Доставка їжі у воєнний час — ринок живий і відновлюється

8 липня, 22:06

Після майже повної зупинки в перші дні війни, наразі ринок поступово відновлюється і намагається призвичаїтися до нових реалій.

Після бурхливого розвитку під час коронавірусної пандемії та локдаунів, ринок доставки їжі мав і далі швидко зростати. 2022 рік обіцяв бути рекордним за всіма показниками: кількість замовлень та нових користувачів, прибутковість тощо. Але після 24 лютого все змінилося. У перші дні повномасштабного вторгнення ринок практично обнулився.

Відео дня

Відновлення, як і в багатьох інших сегментах, почалося з волонтерських ініціатив. Я дуже вдячний усім, хто долучилися до волонтерства, — організаціями, кур'єрам, ресторанам — і, звісно, людям, які робили замовлення. Завдяки цьому в скрутні часи ми не тільки організували безпосередню допомогу тим, хто цього найбільше потребували, а й зберегли інфраструктуру та екосистему, заклавши підґрунтя для подальшого відновлення ринку.

Особливо хотілося б відзначити заклади, які не припиняли доставку з перших днів війни. Переважно це були ресторани Львова, але працювали й заклади в інших містах: Lviv Croissants (Київ), Бургерна 90-го рівня (Київ), Viktoria (Дніпро), Pizza Roll To Go (Одеса) SOHO Restaurant & Bar (Дніпро), Pizza Day, Бест кебаб (Львів), Gelateria Gelizko (Львів), Magic Bowls (Львів), Leonardo (Львів), Black Food Шаурма (Дніпро).

Загалом ринок доставки скоротився більш ніж удвічі: на сьогодні я оцінив би його у 40% від довоєнного. Але позитивна динаміка спостерігається щотижня, оскільки повертається все більше людей, і дедалі більше ресторанів відновлює роботу. Зважаючи на те, що нині за кордоном перебувають майже 5 млн вимушених переселенців з України, ці цифри могли би бути значно гіршими.

У березні з ринку остаточно пішов один із «великої трійки» (ред. — сервіс доставки їжі Rocket), і його частка перерозподілилася між іншими гравцями. Також припинила або переорієнтувала свою діяльність частина стартапів, які активно розвивалися минулого року. Тимчасово це чи назавжди, поки що сказати вкрай важко.

Ринок поступово відновлюється. Сьогодні в усіх сегментах, зокрема на ринку доставки, значно швидше відновлюються ті гравці, які не припиняли роботи в жодному місті та продовжують активно інвестувати в комфорт користувача. Це передусім доступність акційних пропозицій: безкоштовної доставки та знижок на все меню. Велику роль відіграє і географія сервісу. В нашому випадку більшість ресторанів у містах, де ми працюємо, відновила роботу — є з чого обирати. Наразі беззаперечним лідером за кількістю замовлень є Київ, на другому місці — Львів, «бронза» — в Одеси та Дніпра. Наприкінці травня з’явилися перші замовлення у Харкові, де ми не припиняли роботи, але там 3 місяці після початку повномасштабної війни ресторани були зачинені.

Кур'єри, наш людський ресурс, також відіграють значну роль у відновленні бізнесу на ринку доставки. Наразі кожного тижня на нашу платформу виходять понад 2 300 кур'єрів у 4 містах.

Середній чек збільшився, порівняно з довоєнним часом, приблизно на 20%. Можна подумати, що користувачі тепер замовляють більше або дорожчі страви. Проте насправді причина інша. Наразі в Україні проблеми з дефіцитом пального та логістикою. Це впливає на можливість доставки продуктів до ресторанів, а отже, і збільшує собівартість страв. Закладам доводиться підвищувати ціни.

Загалом ринок доставки скоротився більш ніж удвічі: на сьогодні я оцінив би його у 40% від довоєнного

Щодо ресторанів, то майже всі мережі вже відновили роботу. Проте деякі окремі локації досі зачинені та відновлюються поступово. Для доставки вже доступні понад 1 200 локацій, і щотижня додаються від 50 до 100 нових. Також можна відзначити кілька хвиль відновлення у різних містах.

І хвиля — Львів. Наразі ресторанів уже більше ніж до війни.

ІІ хвиля — Дніпро, Одеса. Повернулося близько 80% закладів.

ІІІ хвиля — Київ. У Києві зараз працює більшість мереж, проте лише 50−60% локацій, оскільки мережі відчиняють заклади поступово.

Ці цифри корелюються із даними Національної ресторанної асоціації, згідно з якими ресторанний ринок у Києві звузився вдвічі: від початку війни зачинена щонайменше третина закладів.

Цікаво, як відсутність деяких мереж та обмежена пропозиція позначилися на тому, що користувачі замовляють найчастіше. Якщо до війни у топі завжди були борщ та пюре з котлетою по-київськи, то тепер на перші позиції вийшли круасан і піца. А лідерами, як були, так і залишаються бургери.

Показати ще новини
Радіо НВ
X