Російська пропаганда використовує кіберспорт. Як із цим боротися?

1 листопада 2022, 10:51

Компанія WARGAMING, розробник популярної в Україні мобільної гри World of Tanks Blitz, оголосила про початок перенесення екаунтів українських гравців з так званого СНД-сервера на європейський. Чому це важливо?

Перенесення екаунтів українських користувачів передбачає збереження всіх ігрових активів та прогресів українських геймерів і формально ставить крапку у питанні остаточного виходу компанії з ринку РФ та Республіки Білорусь. Також у жовтні розробник повністю вилучить СНД-сервер, який фактично був віртуальним місцем зустрічі українців та росіян понад десять останніх років.

Відео дня

Таке рішення WARGAMING, до речі компанія родом з Білорусі, можна тільки вітати — воно значно скоротить внутрішньоігрові комунікації геймерів з України і РФ.

Водночас, частіше токсичні гравці з РФ, які захотіли переміститися за українцями на європейський сервер, будуть змушені пожертвувати сервісами внутрішньоігрових покупок і можливістю оновлювати гру, що фактично зведе до нуля їхню присутність у європейській спільноті World of Tanks Blitz вже в найближчі місяці.

Найближчим часом World of Tanks Blitz припинить своє існування у російських Google Play Market, App Store, Huawei AppGallery, Samsung Galaxy Store, Xiaomi GetApps і стане недоступною для користувачів, що знаходяться на території країни-агресора.

Для інформації: кіберспорт — офіційний вид спорту в Україні з жовтня 2020 року. Внесено до державного реєстру неолімпійських видів спорту. Загальна активна аудиторія в Україні за різними оцінками: від 3,5 до 5,5 млн осіб. Гендерна ознака аудиторії: чоловіки — 95%. Найбільш активний віковий діапазон користувачів: 12−35 років (не менше 80% загальної аудиторії).

Чому скорочення кількості кіберспортивних комунікацій із гравцями з РФ корисне для України?

Відповідь на це питання варто шукати в історії розвитку українського кіберспорту як соціокультурного явища останніх десятиліть. Український кіберспорт ще з початку нульових був синхронізований із російським як інформаційно, так і подієво.

Маючи фінансовий ресурс і розуміння медіапотенціалу кіберспорту в частині створення стійких моделей і образів у молодіжному середовищі, російські кіберспортивні оператори, за спинами яких значно частіше можна було побачити великий російський бізнес (тобто державу), активно будували кіберспортивний СНД-ринок, одночасно монополізуючи його.

Інструментарій для створення монополії був простий, зрозумілий та ефективний:

  • Івент-компанії займалися організацією яскравих кіберспортивних турнірів.
  • Галузеві медіакомпанії працювали з молодіжною аудиторією в інформаційному полі.
  • Російськомовні студії прямих трансляцій генерували велику кількість кіберспортивного контенту, професійно упаковуючи його та віддаючи безкоштовно споживачеві.
  • Професійні кіберспортивні команди та нішеві лідери думок додавали драйв та емоцію загальному процесу.
  • Великі турніри з переконливими призовими фондами проводились на великих кіберспортивних аренах, приковуючи увагу та малюючи горизонти кар'єрного успіху для підлітків.
  • Ігрові сервери, що впливають на швидкість відгуку у грі, розташовувалися на території РФ, що створювало додатковий стимул для українців залишатися резидентами кіберспортивного СНД-регіону.
poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

А бажання розробників найпопулярніших ігор у світі розвивати СНД-регіон саме у конфігурації російської монополії додавали стійкості конструкції під назвою СНД-кіберспорт.

Яскраво упакований порядок денний частіше знаходив місце в умах українських підлітків, створюючи базис лицемірної псевдоєдності з російською аудиторією:

  • ми всі — СНД регіон і ми єдині, тому ми граємо разом;
  • ми розуміємо одне одного, оскільки говоримо однією мовою;
  • у нас спільне минуле, а значить, ми братні народи;
  • спорт поза політикою та інше.

На тлі світового бана російського спорту та його виключення зі спортивних календарів міжнародних змагань, на жаль, російський кіберспорт не пішов зі світових кіберспортивних арен. Він лише мімікував, набувши нових форм.

