Виживаємо в кризу: практичні поради для малого бізнесу
Як дрібному підприємцю утримати свій бізнес сьогодні
Коронавірус і пов’язані з ним карантинні заходи порушили плани мільйонів людей у всьому світі. Україна — не виняток. Особливо вразливим почувається малий і середній бізнес. Але паніка — поганий порадник, тому спробую все розкласти по поличках і заспокоїти підприємців.
Перше, що потрібно пам’ятати: це не перша і не остання криза в нашому житті, і до неї треба ставитися з холодною головою. Потрібно просто перечекати важкі часи, скорегувавши бізнес-процеси.
Отже, що робити дрібному підприємцю, як йому вижити?
Зараз точно не найвдаліший час починати новий бізнес. Варто кілька місяців почекати, зараз точно не найкращий час для того, щоб починати нову справу. Особливо тим, у кого немає навичок у підприємництві. Не рекомендую й шукати бізнес-партнерів онлайн. Можливості для особистої зустрічі зараз обмежені, а інформація в інтернеті може сильно відрізнятися від реальної.
Власникам робочого бізнесу потрібно докласти всіх зусиль, щоб зберегти його — персонал, відносини з клієнтами і контрагентами. Адже криза рано чи пізно закінчиться. А ось криза довіри до компанії, яка при перших труднощах розігнала персонал або непорядно вчинила щодо клієнтів — набагато серйозніше за будь-яку заразу.
До речі, під час минулої кризи я скоротив половину співробітників, і тепер розумію, що зробив помилку. Тому що розумних людей можна легко звільнити, а ось взяти їх потім назад — практично неможливо. Більше я такої помилки не припущуся і вам не раджу. Можна відпустити частину людей у відпустку і частково виплачувати їм зарплату. Нехай люди вчаться, працюють на дому, набираються нових знань. Закінчиться криза, вони повернуться, і ви знову будете йти за своїм бізнес-планом. Найгірший варіант — зупинитися, нічого не робити, розпустити всіх людей. Тоді у вашому бізнесі криза не закінчиться ніколи.
Упаковую антикризові заходи в п’ять пунктів.
Перше. Не панікувати. Кризи приходять і йдуть, а ми з вами залишаємося. Це не перша і не остання. Ми повинні бути сильними та успішними.
Друге. Переглянути бізнес-стратегії на 3−6 місяців. Якою б не була стратегія до кризи, треба переглянути її — на найближчі три місяці і на рік. Плюс потрібно бути готовим оперативно коригувати плани.
Третє. Скоротити витрати — як мінімум на рекламу і транспорт, утриматися від інвестицій у нові проекти. Якщо грамотно підійти до питання, можна заощадити від 30 до 50%.
Четверте. Зберегти партнерів і клієнтів — критично важливо контактувати з ними саме зараз, коли важко усім. Окупиться сторицею.

П’яте. Вчитися. Зверніть увагу на знання, де у вас прогалини. Ви не дуже сильні в фінансах чи маркетингу? Пройдіть спеціальні онлайн-курси. Тим більше, що доступ сьогодні майже безкоштовний до найкращих світових університетів, до курсів онлайн.
Підсумовуючи, хочу ще раз підкреслити. Криза почалася, це факт. Але вона обов’язково закінчиться. Важливо не панікувати, зберегти бізнес, команду, своїх партнерів і клієнтів. І головне, пам’ятати: з будь-якої кризи можна винести нові знання і досвід, і в кінцевому підсумку вона зробить нас сильнішими.