Одне з головних рішень у боротьбі з пандемією. Чи є у телемедицини майбутнє в Україні?
Через пандемію коронавірусу телемедицина менш ніж за рік стала одним з найбільш затребуваних напрямків для IT фахівців, що працюють у секторі медицини в світі. Що далі?
Більше того, ВООЗ згадує телемедицину серед основних сервісів у рекомендаціях «Посилення реагування систем охорони здоров’я на COVID-19». Багато країн в зв’язку з цим прийняли екстрені заходи з ослаблення законодавства, що регулює цю галузь, та оперативно включили онлайн-консультації пацієнтів в страхові програми.
Величезний стрибок у розвитку телемедицини стався і у нас в Україні. Так, якщо раніше телемедичні проекти реалізовувалися точково, в окремих клініках або в якості пілотів в окремих областях, то в цьому році буквально за місяць в регіонах розгорнули професійні телемедичні мережі, які охопили медустанови навіть у найвіддаленіших населених пунктах.
Яскравий тому приклад — Запорізька область. Тут, за сприяння обласної влади, телемедичну мережу створили всього за 39 днів. Більше того, на базі Запорізької обласної клінічної лікарні відкрили професійний телемедичний центр, який координує надання всіх телемедичних консультацій в області. Таким чином Запорізька область стала другою в Україні, після Одеської, де створили повну вертикально інтегровану систему телемедичних консультацій.
За лічені місяці в цьому році були створені телемедичні мережі також в Житомирській, Херсонській та Вінницькій областях. У підсумку, тільки телемедична мережа Medinet об'єднала на кінець 2020 року 431 медустанову і понад 4 500 лікарів в шести областях України.
Тобто, ті речі в медицині, які раніше можна було зробити не поспішаючи і спокійно, зараз, в період кризи, робляться в героїчному режимі і при активній участі місцевої влади.
Чому ж так гостро виник запит на послуги телемедицини в період пандемії? Спробую виділити основні причини.
По-перше, головний плюс напрямку телемедицини — це дистанційне обслуговування. В умовах коронавірусу важливо звести особисті комунікації лікаря з пацієнтом і навіть лікаря з лікарем до мінімуму. Адже, як стверджує ВООЗ, до 50% заражених коронавірусом не відчувають симптомів захворювання, будучи при цьому носіями. Вони можуть прийти в клініку з іншою проблемою і принести вірус із собою.
У зв’язку з цим, в Україні особливої популярності набули мобільні додатки, а також інші телемедичні сервіси, які дозволяють лікарям первинної ланки (сімейним лікарям, терапевтам і педіатрам) надавати телемедичні консультації безпосередньо пацієнтам.
У якості прикладу наведу кейс одного з мобільних застосунків. Навесні, через різке збільшення попиту на онлайн-консультації лікарів, застосунок зафіксував пік звернень за добу — 1 500. Щоб ви розуміли, це кількість хворих приблизно на кілька десятків лікарень. Щоб обслуговувати таку кількість пацієнтів компанія змушена була розширити штат лікарів з 30 до 75.

В цілому, якщо вірити попередніми прогнозами VEB Ventures, світова відвідуваність телемедичних сервісів для пацієнтів за підсумками 2020 року може зрости в 5,5 рази — з 36 млн візитів на початок 2020 року до 200 млн візитів на початок 2021.
Другий, не менш важливий плюс телемедичних консультацій — це швидкість їх надання. Цей нюанс дуже важливий в консультаціях між лікарями. Адже, коли мова йде про термінові консультації, рахунок може йти не на години, а на хвилини.
Нагадаю, надання телемедичних консультацій у форматі лікар-лікар сьогодні доступне на трьох рівнях.
- На першому лікарі первинної ланки в невеликих населених пунктах в будь-який момент можуть отримати експертну підтримку центральних районних лікарень, так як в них працює більше вузькопрофільних фахівців.
- На другому рівні ці лікарі можуть консультуватися з обласними медичними закладами.
- На третьому рівні фахівці районних лікарень консультуються з лікарями обласних медзакладів з приводу складних випадків. Це, наприклад, ДТП, коли пацієнта вже стабілізували, але виникає питання, що з ним робити далі, і чи можна взагалі що-небудь з ним робити, чи варто куди-небудь його везти, і чи можна в принципі.
По-третє, в рамках заходів, спрямованих на боротьбу з коронавірусом, був розроблений функціонал для збору окремої статистики щодо пандемії. Він дозволяє фіксувати, збирати статистику і робити аналітику, пов’язану з консультаціями щодо захворюваності на COVID-19. Це важливо для формування загальної картини перебігу пандемії і розробки подальших протиепідемічних заходів в Україні.
З огляду на настільки очевидні плюси телемедицини, я більш ніж упевнений, що звичка до дистанційного взаємодії лікаря з лікарем або пацієнта з лікарем не зникне і після пандемії.
Телемедицина стає невід'ємною частиною сучасного життя, тому що це зручно і швидко. Взагалі, експерти вже порівняли сучасну медицину з таксі, де основними цінностями стають економія часу, діджиталізація, високий рівень комфорту і задоволеності клієнта при отриманні послуг. Пацієнти все більшого значення надають онлайн-взаємодії з клінікою (онлайн-запис, доступ до медичної карти, телемедицина, особистий кабінет і мобільний додаток).
У свою чергу для лікарів важливо, що висновок, отриманий за допомогою телемедичної консультації, — це офіційний документ, який можна «підшити» до історії хвороби пацієнта. А не просто консультація колеги, отримана неформальним способом, яка знімає з нього будь-яку відповідальність.
Тому я впевнений, що незабаром телемедицина займе свою окрему нішу в сфері медичного обслуговування і сформується як окрема послуга. Що стосується темпів її розвитку, то вони значно прискоряться, як тільки до екосистеми приєднаються великі гравці медичного ринку, зокрема приватні клініки, а також страхові компанії, як це відбувається в інших країнах.