Успішна мала приватизація: міф чи реальність

23 травня 2017, 10:37
Ефективна і прозора приватизація є стратегічним завданням української влади та солодким сном для українського бізнесу

Незважаючи на гучні заяви з боку українських чиновників, «хура й досі там». Так чи існує в Україні мала приватизація і чи стане вона справді proZorroю?

Уже давно важкою ношею для українського державного бюджету є тисячі “успішних” державних підприємств. Ці компанії завжди були джерелами безпрецедентного злодійства та подекуди справжнього саботажу української економіки. Хоча на сьогодні, деякі з них існують тільки на папері. Так чому ж приватизація малих державних об’єктів є такою неефективною?

Відео дня

Не можна одностайно перекласти провину на Фонд держмайна: вони таки працюють, хоча особливими досягненнями похвалитися не можуть. На продаж щодня виставляються сотні чи навіть тисячі малих підприємств, кажуть, що знайти їхні оголошення можна навіть на сайтах продажів, наприклад, OLX. Але все марно: більшість об’єктів не мають популярності. Можливо, справа в них самих? Згідно зі статистикою, орієнтовно 10% об'єктів малої приватизації в Україні це… старі сауни, що залишилися з часів Радянського Союзу, а «вік» більшості об’єктів вже явно «пенсійний»(від 50 до 150 років).

А ще процедура: щоб придбати ту саму лазню, потрібно витратити чимало часу і ще більше нервів. Махінації, схеми та складнощі при оформлені документів. «А воно мені треба?» - скажете ви, та й справді. Але все може бути по-іншому.

Навіть невелике державне підприємство може бути продано вигідно. Безумовно, можна створювати схеми, вести підкилимні інтриги, а можна продавати абсолютно прозоро - через електронний майданчик: хто зареєструвався, той купив. Жодних поборів та відкатів: прийшов, побачив, переміг - все максимально прозоро та відкрито. Саме такий продаж неефективних державних підприємств сприятиме викоріненню корупційних схем і оздоровленню економіки зсередини.

Але не лише всім нам відомі корупційні схеми та складність процедури купівлі-продажу лякають потенційних покупців. Ще однією суттєвою проблемою малої приватизації є втрата ліквідності об'єктів у процесі їх передачі на приватизацію. Для того, щоб виставити об'єкт на приватизацію, потрібен гігантський пакет документів. Дуже часто таких документів немає, а що ще сумніше, то й самого об’єкту вже немає. Врешті, коли підприємство потрапляє в Фонд, у кращому разі залишається тільки продати з молотка його майно за безцінь.

Для підвищення ефективності приватизації потрібно виправляти саме системні помилки. Наше основне завдання – допомогти державі продати об'єкти, давши шанс підприємцям створити прибутковий бізнес і нові робочі місця.

Держава, на жаль, чи, на щастя, – неефективний власник. У більшості випадків державні активи втрачають свою ринкову цінність, витягують з наших з вами кишень гроші, але не розвиваються. При цьому бюджет щороку витрачає колосальні кошти на підтримку життєдіяльності цих “годувальників” держави. Питання одне, навіщо нам цей баласт? Чи не краще використати вже випробуваний механізм електронної системи Prozorro.Продажі, який дозволить просто та ефективно продавати об’єкти малої приватизації і повертати кошти в державний бюджет, аби їх можна було використати для інших, в тому числі соціальних потреб, а це пенсії, зарплати та соціальні допомоги.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

В сучасному світі ми поступово відходимо від людського фактору, суб’єктивності, що так часто має корупційне коріння. Ціну має визначати ринок.

Нам треба навчитися називати речі своїми іменами. Усвідомити помилки та розвиватися. Реально оцінювати стан об’єкта, а ще прибутковість та виграш у разі продажу. Виграти можна лише зваживши всі «за» і «проти» – помилка коштує занадто дорого для бюджету.

Передусім потрібно спростити процедуру передачі об'єктів у Фонд держмайна, та його продаж. Це той випадок, коли шкурка не варта вичинки - смішно, сумно і, повторюся, неймовірно дорого.

Держава має перестати оцінювати об'єкти «малої приватизації». Це повинні робити потенційні покупці своїми пропозиціями. Ідея створення електронного майданчика для малої приватизації вже давно витає в повітрі. Аукціони без попередньої оцінки підвищать довіру покупців до операцій з державою.

Поки що ясно тільки одне – позбуватися баластових активів потрібно швидко і безжально. Недоторканих серед об'єктів «малої приватизації» немає.

Навіщо потрібні продажі? Це інвестиції, конкуренція та розвиток. Це економічна модернізація та зростання. Це наше з вами світле майбутнє.

Тож сподіваюся, що ініційований Урядом початок пілотного проекту з продажу об'єктів малої приватизації через систему ProZorro.Продажі й справді стане лише початком успішних реформ у малій приватизації.


Показати ще новини
Радіо NV
X