Вади податкового адміністрування VS інвестклімат

6 грудня 2016, 09:30
Законопроект щодо покращення інвестиційного клімату спрямований на вирішення найбільш нагальних проблем податкового регулювання для всіх категорій платників податків

Цей законопроект суттєво зменшує адміністративний тягар на платників податків та направлений на спрощення ведення бізнесу. Втім, важливим питанням залишається концептуальна реформа фіскальних органів України.

Відео дня

Черговий пакет змін до податкового законодавства, підготовлений Міністерством фінансів України, отримав доволі промовисту тезу у назві «щодо покращення інвестиційного клімату в Україні». Чи зможе цей проект виправдати цю претензію та полегшити життя для інвесторів? Позиція Американської торговельної палати в Україні, яку я цілком поділяю, полягає у тому, що запропонований проект щонайменше має суттєві передумови для досягнення цієї мети.
Наріжним каменем законопроекту є три вкрай важливих принципи:

- Прозорість;

- Рівність; та

- Обмеження дискреції (розсуду) податкових органів.

Ці принципи не є новелою – це загальноприйняті засади публічного адміністрування у країнах із розвиненою правовою системою (які частково також закріплені у податковому законодавстві України). Дотримання цих принципів дозволяє забезпечити ефективне виконання функцій публічного врядування, забезпечуючи захист прав приватних осіб.

Ні для кого не секрет, що чимало перешкод у нормальній діяльності бізнесу в Україні пов’язані не з положеннями законодавства як такими, а із відвертими зловживаннями повноваженнями з боку фіскальних органів. Саме тому закладення засадничих принципів публічного адміністрування у якості основної ідеї законопроекту щодо покращення інвестиційного клімату є якісно новим етапом у підході до реформування податкової системи. Ця концепція отримала широку підтримку бізнес-спільноти саме виходячи з цієї мети.


Яким же чином ця концепція знайшла втілення у запропонованому проекті та чи дійсно є її реалізація настільки важливою для бізнесу?

Ідея прозорості полягає у створенні трьох публічних реєстрів для унеможливлення зловживань при адмініструванні податків: (1) Єдиного зведеного реєстру заяв на відшкодування ПДВ; (2) Реєстру рішень про розстрочення та відстрочення податкового боргу; та (3) Реєстру податкових консультацій. Завдяки цьому усі платники податків матимуть змогу порівняти підхід податківців у їх випадку із тим, як його було застосовано до інших платників. Простір для надання безпідставних переваг чи дискримінації завдяки цьому буде суттєво зменшено.

Необхідно відмітити, що законопроект спрямований на вирішення найбільш суттєвих проблем не тільки великого бізнесу, але і тих, з якими повсякденно стикаються малі та середні підприємства. Проект не передбачає необґрунтованих пільг для окремих галузей чи категорій платників, що сприяє забезпеченню “горизонтальної рівності” платників податків. Важливим кроком для забезпечення рівних умов ведення бізнесу є покращення процедури відшкодування ПДВ та неможливість надання преференції будь-яким платникам при відшкодування, що досягається шляхом створення єдиного публічного Реєстру бюджетного відшкодування ПДВ, а також зміни підходу до виконання відшкодування казначейськими службами.

«Влада має здатність розбещувати. Абсолютна влада розбещує абсолютно». Чим більший розсуд у прийнятті рішення, тим більша імовірність зловживань з боку державного органу. Враховуючи відсутність концептуального та системного підходу до реформи фіскальної служби, надання їй широких дискреційних повноважень жодним чином не сприяє належному та справедливому адмініструванню податків. На щастя це розуміють не тільки представники бізнесу, але і регулятор – Мінфін зайняв у цьому питанні конструктивну позицію. Законопроект зокрема, пропонує:

- Встановити податкову накладну, зареєстровану в системі електронного адміністрування як достатній документ для визнання податкового кредиту з ПДВ. Як наслідок, податкові органи не матимуть змоги відмовляти у визнанні податкового кредиту за накладними, що «забезпечені» коштами у СЕА ПДВ.

- Встановити, що у разі особистого підтвердження факту складення податкової накладної керівником платника податків, податкові органи можуть відмовити у реєстрації такої податкової накладної тільки за рішенням суду.

- Забрати повноваження ДФС щодо подання Держказначейству висновку про відшкодування ПДВ – усі заяви на відшкодування ПДВ автоматично потрапляють у реєстр відшкодувань після спливу строку проведення перевірки.

- Заборонити в односторонньому порядку розривати договір про визнання електронних документів.
Зазначені пропозиції можуть позбавити ДФС суттєвої частини інструментів адміністративного тиску на бізнес. Ці положення є вкрай важливими для спрощення умов ведення бізнесу в України. Ми сподіваємося, що конструктивні пропозиції Мінфіну, викладені у проекті закону, все ж таки будуть прийняті Верховною Радою та втілені у життя.

Окремо варто відмітити створення повноцінного електронного кабінету платника податків. Електронний кабінет направлений на зменшення кількості часу для отримання податкової інформації (як з точки зору бізнесу, так і фіскальних органів) та полегшення доступу платників податків до адміністративних послуг. Крім того, дуже важливою метою створення електронного кабінету є зменшення особистого спілкування з представниками фіскальних органів та, як наслідок, усунення суб’єктивних факторів при наданні адміністративних послуг. Це має покращити рейтинги України з точки зору легкості ведення бізнесу, а також зменшити корупційній ризики при виконанні функцій фіскальних органів.

Таким чином, законопроект щодо покращення інвестиційного клімату: (1) обмежує повноваження податкових органів, щодо яких була найбільша кількість зловживань; (2) дозволяє здійснювати публічний контроль за використанням податківцями повноважень, щодо яких об’єктивно не можна встановити додаткові обмеження; та, як наслідок, (3) створює більш рівні та передбачувані умови для ведення бізнесу та здійснення інвестицій. За умов, коли повноцінна та концептуальна реформа фіскальної служби не здійснюється протягом кількох років, такий підхід дозволяє суттєво зменшити негативні наслідки відсутності реформи та покращити умови ведення бізнесу в Україні
Даний законопроект є великим кроком держави у покращенні інвестиційного клімату.

Втім, законопроект не може вирішити усі проблеми фіскального законодавства, які накопичувалися протягом тривалого часу. Ми активно долучаємось до роботи уряду та фіскальних органів над іншими проектами та сприятимемо забезпеченню балансу фіскального контролю та легкості ведення бізнесу у майбутніх ініціативах.

Показати ще новини
Радіо НВ
X