Як поєднати прибуток та суспільну мету
Соціальне підприємництво. Хто і як до цього приходить
Коли ти кажеш, що ти соціальний підприємець, люди часто не розуміють, про що йде мова. В нашій країні соціальних підприємців часто плутають з благодійниками, соціально відповідальним бізнесом та ін.
Якщо коротко, соціальне підприємство виробляє товари чи надає послуги, працює на вільному ринку і має продажі — так само, як і звичайний бізнес. Підприємець заробляє гроші, але робить це не заради прибутку, а задля досягнення важливої для суспільства мети.
Хто такі соціальні підприємці
Зазвичай людина приходить до соціального підприємництва, коли стикається з певною проблемою. Вона зачіпає її особисто або вона бачить, як хтось від неї страждає. Наприклад, моє місто чи село забруднене пластиковими відходами, і я створюю підприємство, яке з пластикових відходів робитиме прикраси. Таким чином я розвиваюсь особисто — і разом з тим роблю щось корисне для суспільства.
Як працює соціальний бізнес
Соціальне підприємництво використовує бізнес-інструменти для того, щоб вирішити проблеми бідності, безробіття, покращити екологічне становище, дати роботу людям з певними особливостями чи обмеженнями.
Наприклад, якщо я заснував пекарню, в якій працюють люди з інвалідністю, я можу 60% прибутку спрямувати у фонд допомоги таким людям. Або ті ж 60 відсотків вкладати в розвиток бізнесу, знаючи, що через півроку я відкрию ще одну пекарню і соціальний ефект мого бізнесу полягатиме в працевлаштуванні людей.
Хто до цього приходить
До соціального підприємства також часто приходять досвідчені підприємці. Ці люди вже багато чого досягли в своєму житті — і вирішили зробити щось для оточуючих, але прагнуть робити щось більш системне, ніж просто час від часу жертвувати на благодійність.
За кордоном також поширена практика соціального інвестування — коли великі підприємства інвестують кошти у соціальні підприємства. Вони усвідомлюють, що ця інвестиція матиме довготривалий ефект — вкладені гроші не будуть разовою пожертвою, а залишатимуться в справі.
Чи можна поєднати гроші та суспільно важливу мету
Благодійну діяльність неможливо поєднати з бізнесом — цей стереотип досі існує у свідомості українців. В радянські часи людям розповідали, що гроші — пережиток капіталізму, у якому немає нічого людського. Але гроші — лише інструмент, який є морально нейтральним. Набагато важливіше те, як ми його використовуємо. Чудово, що етичні цінності можна реалізувати також в сферах економіки та бізнесу. І соціальне підприємництво, мабуть, ідеальний спосіб це зробити.
Спеціально для НВ Бізнес
Більше поглядів — в розділі Експерти НВ Бізнес
