис. зерновозів для УЗ протягом найближчих 7 років. Крім того, оголошено плани з електрифікації 500 км наявних шляхів і будівництва майже 200 км нових, а також реконструкції понад 2 тис. км залізничного полотна з 2021 по 2025 роки. Ведуться переговори про купівлю та ремонт локомотивів.

Звідки гроші? Підвищення тарифів на вантажоперевезення, за оцінками представників УЗ, дає близько 12 млрд грн на рік. Прямий контракт з Енергоатомом на електроенергію — ще 4 млрд. Кредити та лізингові програми українських банків допоможуть забезпечити фінансування, якого бракує.

Що дасть можливість цій ініціативі забезпечити найбільший ефект для економіки країни?

Умова 1. Виробництво та ремонт в Україні

Витрати УЗ на модернізацію мають дати завантаження українським підприємствам або призвести до будівництва в Україні заводів іноземних компаній, які виконують замовлення УЗ.

Вантажний вагон — на 95% український виріб

На відміну від Великого будівництва на автошляхах, яке формує попит переважно на сировинні товари, модернізація УЗ потребуватиме великої кількості продукції машинобудування: локомотиви, вантажні вагони, пасажирські вагони, потяги. Не кажучи вже про рейки, залізобетонні вироби тощо. Україна має повноцінну галузь транспортного машинобудування, яка здатна задовольнити потреби УЗ як у новій техніці, так і в ремонтах і модернізації старої. Абсолютно логічно буде використовувати цей потенціал. У такому разі матимемо мультиплікативний ефект для економіки.

Вантажний вагон — на 95% український виріб. В Україні видобувають залізну руду, з неї виготовляють метал, з якого далі виробляють усі компоненти. Як тільки держава купує хоча б один вагон, запускається цілий ланцюжок підприємств. Це дасть роботу українським громадянам у себе вдома, їм не доведеться їхати на заробітки за кордон.

Локомотиви для вантажних перевезень Україна наразі випускати не може. Проте за розрахунками Федерації роботодавців локомотив може бути локалізовано на 50−55% з перспективою підвищення протягом кількох років. Тому локалізація у тендерах УЗ має бути обов’язковою вимогою.

Пасажирські вагони — одна з візитівок Крюківського вагонобудівного заводу з Кременчука.

На моє запитання до Уряду, чому у тендері на купівлю пасажирських поїздів на 31 млрд грн немає жодного слова про локалізацію, глава Мінінфраструктури Олександр Кубраков відповів, що такі проєкти без локалізації не розглядаються в принципі. Це дає надію. Оскільки контракт на 31 млрд грн — великі гроші не лише для УЗ, а й для держбюджету. Важливо, щоб вони працювали на зростання нашої економіки, а не інших країн.

Умова 2. Планування потреби та фінансування на 3 роки

Плани УЗ щодо закупівлі техніки мають стати прогнозованими для машинобудівників. Хронічною хворобою УЗ та інших державних замовників є нездатність забезпечити хоча б середньострокове планування своїх закупівель складної техніки. Ніхто з виробників не тримає готовий склад локомотивів, поїздів чи вагонів, очікуючи, що у листопаді УЗ раптом вирішить замовити річну потребу з терміном постачання у грудні. Розуміння потреби на 3 роки й більше, і навіть відповідні контракти, дозволили б виробникам нормально організувати виробничий процес, а УЗ отримати не тільки добру ціну, але й сучасні технічні рішення.

Ще одна «забава» УЗ — контракти, в яких замовник не має зобов’язання викупити законтрактовану техніку. Але водночас у виробника є зобов’язання поставити її на першу вимогу в строки, які можуть не співвідноситися зі здоровим глуздом. Зрозумілий обом сторонам графік постачання дасть можливість відновити довіру та зосередитись на роботі, а не на взаємних звинуваченнях.

Умова 3. Реалізувати озвучене

Означені президентом завдання потрібно виконати. Модернізація УЗ можлива (згадаймо Георгія Кірпу). Міністру, залізничникам і машинобудівникам побажаємо успіхів у справі модернізації залізниці та реіндустріалізації України.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X