Веганські продукти: данина моді чи перспективна ніша?

9 вересня 2021, 08:30

Захоплення українців веганським способом життя відкриває перед українськими FMCG-підприємствами нові ринки. Бізнес відповідає на потреби окремої категорії споживачів.

У моєму оточенні є люди, які дотримуються чотирьох видів харчової філософії. одні це більшість) вживають будь-які доступні продукти. Інші — вегетаріанці — це споживачі, що виключили з раціону м’ясну продукцію і отримують необхідний білок з рослинних і молочних продуктів. Треті — міт-лімітери — максимізують споживання рослинних продуктів і зменшують споживання м’ясних. І четвертий — вегани — споживають виключно рослинну їжу (сою, рис, тофу, овес, пшеницю, мигдаль і кокоси), а також «налягають» на овочі, фрукти й бобові.

Відео дня

Веганство — філософія життя. Якщо ж взяти ширше, то веганський стиль життя передбачає не тільки особливу харчову поведінку, але й відмову від низки категорій товарів тваринного походження (шкіряні вироби або корм для тварин, наприклад).

Веганство стає мейнстрімом, який дедалі більше асоціюється зі стійким розвитком. І тільки деякі бачать у веганстві переваги для здоров’я або відмовляються від м’яса через співчуття до тварин. Особливо цей стиль життя характерний для тих, кому до 40 років (це високоосвічена молодь, яка прагне до свідомості й відповідальності). 40% американських мілленіалів (тобто народжених між 1981 і 1996 роками) вважають себе веганами. Крім того, безліч людей по всьому світу симпатизують веганам, не будучи ними, і частково заміщають елементи свого харчування рослинними аналогами.

Веганство активно поширюється в платоспроможній Північній Америці (США і Канада), Австралії, Європі (Переважно Німеччині, Франції, Великій Британії, Італії і т. д.), А також в країнах Далекого (Індія) та Близького Сходу.

Дивовижні дані: в США вже 6% споживачів вважають себе веганами. У 2014-му таким себе вважав 1% — тобто зростання 500%. Тому не дивно, що саме на Сполучені Штати Америки припадає найбільша частка веганского ринку — зокрема, це пояснюється непереносимістю лактози населенням і турботою про своє здоров’я.

Або ось, наприклад, дані щодо інших країн. У 2017 році в Канаді пошуковий запит «веганство» бив усі рекорди. Кожен десятий австралієць дотримується рослинної дієти. У Португалії кількість вегетаріанців зросла на 400% (за останнє десятиліття). В Італії за 5 років кількість вегетаріанців практично подвоїлася, як і за останнє десятиліття їх число подвоїлося в Німеччині. Нарешті, в 2016-му китайський уряд оприлюднив план урізати споживання м’яса населенням країни рівно вдвічі.

Свідоме споживання

Є кілька причин, чому люди «голосують» гривнею за веганську продукцію. Одних турбують умови життя і, якщо взяти ширше, права тварин. Інші віддають перевагу стійкому (sustainable) споживанню. На їхню думку, якщо хочеш зробити свій внесок у боротьбу з глобальним потеплінням, відмовся від споживання продуктів тваринного походження. Інших турбує інтенсивне споживання тваринництвом ресурсів планети. І для безлічі споживачів — насамперед американців і європейців — продукти тваринного походження все більше й більше асоціюються з неправильним харчуванням і, зокрема, ожирінням. Кількість обтяжених хронічними захворюваннями людей зростає, і нежирні веганські продукти поспішають на допомогу: завдяки їм можна знизити ризик ожиріння, серцевих захворювань (інсульту) і навіть раку.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

У США вже 6% споживачів вважають себе веганами. У 2014-му такими себе вважав 1% — тобто зростання 500%

Сукупність цих причин — потужний імпульс для стійкого зростання глобального ринку веганських продуктів. Якщо в 2018 році він приніс $14,2 млрд прибутку, то в 2019-му вже $14,8 млрд, а в 2020-му — всі $15,12 млрд. Зростання галузі могло би бути й більш істотним, якби не COVID-19 і заходи, пов’язані зі спробами приборкати пандемію коронавірусу. Проте, як прогнозує The Business Research Company, зростання сегменту буде феноменальним: до 2023 року ринок злетить до $20 млрд при сукупному середньорічному зростанні в 9.79%. А до 2026 року, уточнюють прогнозисти з Research and Markets, ринок досягне позначки $31.4 млрд.

Який би великий сільськогосподарський або харчовий бренд ви не візьми (Наприклад, Cargill або Unilever), кожен з них експериментує або вже інвестує у виробництво рослинних продуктів харчування.

А що у нас?

Веганство в Україні заявило про себе приблизно з початку 2010-х і на сьогоднішній день пропонує своїм адептам широкий асортимент продуктів — веганські м’ясо, сири, молоко і т. д. Проте, в мережевих супермаркетах досі переважає імпорт з Нідерландів і Німеччини, хоча — через мінімальну конкуренцію — українські виробники впевнено набирають ділової ваги.

Чому? Адже їм дме попутний вітер — веганський стиль життя захоплює за собою все більше й більше українців. З дослідження КМІСу в 2017 році нам відомо, що вегетаріанцями себе вважають 10% населення. За іншими даними, понад 2 млн жителів нашої країни уникають вживання м’яса, а 1,1% населення дотримуються веганского способу життя.

Отже, є всі підстави думати, що український ринок веганських продуктів буде зростати й розвиватися. Деякі українські підприємства — наприклад, Terra Food — у жовтні 2020 року одержали сертифікат Vegan Society. Це відкрило перед компанією широкі експортні перспективи (зокрема, на зарубіжні ринки постачається веганське масло зі смаком авокадо).

Для українських виробників тут головне — не втратити тих клієнтів, які вже відмовилися від продуктів тваринного походження і перебувають у пошуку доступних за ціною веганських продуктів. При цьому питання ціни дуже важливе: імпортні рослинні продукти дуже недешеві, тому їхні українські аналоги повинні бути конкурентоспроможними. Однак відразу скажу, що вони ніколи не будуть коштувати нижче або врівень зі «звичайними» м’ясом, молоком або яйцями. Свідомість завжди має свою ціну.

Показати ще новини
Радіо NV
X