Навіщо реєструвати торгову марку, і до чого тут етика

20 жовтня 2021, 16:45

Досвід у бізнесі вчить різним навичкам: постійно вчитися; вміти домовлятися; правильно ставити ТЗ і перевіряти його виконання; намагатися максимально швидко і дотепно викладати свої думки і, зрештою, захищати свої ідеї.

Як захищати? Наприклад, патентувати і вести переговори. Комбінації навичок у ситуаціях, коли йдеться про захист інтелектуальної власності, можуть бути різними. У мене є багато прикладів, наведу один витриманий, і два — зовсім свіжих, хоча висновки від терміну давності прикладів не змінюються.

Відео дня

Постійно вчитися (зокрема й на помилках конкурентів):

Домовлятися

Одного разу ми будували торговий центр. А назву, як заведено в маркетингу, бажано позначати для цільової аудиторії задовго до старту кампанії і відкриття об'єкта. Оскільки поява в свідомості споживача ще одного імені — це додаткові зусилля на те, щоб його а) запам’ятати, б) полюбити. Зусилля, а значить, — час. І ось ми придумали кілька геніальних назв, одна з яких швидко пішла в роботу. А ще дві вдалі про всяк випадок ми запатентували. Логіка була проста — мати напоготові міцний неймінг для можливого майбутнього об'єкта.

І ось через якийсь час у столиці почалася рекламна кампанія іншого нового торгового центру. Назва у нього була прекрасна, а саме — одна з тих, які ми напередодні запатентували. Гнів, обурення — саме такою була наша реакція. І було дивно, що конкурент не подумав перевірити, чи існує така торгова марка, чи є у когось права на її використання.

Тоді ми вирішили погасити емоційну складову можливого конфлікту, трохи почекали і повідомили конкуренту дві новини. Гарну — про те, що назва дійсно відмінна, ми знаємо, ми робили фокус-групи; і погану — права на цю назву у нас. Money makes the world go round: ми досить швидко домовилися, передавши право користування торговою маркою в користування конкурента за прийнятну для сторін винагороду.

Правильно ставити ТЗ. Перевіряти його виконання

У межах роботи агентства, яке займається популяризацією культури бізнес-стендапа, у нас є така послуга як курс гумору та імпровізації. Це дуже камерний і народжений унаслідок низки маркетингових експериментів продукт. На нього є попит у клієнтів з бізнесу. Менеджери і керівники, що відбулися, які в якийсь момент зрозуміли, що для успішної комунікації тепер потрібно трохи більше, ніж добре розбиратися в темі, приходять навчитися імпровізувати, реагувати, зав’язувати знайомства і прокачувати інші подібні навички. Для просування цього продукту ми використовували ретельно вивірений текст, звичайно ж, фото — для наочності та передачі атмосфери занять.

І ось минулого місяця на очі потрапив сайт, який є калькою нашого. хлопці «придумали» такий же продукт, «написали» такий же текст і «зробили» такі ж як у нас фото, навіть з тими ж людьми в кадрі. Збіг? Етика? Професійний підхід? Ми здивувалися, що таке ще можливо і написали нашим інноваційним конкурентам повідомлення в стилі «здивовано піднімає брови». Повідомлення відправили в приват.

Сьогодні в соціальних мережах дуже часто можна зустріти розповіді/скарги на те, що хтось щось зробив не так. Автори пишуть подібне в пошуках колективної підтримки і колективного ж осуду, привертаючи тим самим увагу своєї аудиторії до негативу. Ми вирішили не йти цим шляхом. Навіщо робити відомим чужий продукт, який по суті є не продуктом, а його ерзацом? Нехай просуваються самостійно.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

В результаті листування з’ясувалося, що конкурент-то сам дуже хороша людина, і красти наш контент він взагалі не планував. Ба більше, — ця ідея виникла ще в епоху палеоліту, просто руки не доходили її реалізувати. А тепер ось дійшли, і він дав завдання підряднику зробити такий же сайт як у нас. Як ТЗ поставив, так підрядник і зробив, — просто скопіював. І вони успішно анонсували його запуск. Така ось історія. Контент зрештою замінили, перед нами вибачилися. До конфлікту справа не дійшла, але за ТЗ і його виконання — незадовільно.

Враховувати контекст. Дотримуватися етики

В агентстві ми робимо кілька типів подій — закриті івенти, великі заходи, які за складом гостей і спікерів більше схожі на конференції, але за атмосферою — на дружні вечірки, і камерні тематичні івенти. Останні допомагають залучити професійну спільноту і створити унікальну атмосферу, коли про серйозні речі можна говорити в іронічній формі, водночас бути щирими і навіть заводити корисні професійні знайомства в максимально органічному середовищі. Запрошуємо тільки топових спікерів, і наші гості і партнери це цінують. Таких тематичних подій у цьому році ми вже кілька провели, всі пройшли успішно. І ось анонс чергового івенту застав нас зненацька. Виявляється, є подія, організатори якої почали використовувати таку ж назву ось уже як кілька років. І нам прийшло повідомлення, в якому трохи плутано, і досить емоційно організатори іншого івенту повідомляли, що так нечесно, і як ми могли не промоніторити назву, і у них «кампанія йде».

У цій всій історії є один нюанс — ні ми зараз, ні вони два роки тому не подали цю торгову марку на реєстрацію. Чи можна було проігнорувати? Так. Тому що це досить умовне порушення чужих прав, більше в площині етики. Чи потрібно було ігнорувати? Ні, тому що етика важлива. Ми всі живемо в соціумі, до якого висуваємо підвищені вимоги: хочемо щоб нас любили, поважали і визнавали наші права. Отже, важливо робити це симетрично.

Показати ще новини
Радіо NV
X