Тому зараз російські гравці та колективи, змінюючи прапори, приналежність до країни та власні назви, продовжують брати участь у великих міжнародних кіберспортивних турнірах, на тлі закамуфльованої байдужості компаній-організаторів.

Так, на The International 2022, що проходить днями в Сінгапурі, найбільшому турнірі з DOTA2, виступили щонайменше 13 гравців з російськими паспортами.

Але є й хороші новини. Наприклад, більшість компаній — світових лідерів у виробництві ігрового контенту, серед яких Electronic Arts, Rockstar Games та Activision Blizzard безкомпромісно пішли з російського ринку ще навесні.

Проте, Міжнародна федерація кіберспорту (IESF, Південна Корея) досі не зуміла публічно сформулювати своє ставлення до РФ, як до країни — світової загрози, воліючи обходити гострі кути та компромісно балансувати в інформаційному полі.

Безумовно, рішення, подібні до рішень WARGAMING, треба вітати, але про значне очищення українського кіберспорту від російського впливу говорити ще зарано. Українська аудиторія, як і раніше, вимушено стикається з токсичним російським порядком денним, вміло упакованим у форму актуального кіберспортивного контенту в Telegram, Youtube, Twitch та інших платформах, часто синхронізованим з тим, що транслюється з екранів пропагандистських телевізійних каналів у РФ.

Чому в Україні офіційно не працюють російські платформи «ВКонтакті» або «Однокласники»? Відповідь очевидна: ці майданчики є системним інформаційним постачальником лицемірної російської ідеології та збору персональних даних українців. Хто був найактивнішим і найчисельнішим споживачем «ВКонтакті» та «Однокласники»? Українська молодь. На щастя, лише до 2017 р. (саме цього року вийшов Указ Президента України та закриття на території України цих соціальних мереж).

Що може запропонувати молоді український кіберспорт?

Вже багато, незважаючи на війну в нашій країні:

  • В Україні успішно працюють та розвиваються студії прямих кіберспортивних трансляцій, серед яких особливо вирізняється якісним україномовним контентом студія MAINCAST
  • Одне із найвпливовіших фахових українських видань GAMEINSADE наповнює український інформаційний ринок, якісно висвітлюючи внутрішні та світові кіберспортивні події.
  • Українські турнірні оператори продовжують залишатися активними гравцями на ринку організації та проведення великих міжнародних турнірів.

Але цього мало.

Кіберспорт, що знаходиться на стику спорту, інтертейменту, IT в частині ігрової розробки та власної мультифункціональності як інструменту для роботи із соціальною проблематикою, є більш масштабним культурним явищем, ніж може здатися на перший погляд.

За даними соціологічного дослідження, проведеного Українською професійною кіберспортивною асоціацією UPEA) та UNICEF Україна у 2021 р., в якому взяло участь понад 2 тисячі респондентів, що проживають у всіх регіонах України, 41% українців приділяють відеоіграм від 1-ї до 3-ї години щодня, при цьому найбільше грають ті, хто знаходиться у віковому діапазоні 18−25 років.

Тобто кіберспорт в Україні можна позиціонувати як інструмент та комунікаційну платформу для:

  • діалогу різних груп українського суспільства;
  • створення умов діалогу ветеранів Збройних Сил України з молодіжним ком’юніті;
  • освіти та професійної переорієнтації громадян, включно з тимчасово переміщеними особами;
  • дитячої та підліткової психологічної та функціональної діагностики, корекції та реабілітації в період війни;
  • створення та просування креативної української молодіжної політики в Європі та інших регіонах.

Все це може створити додаткову стійкість українському громадянському суспільству, ефективно продемонструє новаторські українські ідеї та можливості світу, який спостерігає, допомагає та бажає добра Україні.

Потенційний феномен українського соціального кіберспорту не варто розглядати плоско. Він багатогранний та мультифункціональний. Важливо лише, щоб цьому феномену знайшлося гідне місце в моделі розвитку сучасної України, яка зараз воює і прийняла остаточний курс відповідності принципам світової демократії.

Показати ще новини
Радіо NV
X