Не тільки для зерна. Розблокувати порти важливо для виживання української металургії

2 вересня, 08:44

У липні Україна підписала угоду про експорт українського зерна через Чорне море за посередництва Туреччини та ООН. За стартом «зернової ініціативи» світ слідкував, затамувавши подих.

1 серпня Одеський порт почув перший гудок суховантажу після тривалої тиші. За три тижні роботи зернового коридору з українських портів вийшло понад 40 суден, які доставлять агропродукцію до 15 країн світу. Завдяки зусиллям Президента України, уряду України, ЗСУ, Міністерства інфраструктури та гарантів безпеки зерновий коридор з портів «Одеса», «Чорноморськ», «Південний» працює. Це беззаперечна перемога України, яка є результатом ефективної співпраці уряду та міжнародних партнерів.

Відео дня

«Зернова ініціатива» дозволить збільшити валютні надходження в Україну щонайменше на 1 мільярд доларів на місяць. Це хороші новини. Як показник валютної виручки можна збільшити? Для цього треба розблокувати українські порти також для експорту металу та руди. Це посилить українську економіку та дасть шанс українській металургії вижити. Деблокада морського шляху — зараз це не «вікно можливостей», а реанімація, що зможе повернути галузь до життя.

Після вимушеної зупинки в роботі на початку повномасштабного вторгнення ми доклали усіх зусиль, щоб повністю перебудувати логістику, відновити та поступово наростити обсяги виробництва «АрселорМіттал Кривий Ріг». У квітні-червні запустили в роботу одну з чотирьох доменних печей, конвертерний та прокатний цехи, почали залізницею експортувати чавун і залізорудний концентрат. Але у липні ціни на металопродукцію у світі впали на третину, проте послуги з транспортування продукції, насамперед, через блокаду портів зросли у 5 разів. Це миттєво позбавило українську продукцію конкурентних переваг на зовнішніх ринках і змусило підприємства ГМК зупинитись. Це боляче відбивається на державному бюджеті, — щоквартальні втрати у разі зупинки нашого підприємства ми оцінюємо на рівні 650 млн грн. Державний бюджет недоотримав би щонайменше 280 млн грн рентної плати за користування надрами, 40 млн грн екологічного податку та 12,3 млн грн воєнного збору, а місцевий бюджет — 146,4 млн грн податку з доходів фізичних осіб. Ненадходження єдиного соціального внеску склали понад 170 млн грн.

З 1 серпня «АрселорМіттал Кривий Ріг» призупинив роботу свого гірничо-збагачувального комплексу на найближчі три місяці. Основні причини цього рішення — зниження економічної активності в Європі на тлі ризику рецесії, суттєве зростання витрат на транспортування залізорудної сировини та недосяжність наших традиційних ринків. Через блокування портів агресором ми втратили ринки збуту в Північній Африці та на Близькому Сході, куди раніше експортували до 85% нашої продукції.

Деблокада морського шляху — зараз це не «вікно можливостей», а реанімація, що зможе повернути галузь до життя

Зараз українські експортери металопродукції можуть здійснювати перевезення лише до Польщі, Словаччини, Угорщини. Західний кордон перевантажений через відсутність альтернативних шляхів. Об'єктивно потужностей «Укрзалізниці» також не вистачає, щоб справитися з загальним вантажопотоком. Відновлення експорту металопродукції морським шляхом допоможе розвантажити прикордонні переходи та переповнені склади підприємств.

У серпні рівень продажів металопродукції є традиційно невисоким. Наші клієнти не особливо активні влітку, адже основні покупки для будівництва здійснені напередодні літніх місяців. Навіть якщо ціни на сталь повернуться до нормального рівню та ринок пожвавиться у вересні-жовтні, без українських портів гірничо-металургійна галузь не зможе вийти на беззбитковість. Без експорту морським шляхом металурги ніколи не перевищать 50% завантаження своїх потужностей. На це впливають складнощі як з відвантаженням готової продукції, так і з ввезенням необхідної сировини, насамперед, вугілля.

За нормального рівня виробництва «АрселорМіттал Кривий Ріг» використовує близько 350 тисяч тонн вугілля на місяць. Раніше ми отримували 30% необхідного вугілля з Казахстану, яке відвантажувалося залізницею через РФ. Зараз ця опція вимкнена.

Щоб налагодити постачання вугілля з інших країн, наприклад, Австралії чи США, знову ж таки потрібна портова інфраструктура великої Одеси. У пошуках альтернативних поставок ми об'їздили всі польські порти. Проте вони, на жаль, не мають достатньої пропускної спроможності, щоб впоратися з обсягами перевалки, яких потребує українська металургія. Для розширення можливостей польських портів потрібні цінні ресурси: гроші та час. Щоб побудувати конвеєр необхідної потужності, повністю переобладнати порт потрібно мінімум пів року — рік. Однак поляки, звісно, передбачають ризики для таких інвестицій, адже українські експортери швидко повернуться до рідних чорноморських портів, як тільки вони відкриються.

Цього року українська металургія через агресію РФ втратила два потужних промислових актива у Маріуполі. У Дніпропетровській та Запорізькій областях заводи намагаються зберегти робочі місця та виробництво, працюючи під постійними сиренами, у 50−70 кілометрах від активних бойових дій. Українські порти поки залишаються заблокованими для руху метала і руди морем до звичних берегів і покупців. Логістичні витрати ростуть, при цьому світовий попит і ціни на сталь різко падають. Українська металургія — в «ідеальному штормі».

Сподіваємося, що невдовзі прийде час, і судно, навантажене українським металом, пройде по цій хвилі у напрямку Босфору. Розблокування портів та зелений коридор для металургів поряд з аграріями — це цілком логічне рішення, втілення якого залежить від постійної кропіткої роботи українського уряду та безпекової гарантії партнерів. Український хліб та українська сталь — це ті міцні основи, які втримають економіку України. Зернова ініціатива має посилитися сталевою для економічного захисту держави.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X