Пивоварна промисловість. Навіщо різати курку, яка може нести золоті яйця?

23 червня 2021, 13:00

Український ринок пива за відсутністю навіть формальної підтримки держави, останніми роками став розвинутим, конкурентоспроможним та таким, що має високий експортний потенціал.

Пивоварні, беспосередньо надаючи роботу більш ніж 25 тисячам українців, створюють до 5 робочих місць в суміжних галузях — сільському господарстві, транспорті, ресторанному бізнесі, роздрібної торгівлі. Лише у минулому, вкрай невдалому для пивної галузі, році бюджет отримав 4,7 млрд грн акцизного податку, 2,7 млрд грн податку на додану вартість та 0,6 млрд грн податку на прибуток, а соціальні страхові платежі склали 0,8 млрд грн, за даними Державної податкової служби.

Відео дня

Разом з тим, на сьогодні національний пивний ринок перебуває у скрутному становищі, передусім через скорочення обсягів виробництва та споживання продукції, внаслідок COVID-19. На додачу до зривів виробництва, обмеження експорту і невпевненості споживачів в майбутньому, економічна влада продовжує генерувати негативні для галузі законодавчі нововведення, зокрема: прирівняння пива до алкогольного напою, ускладнення умов ліцензування та реклами, підвищення ставок акцизного податку.

Остання проблема (зростання ставок) взагалі стала системною для всієї підакцизної групи товарів — проторений шлях чиновників для покриття касових розривів державного бюджету без будь-яких консультації з бізнесом.

Свіжим прикладом недружньої політики став урядовий законопроєкт 5600 від 02.06.2021 року, який пропонує галузі:

  • зростання акцизного податку та зміну принципу його стягування без перехідного періоду. Якщо зараз за 1 літр виробленого пива сплачується акциз в розмірі 2,78 грн, то доведеться платити 59,82 грн за літр етилового спирту, витраченого на виробництво пива. Зазначене потребує кардинальної зміни всієї системи обліку на виробництвах відповідно до нових процедур адміністрування податку (дотримуватися відсоткового вмісту спирту в кожної партії або сорті пива) а також призведе до прихованого зростання ставки акцизу в середньому на 8 відсотків;

  • фактично нівелює чи не єдину за час існування галузі велику підтримуючу ініціативу парламенту про запровадження знижених ставок акцизного податку на алкогольні напої для малих пивоварних заводів, яка була підтримана більше 300-ма депутатами — законопроєкти 5118 та 5119 було проголосовано в першому читанні 20.05.2021 року. Уряд навіть не врахував той факт, що зазначені законопроєкти є реалізацією частини завдань самого Уряду щодо євроінтеграційних зобов’язань України в рамках угоди с ЄС, яку він повинен був зробити ще до 31.10.2019 року.

Якщо спробувати стисло оцінити наслідки таких необдуманих новацій:

  • радіти будуть лише імпортери та закордонні виробники, а пивну галузь замість долі одного з потенційних драйверів відновлення економіки, чекає розвиток наперекір несприятливій державній політиці (всупереч-розвиток);

  • українцям, щоб споживати, наприклад, національний продукт від малого виробника, доведеться платити зі своєї кишені на 4−6 гривень за літр дорожче, ніж зараз;

  • зростання цін та чималі за вартістю нові процедури адміністрування (так, лише купити обладнання для контролю вмісту спирту коштує 6−7 тисяч євро) болюче вдарять насамперед по малих виробниках, значна кількість яких балансують з 2020 року на межи банкрутств.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Таким чином, нам пропонують погану державну політику, що змахує на недолугу революцію, яка, у разі її запровадження, перетвориться в кризу для всіх.

Показати ще новини
Радіо НВ
X